• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Signa tur

Hur länge håller de på de där ögon och hjärnundersökningar?

Skönt att det gått bra hitills för er, då blir det säkert inga hinder på vägen när ni kommit så långt.

Ja, jag kände mig inte riktigt nöjd igår att vara i det nya rummet. Allt var mycket lugnare där men det var inte samma personal, till en början. Personalen cirkulerar runt mellan salarna på östra så på e.m passaet kom det personal jag kände och då kändes det tryggare. Är väl orolig över att de inte ska kunna lika mycket om så små barn som mitt när det ligger betydligt större barn på salen.. Fast, det har säkert legat små barn där förr.

Gick resan bra till NÄL för flickorna då? Eller blev det påverkade av resan?

• Signa tur

Försöker få med era inlägg från citat men det funkar ju inte..

Vad gör jag för fel?

• JessAnn
    Svar på #322
    Signa tur skrev 2009-03-02 09:26:49 följande:
    Jag är hemskt ledsen för er som förlorat era barn. Det är det värsta som kan hända en förälder.Nu vill jag bara berätta att i vårt fall börjar saker och ting ljusna.Sonen blev av med respiratorn och han förflyttades igår till en annan sal, han behöver inte längre intensivvård och han är uppe i 1 kilo!
    Vad härligt. 1 kg. Det är stort. Verkligen en milstolpe.
    Det känns så otroligt skönt när allt går åt rät håll.

Hoppas alla andra har det bra såhär i sjuktider.

Min lille O är på måndag 6 månader,(skulle varit 3 månader) va det känns som igår!!
    Ibland kan man bara få tillbaka känslan av neo och allt vad det medföljde.
    Idag har vi varit hos BVC. Allt går bra. Tänk han väger nu 7190g och är 60 cm lång, och för 6 månader sedan var han nere på 980g. Han har verkligen tagit igen allt.
  • Frila2
    Signa tur skrev 2009-03-03 11:14:10 följande:
    Hur länge håller de på de där ögon och hjärnundersökningar?Skönt att det gått bra hitills för er, då blir det säkert inga hinder på vägen när ni kommit så långt.Ja, jag kände mig inte riktigt nöjd igår att vara i det nya rummet. Allt var mycket lugnare där men det var inte samma personal, till en början. Personalen cirkulerar runt mellan salarna på östra så på e.m passaet kom det personal jag kände och då kändes det tryggare. Är väl orolig över att de inte ska kunna lika mycket om så små barn som mitt när det ligger betydligt större barn på salen.. Fast, det har säkert legat små barn där förr.
    Om ögonkontrollerna är bra så gör man sista undersökningen när barnet är förbi 40+0, Siri ska på sista kontrollen 5 dagar efter BF. Ultraljudet på hjärnan gör man direkt vid födseln, efter en månad och sedan vid ungefär fullgången tid.
    Jag vet precis hur du menar, man är vad vid lugn och ro, tyst på rummet och att personalen har stenkoll på skärmarna när det plingar. Sedan flyttas man till ett annat rum där det finns större barn som skriker, mammor till barn födda i v 32 och över som inte förstår varför vi är noga med ljudnivå och hygien. Men det blir bättre. Personalen är på alla rummen, men i olika perioder så alla kan hantera de små, små barnen. Men det är aldrig kul när man träffar nytt folk varje dag. Jag vet ett barn som flyttades till blå redan i vecka 26 men det berodde på att hon var rätt stabil och Siri och två barn till föddes och hamnade på röd sal och då fick de inte plats.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • bluebride

Hej, vet inte om ni minns mig, jag har synts till så pass lite. Men min lilla Aurora är prematurbarn, föddes i vecka 28, 60% tillväxthämnad. 522g och 29cm vid födsel. Igår 1878g och 39,5cm. Är tyvärr hemma pga förkylning och jag saknar min lilla flicka, jag hoppas jag blir frisk snart så jag kan åka tillbaka till henne.

• Frila2
    bluebride skrev 2009-03-03 22:16:43 följande:
    Hej, vet inte om ni minns mig, jag har synts till så pass lite. Men min lilla Aurora är prematurbarn, föddes i vecka 28, 60% tillväxthämnad. 522g och 29cm vid födsel. Igår 1878g och 39,5cm. Är tyvärr hemma pga förkylning och jag saknar min lilla flicka, jag hoppas jag blir frisk snart så jag kan åka tillbaka till henne.
    Oj, vad stor hon har blivit. Härligt att höra att det går framåt. Hur är det med henne? Syrgas mm? Hur mycket påverkar tillväxthämningen henne? Siri är ju också född i v 28 och är precis på gränsen att räknas som tillväxthämmad, runt 21-22 % tror jag, väger 2100 g (930g vid födseln). Undrar lite hur hennes utveckling och vårdtiden hade varit om hon vägt det mer normala runt 1300 g när hon föddes.
    Så jobbigt att du blivit förkyld. Hoppas att det ger med sig snart så du kan vara där igen.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • bluebride
    Svar på #336
    Frila2 skrev 2009-03-03 22:56:10 följande:
    Oj, vad stor hon har blivit. Härligt att höra att det går framåt. Hur är det med henne? Syrgas mm? Hur mycket påverkar tillväxthämningen henne? Siri är ju också född i v 28 och är precis på gränsen att räknas som tillväxthämmad, runt 21-22 % tror jag, väger 2100 g (930g vid födseln). Undrar lite hur hennes utveckling och vårdtiden hade varit om hon vägt det mer normala runt 1300 g när hon föddes.Så jobbigt att du blivit förkyld. Hoppas att det ger med sig snart så du kan vara där igen.
    Ja, hon växer så det knakar. Det är bra med henne, hon har grimma med syrgas, men hon har den ibland avstängd, nu är vi mer mobila, tack vare att jag har en syrgastub så hon kvar vara med mig på rummet.

Ja, den här förkylningen är inte kul och jag kan inte använda dem medicin jag vill. Blev arg nu, försökte pumpa, men nu vill det knappt komma något, blev väl knappa 30ml nu, jag borde ha pumpat ut minst 20ml till, vet inte om förkylningen spelar in.
  • Frila2
    bluebride skrev 2009-03-03 23:12:41 följande:
    Ja, hon växer så det knakar. Det är bra med henne, hon har grimma med syrgas, men hon har den ibland avstängd, nu är vi mer mobila, tack vare att jag har en syrgastub så hon kvar vara med mig på rummet.Ja, den här förkylningen är inte kul och jag kan inte använda dem medicin jag vill. Blev arg nu, försökte pumpa, men nu vill det knappt komma något, blev väl knappa 30ml nu, jag borde ha pumpat ut minst 20ml till, vet inte om förkylningen spelar in.
    Men vad härligt. Vilken frihetskänsla det är när man kan har sitt barn hos sig på rummet. Har de inte syrgasuttag i väggarna? Det har de på två av familjerummen på Mölndal. Kul att ni kan stänga av syrgasen ibland också, snart är hon säkert utan.
    Jag är riktigt imponerad över att du fortfarande fixar att pumpa. Jag pumpade tills Siri var 5 veckor men det kom nästan ingenting, hur jag än gjorde så nu får Siri Nan1 istället. Det fungerar det med. Men jag hade velat amma egentligen. Förkylningen påverkar ju allmäntillståndet och känner man sig sjuk och ruggig så får man säkert inte ut lika mycket.
  • bluebride
    Svar på #338
    Frila2 skrev 2009-03-03 23:20:33 följande:
    Men vad härligt. Vilken frihetskänsla det är när man kan har sitt barn hos sig på rummet. Har de inte syrgasuttag i väggarna? Det har de på två av familjerummen på Mölndal. Kul att ni kan stänga av syrgasen ibland också, snart är hon säkert utan. Jag är riktigt imponerad över att du fortfarande fixar att pumpa. Jag pumpade tills Siri var 5 veckor men det kom nästan ingenting, hur jag än gjorde så nu får Siri Nan1 istället. Det fungerar det med. Men jag hade velat amma egentligen. Förkylningen påverkar ju allmäntillståndet och känner man sig sjuk och ruggig så får man säkert inte ut lika mycket.
    Ja, det är det verkligen. Det finns endast på en sängplats och den har en annan mamma, hennes son har en tub i halsen som han andas igenom. Jo, det har gått bra att pumpa, men ikväll var det skvatt omöjligt, får hoppas det har lättat till imorrn, ska få i mig en massa vatten och hoppas det hjälper. Kanske täppt i mjölkkanalerna, tyvärr har jag inte nässprayen som ska hjälpa hemma, utan den är kvar på sjukhuset. Aurora får väl prenanyl tror jag det heter, det blir väl att hon få gå på babysemp istället
  • Frila2
    bluebride skrev 2009-03-03 23:32:27 följande:
    Ja, det är det verkligen. Det finns endast på en sängplats och den har en annan mamma, hennes son har en tub i halsen som han andas igenom. Jo, det har gått bra att pumpa, men ikväll var det skvatt omöjligt, får hoppas det har lättat till imorrn, ska få i mig en massa vatten och hoppas det hjälper. Kanske täppt i mjölkkanalerna, tyvärr har jag inte nässprayen som ska hjälpa hemma, utan den är kvar på sjukhuset. Aurora får väl prenanyl tror jag det heter, det blir väl att hon få gå på babysemp istället
    Ok, man tycker ju att de ska kunna ha fler rum med syrgas.
    Konstigt hur olika det är. Jag frågade gång på gång om någon medicin för att hjälpa mig med mjölken. Men det fanns inte fick jag veta. Siri fick också prenanyl men som ett steg mot bara ersättning med Nan1. Hon har fått bröstmjölk från banken sedan dag 1.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13