• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Amathea
    Riskiflickan skrev 2009-03-10 22:43:56 följande:
    Grattis till graviditeten å grattis till ett bra omdöme på studien, betyder ju verkligen mkt att få höra det från "experterna"..
    Tack!
    Visst känns de underbart att få höra av "experter" att barnen har klarat sej otroligt bra och att dom utvecklas bättre än förväntat!
    Oftast tycker jag att man får höra att prematurbarn är sämre på både det ena och det andra!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Frila2

Har en liten fråga. Siri är nu 11 veckor och BF idag. Väger 2500g. Problemet är att sambon ska börja jobba på lördag och nu har en av de boende han tar hand om fått magsjuka. Vet inte riktigt hur vi ska göra. Jätterädd för att han ska bli smittad och sedan smitta Siri. Samtidigt kan han ju inte vara hemma från jobbet för att någon annan är sjuk. Vet inte alls hur vi ska göra nu.
    Hur skulle ni andra gjort i det läget. Sambon är alltså habiliteringspedagog och tar ju hand om de som bor på boendet.

For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Riskiflickan
    Amathea skrev 2009-03-11 16:00:01 följande:
    Tack! Visst känns de underbart att få höra av "experter" att barnen har klarat sej otroligt bra och att dom utvecklas bättre än förväntat! Oftast tycker jag att man får höra att prematurbarn är sämre på både det ena och det andra!
    Jag håller med... blev lite godkänd på 10-mån kontrollen (korrigerat) å fick väl höra en del om att "ja, det här är TYPISKT för prematurbarn bla bla bla"... men ny kontroll i slutet på april, då han skulle ha fyllt ett, får hoppas på att bli godkända då... man får lite ångest över dessa möten, där man ska bli godkänd eller icke godkänd... usch...
  • Riskiflickan
    Frila2 skrev 2009-03-11 16:42:01 följande:
    Har en liten fråga. Siri är nu 11 veckor och BF idag. Väger 2500g. Problemet är att sambon ska börja jobba på lördag och nu har en av de boende han tar hand om fått magsjuka. Vet inte riktigt hur vi ska göra. Jätterädd för att han ska bli smittad och sedan smitta Siri. Samtidigt kan han ju inte vara hemma från jobbet för att någon annan är sjuk. Vet inte alls hur vi ska göra nu. Hur skulle ni andra gjort i det läget. Sambon är alltså habiliteringspedagog och tar ju hand om de som bor på boendet.
    Har han ingen annanstans han kan bo under tiden det är såhär? Min man fick bo hos sina föräldrar när han blev sjuk i början när vi kommit hem, fungerade bra.
  • Written Fiction

okej tjejer. Nu behöver jag lite råd.

Vincent är en tjockis nu ;) över 2 kg och har igår fått säng.
    Han har syrgas i grimma, ibland tratt och enbart natt-CPAP. Imorgon ska vi få börja ha honom på rummet själva (dagtid) vilket är för mig både underbart och extremt skrämmande.

Vad ska jag tänka på?!

Jag är läskigt nervös...

• Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-03-15 13:55:03 följande:

okej tjejer. Nu behöver jag lite råd. Vincent är en tjockis nu ;) över 2 kg och har igår fått säng. Han har syrgas i grimma, ibland tratt och enbart natt-CPAP. Imorgon ska vi få börja ha honom på rummet själva (dagtid) vilket är för mig både underbart och extremt skrämmande. Vad ska jag tänka på?! Jag är läskigt nervös...
    GRATTIS till att få in honom på rummet!!! Tänk på att inte sluta sitta hud mot hud med honom bara för att han fått kläder... nått som de påpekade för mig på neo. Det kommer att falla sig naturligt för er.... fråga när ni kan få gå er första promenad ute i vårsolen, syrgastub kan ju hängas på vagnen... det är verkligen en underbar känsla! Å grattis till att han väger över 2 kg, snart är ni hemma!
  • Emmy K
    Written Fiction skrev 2009-03-15 13:55:03 följande:
    okej tjejer. Nu behöver jag lite råd.Vincent är en tjockis nu ;) över 2 kg och har igår fått säng. Han har syrgas i grimma, ibland tratt och enbart natt-CPAP. Imorgon ska vi få börja ha honom på rummet själva (dagtid) vilket är för mig både underbart och extremt skrämmande.Vad ska jag tänka på?! Jag är läskigt nervös...
    Wow, detta är verkligen en högtidsdag!!!
    Jag minns det själv med glädje och tårarna trillar när jag tänker på det. De fick alldeles för stora kläder på sig för neonatalen hade inga riktigt små storlekar. Det är just därför som jag har börjat sälja smått själv nu. Jag önskar att jag haft de här kläderna då. När jag väl hittade kläder så var de i storlek 40 och det var alldeles för stort. Nu har jag från storlek 32! Det kan inte vara många som kan använda den storleken.

Jag kommer inte på något råd att ge dig just nu.
  • Written Fiction

Ja jösses.. storlek 40 är för stort ;)

i eftermiddag är det dags!

pirrigt!

• Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-03-16 11:31:05 följande:

Ja jösses.. storlek 40 är för stort ;) i eftermiddag är det dags! pirrigt!
    Härligt!! strl 40 var för stort för vår med när han kom ut i säng, men jag sydde lite egna enkla kläder i mjuka tyger. Nån hade satt upp mönster på minikläder i lunchrummet på neo... Men snart kommer ni undra hur han kom i de där små pyttekläderna :)
  • Frila2
    Written Fiction skrev 2009-03-16 11:31:05 följande:
    Ja jösses.. storlek 40 är för stort ;)i eftermiddag är det dags! pirrigt!
    Åh, vad roligt! Lycka till nu. KLart du är nervös men det kommer gå så bra. Du kan ALLTID ringa på personalen.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13