• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Amathea

Man kan faktiskt få förlängt perioden av TFP även när man är hemma, utskriven urhemsjukvården!
    Vi fick tvillingarna i april, skrevs ut från sjukhus i slutet av juli, då in i hemsjukvården.
    I september skrevs vi ut från den, men fick beviljat TFP ända till sista oktober.
    Martin var hemma på heltid från april till 1:e november.
    Jonas ansågs fortfarande så sjuk pga sin tarm, och Miranda hängde på hon med.
    När man har "Tillfällig föräldrapenning för allvarligt sjukt barn" så får dessutom båda föräldrarna vara hemma samtidigt, med samma TFP.
    Vi hade såhela tiden.

Allt handlar helt enkelt om läkaren, och ens kontakt med FK.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Full av förhoppning

Fast Elias är ju friskförklarad(vilket vi såklart är otroligt tacksamma för)  och vi fick tillfällig föräldrapenning tills han var beräknad ungefär men man får ju samma antal dagar som alla andra men att de försvinner i rasande takt när man måste ta ut 5 dagar i veckan.

Hade T haft vård av svårt sjukt barn istället för att jobba så hade vi gått under då han förlorat halva sin lön + att försäkringskassan inte betalade ut på flera månader så vi satt i skiten och tack gode gud hade vi en liten buffert vi skulle ha inrett ovanvåningen för, den fick vi leva upp istället.
    Hade vi båda haft TFP hade vi inte haft ett öre för då hade hela vår inkomst berott på FK.

Jag blev sjukskriven i januari och fick inte pengarna från dess förrän skärtorsdagen och nästa utbetalning tror jag var i Juni... katastrof!!!!

En älva och ett mirakel
  • Amathea
    Full av förhoppning skrev 2009-02-25 13:08:30 följande:
    Fast Elias är ju friskförklarad(vilket vi såklart är otroligt tacksamma för)  och vi fick tillfällig föräldrapenning tills han var beräknad ungefär men man får ju samma antal dagar som alla andra men att de försvinner i rasande takt när man måste ta ut 5 dagar i veckan.Hade T haft vård av svårt sjukt barn istället för att jobba så hade vi gått under då han förlorat halva sin lön + att försäkringskassan inte betalade ut på flera månader så vi satt i skiten och tack gode gud hade vi en liten buffert vi skulle ha inrett ovanvåningen för, den fick vi leva upp istället.Hade vi båda haft TFP hade vi inte haft ett öre för då hade hela vår inkomst berott på FK.Jag blev sjukskriven i januari och fick inte pengarna från dess förrän skärtorsdagen och nästa utbetalning tror jag var i Juni... katastrof!!!!
    EN av de största fördelarna med just TFP för Svårt sjuka barn, är att de är ett system för sej. De följer inte handläggningen för de övriga.
    Så de går MYCKE snabbare o smidigare att få pengar för svårt sjuka barn än andra.
    DÅ kommer man till speciella handläggare osv.
    Skitbra!

Nu hoppas jag iofs att vi slipper tillfällig föräldrapenning o neo denna gång, men ändå
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Signa tur
    Amathea skrev 2009-02-25 13:41:00 följande:
    EN av de största fördelarna med just TFP för Svårt sjuka barn, är att de är ett system för sej. De följer inte handläggningen för de övriga.Så de går MYCKE snabbare o smidigare att få pengar för svårt sjuka barn än andra.DÅ kommer man till speciella handläggare osv.Skitbra!Nu hoppas jag iofs att vi slipper tillfällig föräldrapenning o neo denna gång, men ändå
    Hur gör man med den TFP:n? Har fått ett sådant intyg utskrivet av läkaren, men glömde fråga hur man gör. Skickar man den ihop med vanlig blankett till TFP?
    Sedan är det bara att läget har förändrats för vår son sedan intyget skrev för 1½ vecka sedan. Vår lille gosse som klarat sig så bra med enbart CPAP har nu åkt på ett virus (förmodligen magsjukevirus) och blivit så dålig att han hamnat i respirator. På intyget står det att han har CPAP.
  • Full av förhoppning
    Amathea skrev 2009-02-25 13:41:00 följande:
    EN av de största fördelarna med just TFP för Svårt sjuka barn, är att de är ett system för sej. De följer inte handläggningen för de övriga.Så de går MYCKE snabbare o smidigare att få pengar för svårt sjuka barn än andra.DÅ kommer man till speciella handläggare osv.Skitbra!Nu hoppas jag iofs att vi slipper tillfällig föräldrapenning o neo denna gång, men ändå
    fast det var ju det vi hade och vi fick INTE våra pengar
    En älva och ett mirakel
  • Full av förhoppning

jag var sjukskriven från 7 januari och fick inte de pengarna förrän skärtorsdagen....

sen föddes Elias 12 april och jag hade vård av svårt sjukt barn från den dagen men fick inte pengarna förrän vid midsommar någon gång.....

så det jag menade var att hade vi båda haft det då så hade vi inte haft ett enda öre... nu hade vi iallafall T:s inkomst och vår buffert

En älva och ett mirakel
  • Spicy Women

Jag tycker att när man har det lägsta, så ska man också kunna få tfp.

• JessAnn
    Svar på #297
    Spicy Women skrev 2009-02-25 15:38:29 följande:
    Jag tycker att när man har det lägsta, så ska man också kunna få tfp.
    kan man inte det???
  • Spicy Women
    JessAnn skrev 2009-02-25 15:42:41 följande:
    Spicy Women skrev 2009-02-25 15:38:29 följande:
    kan man inte det???
    Nej. Jag får inte ta ut tfp. Bara för att jag har 180 kr per dag. Så det är min man som får ta ut det.
  • JessAnn
    Svar på #299
    Spicy Women skrev 2009-02-25 15:47:50 följande:
    Nej. Jag får inte ta ut tfp. Bara för att jag har 180 kr per dag. Så det är min man som får ta ut det.
    det var det mest korkade regeln jag hört.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13