• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Myran09

Du överreagerar inte alls. Det är vansinne. Vår dotter är född i v 23, vi har precis kommit hem från sjukhuset och vi har inte lång tid på oss att ta ut färre dagar per vecka för att få dagarna att räcka länge. Just pga av att hon är född så tidigt så vill vi dessutom kunna vara hemma längre än vi hade tänkt från början så att hon inte ska behöva börja på dagis så tidigt, dels pga infektionskänsligheten dels pga av att vi inte vet hur hon kommer att utvecklas.
    Det blir till att snåla ordentligt med dagarna nu i början...suck.

Full av förhoppning skrev 2009-02-23 16:22:12 följande:

jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!! Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!!Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!!Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!!Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??
  • Mamma till två hjärtan

Jobb: Vi bodde på patienthotellet i Umeå då, så jag fick ett eget rum så vi fick inte träffas så länge han var sjuk. Sen träffades vi i 3 timmar innan jag blev sjuk, under tiden jag var sjuk fick jag oxå pumpa och slänga bort. Som tur var klarade Clara sig från magsjuka. Hopppas att snart får träffa ert lilla mirakel.

Jag blir jätte förbannad över FKs beslut sepecillt då barnen är mer känsliga mot infektioner och behöver vara hemma längre.

• Written Fiction

Om man misstänker att det springer omkring en förkyld mamma på avdelningen. Ska man ta upp det direkt med sköterskorna? Jag är liiiiivrädd för att det ska bli någon smitta. Mamman skrämmer mig lite (fegis jag vet) så jag vågar inte konfrontera henne själv..

och ang FK så håller jag fullständigt med er! Jag är livrädd för att dagarna inte ska räcka till....

• lilja26

Tycker också att det är helt vansinne. Förstår inte varför det ska vara så. Min gosse bli 1 år i morgon, men långt ifrån en 1 åring i utvecklingen. Och vi har snålat med dagarna kan jag lova, men nu är det 5 dagar i veckan som gäller. Och jag vill verkligen inte sätta våran son på dagis innan han är 2,5-3 år. E är född i v 23+1. Undra hur man ska lösa det när dagarna är slut?

jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!! Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!!Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!!Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!!Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??
  • Mammatillmini2008

Ja det här med F-kassan är knasigt. Min son blev 6 månader okorr förra veckan och sen årsskiftet så jobbar jag varannan helg för att spara på dagarna och få lite x-tra pengar. Jag har hobbar varannan helg sen årsskiftet, och jobbar då 4 timmar lördag och 4 timmar söndag, så den tiden är Edvin och pappa tid hemma.

Till hösten när Edvin fyllt 1 år så sa dom på F-kassan att jag kan ta ut 5 dagar den vecka jag inte jobbar och 3 dagar den veckan jag jobbat för då blir det ju 5 dagar ändå. Vi har inte riktigt pratat om när han ska börja dagis ännu men jan 2010 är väl det som är tänkt, då är han 1 år o ca 5 månadet okorr så jag börjar bli lite osäker med tanke på smittorisken just denna tid på året med.

Annars så är ju hela det svenska systemet när det gäller barnledighet som gjort för att man ska få barn tät, jag vet inte om jag vågar mig på ett syskon på ett tag så men vi får se hur det blir helt enkelt.

• Emmy K

Jag har faktiskt lyckats behålla min SGI i snart fem år och jag har ett år kvar för tvillingarna. Jag har drygat ut dagarna och tagit ut fem dagar i veckan nästan hela tiden bortsett från vissa svåra perioder. Sedan så har jag under korta perioder studerat vilket är ett giltigt avbrott och på så sätt lyckades jag behålla SGI:N mellan 1an och 2an.
    Med tvillingarna fick vi tillfällig föräldrapenning det första halvåret. Dessutom är de ju två och då får man ett och ett halvt föräldrapenning.

6 år hemma för mig med andra ord men det kan bli ett till eftersom vi har kontantstötte från Norge. Det kommer att bli svårt att komma ut i arbetslivet igen... Det är dock skönt att inte behöva stressa med tvillingarnas dagisdebut. De har ju speciella behov.

Jag har ju andra projekt för att kunna dryga ut matkassan. Dels släktforskningsföretag och idag öppnade jag faktiskt en webbutik för prematurer.

• Riskiflickan

jag är vansinnig på försäkringskassan.... det är ju helt galet att man från och med den OKORRIGERADE ettårsdagen måste ta ut 5 hela dagar i veckan för att inte förlora sin SGI... helt vansinnigt!!!!!! Dagarna slukas ju snabbare då och tänker på er som har barn som är födda vecka 23.... de måste ju börja förskolan när de är 10-11 månader korrigerat redan då om föräldrarna inte har ekonomi att dra ut på det och bara ta ut enstaka dagar första året.... VANSINNE!!!!! Jag är så arg så jag kokar... så här ska det ju inte va!!! Efter Isabelle gick jag ner till 77,5% men vi använde mina lägsta nivådagar för att täcka upp så att det fortfarande räknades som en heltidstjänst på försäkringskassan... vi skulle ju ha en till..... men jag fick 3 missfall under det året, en månad och 19 dagarna det tog att få till Elias.... så vi föll och glappade EN sketen månad och min sgi sjönk och alla mina dagar åts upp Nu ska den alltså nästan försvinna totalt och bli obefintlig om jag inte tar ut 5 dagar i veckan från och med april Kan man inte göra nåt... funderar på att gå till tidningarna och dra igång nåt för en lagändring för det är ju helt sjuka lagar vi följer slaviskt!!! Tycker ni andra att detta är rätt och riktigt och jag överreagerar??
    Jag tycker också att det är väldigt fel. Vi har tur, för jag jobbar natt och min man kan vara hemma när jag jobbar och tvärtom. Vi tar ut dagar tills vi tagit ut 250 dagar, sen ansöker vi om vårdnadsbidraget på 3000/mån man kan söka i flera kommuner upp tills barnet är tre.

Det är långt ifrån alla som kan göra såhär och det är SÅ FEL att man ska bli diskriminerad bara för att man har fött för tidigt, det är ju ändå så att dagis oftast inte ens vill ta emot för tidigt födda barn lika tidigt som de fullgångna, rimmar mycket illa tycker jag!!!

En lagändring skulle passa bra!
  • Emmy K
    Jag håller med om att en lagändring behövs. Åtminstone en förlängning av föräldradagar som täcker upp den för tidiga födseln, t.ex 3 månader. Men ni som har svårt att få dagarna att räcka, fick inte ni tillfällig föräldrapenning under sjukhusvistelsen? Vad är kraven för att få dem? Någon som vet?
  • Proletariatet
    Emmy K skrev 2009-02-24 17:51:46 följande:
    Jag håller med om att en lagändring behövs. Åtminstone en förlängning av föräldradagar som täcker upp den för tidiga födseln, t.ex 3 månader. Men ni som har svårt att få dagarna att räcka, fick inte ni tillfällig föräldrapenning under sjukhusvistelsen? Vad är kraven för att få dem? Någon som vet?
    Jag hade exempelvis ingen SGI från början, vilket gjorde att jag inte heller kunde få någon tillfällig föräldrapenning, men jag tog iaf inte ut några dagar under sjukhustiden utan levde på makens tillfälliga fp och senare lön.
  • Riskiflickan

Emmy K skrev 2009-02-24 17:51:46 följande:

tillfällig FP får man så länge man är inskriven på sjukhuset eller i hemsjukvården. Vi fick för vård av allvarligt sjukt barn först, sen efter 4 mån gick vi in på de ordinarie dagarna som ju är tidsbegränsade.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13