• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Livsglädjen

Full av förhoppning skrev 2009-03-29 18:28:49 följande:

Så skönt att tråden är tillbaka... jätteknepigt att man håller på och flyttar trådarna.Hur tusan ska man kunna hitta prematurrelaterade trådar om de inte ligger bland prematurtrådar?? Märkligt!Jaja... skönt att de tog sitt förnuft till fånga iallafall
    Fick i min inbox idag:

Idag 16:1
    Familjeliv
    Din tråd har flyttats av moderator.
    Tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13 flyttades till forumet Prematurbarn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m40705201.html

/ Familjeliv

Konstigt att de bara flyttar tillbaka sådär utan vidare...
    Ja, ja, nu kan vi fortsätta "som vanligt" tills någon får för sig att flytta oss igen!
  • eeisor

Alldeles strax ska jag överge datorn till förmån för James Bond/Daniel Draig, men först...

Nu ligger det en ny födelsedatumstråd i Prematurbarn för den som är hugad att skriva in sig eller vill göra ändringar.
    www.familjeliv.se/Forum-3-142/m42704162.html

• Emmy K
    eeisor skrev 2009-03-29 19:39:11 följande:
    Till en annan sak; Ni som har något äldre prematurer (hoppas någon läser...), när ungefär började era att prata? Och känna igen olika saker?Jag vet, man ska inte jämföra barn osv, men kan ändå inte låta bli. M närmar sig 18 månader okorr/15 mån korr och det som kommer ut är mest mämämämämämä, babababababa, aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, dudududududududu, inte ens med massor av god vilja så kan jag få det till ord. Om vi "tränar" att känna igen saker och jag frågar, var är magen, var är sängen och annat enkelt så slutar det alltid med att han tittar på lampan varje gång, peka har han inte förstått vad det är, så han tittar. De enda ord som jag säkert vet har gått in vad det är är "pussa kissen", för säger jag det, då går han och ger Cleo en ljudlig, blöt puss på magen och sen spottar han ut katthår...Jag tänker inte oroa mig förrän 2-årsåldern om inget händer, men är ändå nyfiken på hur det har varit för er andra.
    Mina tjejer är 16 månader (12 mån korr) och de säger orden mamma, pappa, nalle, nej, klapp, tack. Ibland försöker de härma ord.

Jag har hört att pojkar kan generellt vara senare i talet än flickor. Hur sant det är får vara osagt. Min son fyller snart 3 år och han är sen i talet. Rätt nyligen har han börjat sätta ihop längre meningar. Det är ofta svårt att förstå vad han säger även för mig.
    Min tjej på 4 babblar ständigt och har ett väldigt stort ordförråd.
  • cloudberry79
    eeisor skrev 2009-03-29 19:39:11 följande:
    Till en annan sak; Ni som har något äldre prematurer (hoppas någon läser...), när ungefär började era att prata? Och känna igen olika saker? Jag vet, man ska inte jämföra barn osv, men kan ändå inte låta bli. M närmar sig 18 månader okorr/15 mån korr och det som kommer ut är mest mämämämämämä, babababababa, aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, dudududududududu, inte ens med massor av god vilja så kan jag få det till ord. Om vi "tränar" att känna igen saker och jag frågar, var är magen, var är sängen och annat enkelt så slutar det alltid med att han tittar på lampan varje gång, peka har han inte förstått vad det är, så han tittar. De enda ord som jag säkert vet har gått in vad det är är "pussa kissen", för säger jag det, då går han och ger Cleo en ljudlig, blöt puss på magen och sen spottar han ut katthår... Jag tänker inte oroa mig förrän 2-årsåldern om inget händer, men är ändå nyfiken på hur det har varit för er andra.
    Vidar pratar rätt mycket nu, mamma, pappa, vovve, titta är favoritorden. Jag har nog delvis slutat se honom som prematur, för han är inte så avvikande i utvecklingen längre. Det är på storleken man ser det, eftersom han är så väldigt liten. Lustigt det där med att han tittar på lampan, det gör Vidar också om vi frågar om ord han är osäker på. Vi har börjat peka på magen och säga mage, men om jag frågar honom vart magen är så pekar han på lampan. Väldigt högt sittande mage... Det släpper nog snart för M också, han är ju på god väg om han förstår saker som kisse och pussa!
    - - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Livsglädjen

Emmy K skrev 2009-03-29 21:40:41 följande:

Mina tjejer är 16 månader (12 mån korr) och de säger orden mamma, pappa, nalle, nej, klapp, tack. Ibland försöker de härma ord.Jag har hört att pojkar kan generellt vara senare i talet än flickor. Hur sant det är får vara osagt. Min son fyller snart 3 år och han är sen i talet. Rätt nyligen har han börjat sätta ihop längre meningar. Det är ofta svårt att förstå vad han säger även för mig.Min tjej på 4 babblar ständigt och har ett väldigt stort ordförråd.
    Edvin var ganska tidig med att prata. Han har idag ett mycket stort ordförråd och babblar oavbrutet dagarna i ända !
    Han sa en dag när vi åt middag hemma att vi var tvungna att vara tysta. Vi fattade ingenting först, men sen sa han att det hade fröknarna på dagis sagt ! Jag förstår dem, när jag har hämtat i anslutning till mat någon gång, och de har suttit vid matbordet när jag kommer, då har man hört en ensam kille som håller låda hela tiden och alla andra sitter tyst och fint och äter. Fröknarna har sagt till mig att de inte förstår hur ett barn kan prata så mycket och ändå få i sig så mycket mat!

Jag brukar jämföra med min kompis son (han är tre månader äldre och fullgången). Han pratade i princip ingenting förrän bara för ett tag sedan. Och han är alltså 3½ år nu. Jämfört med Edvin så kan han ingenting i ordväg.

Jag tror att barn är totalt olika vad gäller ordförråd vid en viss ålder, men jag tror också att man kan stötta barnen (särskilt prematurer) med språket genom att använda stödtecken.
    Jag läste när vi var på sjukhuset (åh, vad mycket jag hann läsa när jag bara satt och väntade på allt möjligt) att det främjar språkutvecklingen om man använder stödtecken. Det ska tydligen vara lättare att fromulera tecken med händerna, än ord med munnen när man är i början av språkutvecklingen. Jag googlade och hittade en sida med lite information om stödtecken. Minns tyvärr inte nu vad det var för sida... Tro på det den som vill och testa gärna. Jag resonerade som så att det kommer ju inte att skada mitt barn iaf. Jag använder än idag en del stödtecken bara för skoj mellan mig och Edvin.
    På samma sätt har jag gett "hemmagjord" taktilmassage för att ge lugn och ro, burit/bär i sjal för att ha nära kontakt/nästan hud mot hud, läst mycket för honom, gett honom ekologisk mat och så vidare. Allt som inte har varit väldigt krångligt har jag testat för att Edvin ska ha så bra förutsättningar som möjligt.
    (Jag menar inte att andra föräldrar inte vill ge sina barn så bra förutsättningar som möjligt om de inte gör som jag, bara att jag har varit villig att pröva när det EVENTUELLT KAN förbättra hans förutsättningar.)
    Jag vet ju inte om det är mina försök som har hjälpt honom eller om han hade utvecklats på samma sätt oberoende av vad jag hade gjort, men jag ångrar inget av det iaf... (bära i sjal är det mysigaste man kan göra, varma rekommendationer).

Oroa er inte för barnens utveckling, fråga på BVC om det inte känns bra. Jag skulle gissa på att ni får ett "det är helt normalt" som svar...
  • WilliamNellyJamie

hej

undrar om ni kan hjälpa mig lite jag är gravid nu och med största sannolikhet kommer jag få min bebis snart jag är nu v 29 alltså 28+4

och fick i da gveta att blir inte mina värden bättre så komemr de ta ut henne jag har åkt på 2 sjukdommar

primär cmv och hepatos (som stiger)

nu är det så att primär cmv kan bli besvärligt för henne så hon kansle inte klarar sig pga av den när hon kommer men det jag vill veta är vad har vi att vänta oss från

vi tror att det kommer bli i alla fall fullgångna 30 v för henne

tacksam för svar!!!!

Anna

Vi kommer få en tjej Juni -09
  • Valters familj

WilliamNelly...

Lycka till!
    OM det är så att er lilla stannar i magen till fulla 30 veckor så är hon mkt äldre i veckorna än de flesta här inne, ept är de barnen som är födda innan v 28.
    O det är positivt för er såklart"

De prognoser jag fick innan vår tjej kom var att kom vi till v 29-30 så var det relativt lugnt, mår bebisen bra i magen brukar det gå bra när man kommer så pass "sent" .
    Det finns undantag för allt o storelk är inget som man kan jämföra med att bebis mår bra, men håller dem koll pådig o bebis så hoppas vi alla att det kommer att gå bra!
    Bebisen mår bättre utanför magen m den hjälp som finns än inne i magen i en sjuk miljö!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • cloudberry79
    WilliamNellyJamie skrev 2009-04-01 18:10:47 följande:
    hej undrar om ni kan hjälpa mig lite jag är gravid nu och med största sannolikhet kommer jag få min bebis snart jag är nu v 29 alltså 28+4 och fick i da gveta att blir inte mina värden bättre så komemr de ta ut henne jag har åkt på 2 sjukdommar primär cmv och hepatos (som stiger) nu är det så att primär cmv kan bli besvärligt för henne så hon kansle inte klarar sig pga av den när hon kommer men det jag vill veta är vad har vi att vänta oss från vi tror att det kommer bli i alla fall fullgångna 30 v för henne tacksam för svar!!!! Anna
    Jag förstår om du är orolig, men båda sjukdomarna är ju nu upptäckta och vad jag har läst så är båda sjukdomstillstånden farligast om de är oupptäckta. I Umeå, på NUS, får man inte amma före vecka 33 om man har sekundär CMV. Vid primär antar jag att infektionen måste vara helt utläkt och gått in i sekundärstadie. Det fanns ju ett uppmärksammat fall nyligen där barnet dog av CMV-infektion som var oupptäckt. Jag hoppas du får behålla bebisen i magen ett par veckor till iallafall, har själv en son född i 28+3 (så jag är lite fuskande i tråden, blev inlagd i 26+5 för hotande förtidsbörd).
    - - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Full av förhoppning

WilliamNellyJamie... jag håller tummarna för dig att hon får stanna längre i magen och att det går bra när hon väl kommer ut.

Elias är född 29+5 så jag är också på dispens i tråden, men har hängt här sen mitt vatten gick i vecka 21+1 då ingen trodde att vi skulle komma så långt som vecka 29....

Och i vanliga fall om man föds runt vecka 29-30 så brukar det inte vara så många problem. Ju äldre i veckor bebisen  är desto mindre risk för  komplikationer...
    men sen är ju alla fall självklart  olika och inga löften och garantier finns att ge.
    Önskar dig verkligen lycka till och håller tummarna hårt!!!

En älva och ett mirakel
  • Proletariatet

Hej! Hoppas det är bra med er alla och att ni fått njuta av ett härligt väder.
    Idag fyller Tyras lillebror Eyvind ett år! Tiden har gått otroligt fort, tyckte det var nyss man låg inlagd och läkarna lovade mig ännu en EPT, men icke!

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13