Frila2 skrev 2009-04-06 18:25:51 följande:
Ja, absolut. Men 95 tex räknas inte som ett farligt låg Hb. Jag tror inte att man kan ha en fast gräns för det är olika för olika barn. Vissa barn kan ha 90 i Hb utan problem, vissa klarar inte lägre än 110. Sedan beror det på allmäntillståndet i övrigt. Har barnet ett pågående infektion? Vilken vecka är barnet i nu (och i vilken vecka är barnet född i)? Min dotter fick 5 blodtransfusioner under de 9 veckor hon låg på Östra och Mölndal och jag tycker inte att de varit varken för restrektiva eller generösa. Men det är min upplevelse. Jag önskar inte att det blir så att de vill ge blod varje gång ett Hb går ner. Som sagt så är det en av de få delar av vården på neo som jag är nöjd med
Jag var jättenöjd med vården i Göteborg, men jag tror att vi missförstått varandra lite nu, från början pratade jag om att läkarna i Borås kunde sätta sig över varandras ord, så att det blev så att den ena läkaren ville inte ge blod, men sen kommer en annan läkare och anser att barnet ska ha det... alltså inga gemensamma riktlinjer för vad man skall titta på hos barnet och en annan läkare kan komma och ändra beslut som redan är tagna, vilket gör det hela förvirrande för föräldrarna såklart... därför tycker jag att det ska finnas riktlinjer bland läkarna, likadant som det finns riktlinjer och PM för sjuksköterskor och det ska absolut inte gå flera olika läkare med olika besked utan att de pratat med varann först, det måste ju kännas kränkande för den första läkaren att nån annan går å ändrar utan hans/hennes vetskap, dessutom.
Jag håller med dig om att ett Hb närmre 95 inte är farligt lågt, men det sa jag aldrig att det var heller (skrev ju att gränsen i GBG på 100 var lite väl tilltagen), däremot om barnet är mkt litet och inte bildar blod själv, behöver man ju inte tära på resurserna för mkt och vänta för länge med blodtransfusion. När barnet däremot början bilda eget blod, så är det ju tvärtom bra att vänta lite extra länge (om barnet inte mår för dåligt) eftersom man hämmar den egna blodbildningen om man ger blod.