• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Grüth
    Frila2 skrev 2009-04-10 14:56:08 följande:
    Oj, men det ser man inte alls. Det måste vara jättejobbigt att få den diagnosen men "bara" en cp-skada behöver inte påverka så väldigt mycket sedan. Har en gammal kompis som har en lätt cp-skada och det märks inte så mycket. Tråkigt att han är sen i utvecklingen. Hoppas att han tar igen det så småningom. Ja, han verkar vara riktigt stark er lilla kille men tanke på allt han gått igenom. Mirakel är väl precis rätt ord för honom. Här är det bra, men jag ropade lite för högt när jag sa att Siri inte haft mer än en infektion och verkar vara motståndskraftig. Idag är hon så snorig och har lite förhöjd temp, 37,7. Hoppas att det stannar där och att det snoriga inte är ett tecken på att det blir mer slem och snor á la RS. Bara att avvakta. 
    okey de förstår jag verkligen. Men hon får rs vaccin?
    Neo har peppar peppar inte heller varit sjuk ofta och verkara ganska motståndskraftig vilket är såå skönt eftersom läkarna sagt att deras immunförsvas kan vara svagare men de har vi inte märkt av här. hoppas de bara är en vanlig förkyldning. kändes väldigt konstigt när vi uppsökte en helt vanlig vårdcentral för en helt vanlig sjukdom jämför med andra problem som neo haft.

Nej precis de behöver inte bli en svår cp skada framtiden får utvisa. men han är så med så de är så svårt att tro att de ska vara något fel!

Vad ska ni göra i påsk?
  • Myran09

Written Fiction skrev 2009-04-09 16:52:58 följande:

Känner mig som en satmara idag... Åter igen får jag säga hejdå till en massa föräldrar jag lärt känna. Återigen är vi kvar, och dom åker hem. Jag är jätteglad för deras skull, men sedan äter jag upp mig själv innifrån. Vill absolut inte att dom ska ha dåligt samvete, för det sa jag till dem när dom nämnde det. Men jag är så trött på att "bli kvar" ett par åkte häromdagen, ett par idag, och ett par imorgon...Har varit sjukhusboende sedan 10:e jan. Nu orkar jag snart inte mer :( Det närmsta vi är hemgång är en liten permis vi ska ha på lördag...
    Förstår också precis hur det känns. Man är jätteglad för deras skull när de får åka hem, men det är samtidigt jättejobbigt att vara den som hela tiden är kvar. Vi blev tillslut inventarier på avd och de som hade varit kvar längst. Men så småningom kommer dagen då man ÄNTLIGEN får åka hem! Det är helt underbart att få vara hemma, men då kommer också en jobbig tid. Vet inte om det är fler som upplevt det så. Då ska allt återgå till ett normalt liv och så blir allt kanske inte så som man trott. Man har med sig så mycket i bagaget sen sjukhustiden och för mig var det nu när vi har kunnat slappna av, när lilltjejens liv inte längre hänger på en skör tråd, som allt kom upp till ytan igen och man börjar bearbeta allt som hänt. Det finns utrymme att släppa fram alla känslor osv. Det kanske inte är så här för alla, men för mig började nästan en ännu jobbigare tid här hemma.
  • lugna gatan
    Myran09 skrev 2009-04-10 17:54:57 följande:
    Written Fiction skrev 2009-04-09 16:52:58 följande: Förstår också precis hur det känns. Man är jätteglad för deras skull när de får åka hem, men det är samtidigt jättejobbigt att vara den som hela tiden är kvar. Vi blev tillslut inventarier på avd och de som hade varit kvar längst. Men så småningom kommer dagen då man ÄNTLIGEN får åka hem! Det är helt underbart att få vara hemma, men då kommer också en jobbig tid. Vet inte om det är fler som upplevt det så. Då ska allt återgå till ett normalt liv och så blir allt kanske inte så som man trott. Man har med sig så mycket i bagaget sen sjukhustiden och för mig var det nu när vi har kunnat slappna av, när lilltjejens liv inte längre hänger på en skör tråd, som allt kom upp till ytan igen och man börjar bearbeta allt som hänt. Det finns utrymme att släppa fram alla känslor osv. Det kanske inte är så här för alla, men för mig började nästan en ännu jobbigare tid här hemma.
    Written fiction;      Ja, så här var det för oss att komma hem oxå efter tio veckor på sjukhus. Man blir liksom varse om verkligheten, det blir så verkligt hur skört det var och hur nära det var att man hade åkt hem utan barn...
    Men självklart är det jättejobbigt och ännu tråkigare när man blir kvar sist av alla och det känns som om man aldrig får komma hem, det värsta tyckte jag var att man på slutet av tiden på sjukhuset började irritera sig på allt och alla, man blev lite av en satmara, som du skriver WF. Speciellt när ens nyblivna vänner åkt hem och man känner sig kvarlämnade med en massa nya föräldrar som försöker ta kontakt men själv orkar man liksom inte med fler nya kontakter nu...
    Hoppas ni får komma hem snart - kramar
  • Valters familj

Gokväll alla...!

Håller med er alla o känner så med er som är på sjukhus just nu...
    Oron i kroppen o känslan att bli lämnad o klämma fram leende på leende o ja ha det så bra..hej hej

I Kristianstad där vi var, var vi 3 småttingar som delade sal o fler ept kom inte dit på den tiden vi va där, det va mest från v 29-30 men allra mest de som "bara" var där ett par dagar upp till en vecka. Då va ju vår tös "stor" för oss, o så kom det föräldrar m fullgångna barn eller nån vecka för tidigt o inga större problem mest översyn, o liksom tyckte synd om oss...o jag blev lika arg inombords var gång, det är INTE synd om oss för att vi har fått barn!!!
    Men ett leende på det så gick det...aja det e inte så farligt... för de som inte varit i samma sits kan ju inte förstår..o tur e det!

Jag va inte hemma på 4mån o när vi kom hem m lilltjejen som va 3mån då, då ville jag förändra allt o mådde så dåligt av allt rörigt, massa möbler o saker slängda sen dess, rum omgjorda o allt flyttats om. Men visst bearbetas allt hela tiden..o lite till.

Förra veckan på vår sons 3årsdag, för ett år sedan skickade vi hem kalasgäster röjde här hemma o åkte till akuten o började kämpa för Lillan i magen m näbbar o klor då precis i v21.

Idag har vi haft vänner o familj här på en härlig trädgårdsfest o strålande sol, firat vår 3åring o A som blir 1år om 2 veckor, så kul o så stort i kroppen att vår lilla skrutt ska bli 1år o är alldeles underbar!

Tänker på er alla som kämpar på, på neo!!!
    O alla kämpar som e hemma!!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Written Fiction

en hel kull med nya föräldrar boende här nu. Jösses, känns nästan som en på-löpande-band verksamhet här. Stora barn (om man jämför med en EPT) dock så det finns inga kuvösbarn as we speak.

Mår lite bättre idag, fick permis igår och påskmiddag ihop med det. Vi har juh fantastisk luft hemma i vejby, så det gjorde gott för lillskiten.

Den där jeeeevla CPAPen är vårt största hinder. Så länge den behövs är vi fast här.

Hur har ni det annars alla? Full fräs i vårsolen?

• LisetteWernholm

Hej! Känner också igen mig i det ni skriver, ilska över att alla andra får åka hem utan en själv. Men tiden kommer då ni också får åka hem med ett lilla mirakel..
    Jag kan inte förstå att vår dotter blir tre år i år, känns som igår man låg på sjukhuset och bad för hennes sköra liv.
    Idag är hon nästan som vilken 2,5-åring som helst, busar, springer, blir arg på mamma och pappa när vi inte gör som hon vill eller inte alltid förstår. Hennes ordförråd utökas varje dag som går! Det är helt fantastiskt att se!

Nu ligger Emilia bara -1 på längdkurvan, och -2 på vikt från "normalkurvorna", läkarna har sagt att på 4 år bör hon ha hunnit ikapp sina jämngamla med vikt och längd.

Nu har jag gått in i vecka 33, helt otroligt känns det, jag hoppas och ber varje dag att man får gå så långt som möjligt och helst hela vägen till v 40.
    Ibland när jag vaknar på morgonen tänker jag, skönt med en ny morgon, ännu en dag då lill*n 'är kvar i magen.
    Man blir så himla nojig dock, varenda sak som skiljer sig från hur det brukar vara, tex att man får ont någonstans eller ngt, så kollar man upp det och ringer runt till systrar som har barn och rådfrågar dem. Kanske blir man extra nojig också när man har ett prematurt barn sen tidigare, jag vet inte...

Ville bara skriva av mig lite.
    Ska förresten på tillväxt UL till veckan, ska bli spännande och se lill*n, se om h*n växer som h*n ska osv.

Sköt om er alla!

/Lisette

• bluebride

Aurora har diagnosierats med BDP

• trim
    bluebride skrev 2009-04-12 23:16:56 följande:
    Vår pojke på snart 2 år korrigerat har också BPD, men det är inte så mycket vi märker av i vardagen. Det är när han är förkyld som han behöver inhalera, ungefär som förkylningsastma. De har sagt att han inte kommer bli elitidrottare i konditionssport, men hur mycket han kommer märka av det vid vanlig motion återstår att se när han blir lite äldre. Med detta ville jag bara skriva att BPD kan man ha väldigt många olika grader av, och det behöver inte vara något större bekymmer. Hoppas det går bra för er. Såg på din sida att ni varit på sjukhus väldigt länge, och håller tummarna för att ni snart får åka hem. Vet hur himla jobbig tid det är, vi var på neo 4,5 månader och gick hem med syrgas och sond. Men livet går vidare, och det blir bättre....lovar!
  • bluebride

Written Fiction skrev 2009-04-09 16:52:58 följande:

Känner mig som en satmara idag... Åter igen får jag säga hejdå till en massa föräldrar jag lärt känna. Återigen är vi kvar, och dom åker hem. Jag är jätteglad för deras skull, men sedan äter jag upp mig själv innifrån. Vill absolut inte att dom ska ha dåligt samvete, för det sa jag till dem när dom nämnde det. Men jag är så trött på att "bli kvar" ett par åkte häromdagen, ett par idag, och ett par imorgon...Har varit sjukhusboende sedan 10:e jan. Nu orkar jag snart inte mer :( Det närmsta vi är hemgång är en liten permis vi ska ha på lördag...
    Känner igen mig, har bott på sjukhus i över 4 månader.
    trim skrev 2009-04-13 19:40:10 följande:
    Vår pojke på snart 2 år korrigerat har också BPD, men det är inte så mycket vi märker av i vardagen. Det är när han är förkyld som han behöver inhalera, ungefär som förkylningsastma. De har sagt att han inte kommer bli elitidrottare i konditionssport, men hur mycket han kommer märka av det vid vanlig motion återstår att se när han blir lite äldre. Med detta ville jag bara skriva att BPD kan man ha väldigt många olika grader av, och det behöver inte vara något större bekymmer. Hoppas det går bra för er. Såg på din sida att ni varit på sjukhus väldigt länge, och håller tummarna för att ni snart får åka hem. Vet hur himla jobbig tid det är, vi var på neo 4,5 månader och gick hem med syrgas och sond. Men livet går vidare, och det blir bättre....lovar!
    Det tror jag med, men det är lite jobbigt, men det får gå
  • Amathea
    bluebride skrev 2009-04-12 23:16:56 följande:
    Våra tvillingar som blir 3 år nu i april har oxå fått diagnosen BPD.
    Dom sa mer eller mindre på neo att samtliga extrem-prematurer får den diagnosen.
    På tösen märker vi inget (och dom klassar henne mer eller mindre friskförklarad!) eller åtminstone ytterst sällan.
    Pojken behöver ibland inhalationer vid förkylning, precis som vid en förkylningsastma.

Annars är de inget vi märker av.

De känns mest som en diagnos dom sätter på alla "sånna" barn.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13