Frila2 skrev 2009-04-18 08:50:45 följande:
Myran: Oj, 24 tranfusioner. Jag tyckte fem var mycket, det var mer än de andra barnen fått (alltså barn som låg på neo samtidigt och med föräldrar vi pratade med). Lillan då. Då förstår jag att du vill att de ska kolla Hb:t. Precis som Riskiflickan säger så utgår man mer efter hur barnet mår när de är lite större.
Hur är er ordination på järnet? Siri får Niferex två gånger om dagen men man ändrar dosen efter vikten och nu när hon kommer upp till 4 kg så ska det sättas ut. De har ju inte kollat hennes Hb på nästan två månader så då börjar man ju undra hur de vet att hon inte får för mycket. Men, men, de är ju vana. Men jag gillar inte riktigt att behöva lita på att de kan istället för att få konkreta bevis på saker. Det verkar som att puls- och saturationsdippar vid lågt Hb är mycket vanligt. Konstigt att ni inte får en prob som passar. Man vet ju precis hur mycket fel mätaren visar om det är det minsta fel på proben.
Ja 24 transfusioner är mycket. När vi kom till vårt hemsjukhus och hon skulle få blod efter några dagar där ringde personalen på avd till blodcentralen som frågade om hon har fått blod tidigare. De höll på att trilla av stolen när de sa att hon hade fått 23 transfusioner.
Vi har ju förstått att allmäntillståndet är det viktiga och hon mår ju bra och vi vill ju inte att de ska behöva sticka henne om det inte är nödvändigt. Det är väl bara den där mammaoron som komemr då och då.
Hon får 2 droppar Niferex morgon och kväll, totalt 4 drp per dygn. Alice väger 5340 nu och de har inte pratat om att sätta ut järnet.. Men det kanske är olika?
Ja vi är riktigt less på att diskutera proben med dem. Vi har varit hemma i ca 2 månader och vi började prata om det flera veckor innan vi åkte hem när vi började använda saturationsmätaren som vi skulle ha hemma. Vi har såna där engångsprobar som är som en tejp. De sitter jättebra, men de vi har är för barn upp till ca 3 kg och hon hade ju passerat den vikten redan innan vi blev utskrivna. Nu har vi fått låna en från avd, men det är en av de sämre som ger sååå mycket falsklarm. Vi har själv letat på internet och det finns såna där tejpprobar (eller vad man nu ska kalla dem) för större barn och vuxna. Vi har påpekat det, men det händer ändå inget..