Livsglädjen skrev 2009-04-20 12:12:58 följande:
Apropå minnen som kommer över en, så havererade jag i fredags... Jag var och motionssimmade på morgonen och i omklädningsrummet efteråt såg jag en höggravid tjej som jag inte känner, men jag har hört henne säga till någon annan att hon har BF 30/4, d.v.s. bara några veckor kvar tills barnet "ska" komma (vi här inne vet ju att det inte alltid blir som det är sagt). Jag hade mitt första BF 30/4 (fast 2006) och det blev senare justerat till 1/5. Edvin föddes ju 12/2 och jag var inlagd från 1/1. Jag reagerade inte förrän jag satt i bilen på parkeringen vid mitt jobb. Då kom tårarna hårt och abrupt! Jag satt i ungefär 30 minuter och förökte samla mig tillräckligt för att kunna gå in på jobbet. Jag gick småsnyftande den lilla sträckan till min arbetsplats och träffade ingen på vägen. Jag gick in till min närmaste chef, men han var ledig för dagen så jag gick in till nästa chef som turligen fanns inne. Där fick jag fram ett ynligt "hej" innan jag började storböla igen. Som tur är vet mina båda chefer "allt" om min historia och är mycket förstående. Jag förklarade vad som hade hänt på morgonen. Han sa åt mig på en gång att sjukskriva mig resten av dagen och åka hem och ta en lång promenad. Jag for till mataffären och satt i bilen på parkeringen utanför i 15 minuter innan jag orkade gå in för att handla lite mjölk och några andra småsaker. Det tog säkert en timme att komma till kassan bara för att jag inte kunde fokusera på uppgiften. Sedan åkte jag hem, åt lunch, läste en skvallertidning innan jag tog en lång promenad till vår hus som vi håller på att renovera. Väl där satt jag och tittade på min man och elektrikern som jobbade för fullt. Efter en lång stund lyckades jag hjälpa till lite. Jag bar några tunga golvlaminatpaket! Kroppsarbete är bra för mig i sådana här situationer (simning, promenad och bära massa tunga saker samma dag = träningsvärk på lördagen för lilla otränade mig). Jag får fokus på något annat än vad jag känner och tänker i huvudet... En bidragande orsak till mitt sammanbrott är nog också att jag bröt ihop på sjukhuset ungefär vid den här tiden i april 2006. Då var Edvin drygt två månader gammal och vi var på fjärde sjukhuset för hans del och femte för min del. Jag hade tillbringat ungefär 90 dagar på sjukhus, varav största delen långt hemifrån. Jag fick akutsamtal med kuratorn på sjukhuset och lugnade ned mig en smula. Jag känner lite ilska över att behöva ha sådana här reaktioner så långt efteråt (jag menar, 3 år är en lång tid). Varför kan det inte bara vara förbi? men mestadels mår jag numera bra. För bara 1½ år sedan var det här en reaktion som jag fick flera gånger i veckan. Ingen bra kombination när man ska börja arbeta efter föräldraledigheten ... Ja, nu har jag skrivit av mig lite (mycket ), hoppas ni överlever mitt lång inlägg!
jag började gråta här när jag läser ditt inlägg, för jag har haft sådana episoder med, som tur är så är jag hemma fortfarande (fick 11/1 å skulle haft 17/4).
Jag har haft två nära vänner som varit gravida nu och båda var beräknade i januari (och fick fullgångna barn). Jag höll andan hela deras graviditeter och fick nästan lite panik när de var runt vecka 25-26, speciellt då den ena tjejen fick lite förvärkar och sa att "om jag föder för tidigt gör det inget, för jag ser ju att det gått bra för dig"... vilket visar på att hon inte riktigt var verklighetsförankrad när det gäller att få för tidigt, för det önskar jag ingen, det är ju otroligt jobbigt och känslorna sitter i låååångt efteråt.
Jag har svårt att läsa eller se något om prematurer, börjar gråta direkt.. även om jag inte gråter eller tänker på det så ofta till vardags annars...
I fredags var det lillens tilltänkta födelsedag, så han fick lite presenter då med från släkten... :)