cloudberry79 skrev 2009-04-06 22:28:02 följande:
163 är rätt högt, man kan sänka sitt blodvärde genom att dricka mycket. Högt Hb ökar risken för proppar i små kärl, t ex kan högt Hb under graviditeten öka risken för proppar i moderkakan (hade stora problem med högt Hb själv när jag väntade Vidar, som mest över 190!).
Jo, men min läkare sa att det var inget att bry sig om.
När jag väntade Edvin hade jag ett Hb på ca 120, och jag tyckte att det var fruktansvärt lågt. Distriktsläkaren sa att det var "jättebra" och jag behövde inte alls äta några järntabletter. Fast fyra dagar senare låg jag på förlossningen i Umeå och hade katastrofvärden på lever och blodtryck bland annat! Min distriktsläkare hade ringt och försäkt få tag på mig den femte dagen (min andra dag på sjukhuset) för att säga åt mig att han hade fått provsvaren och att jag var tvungen att uppsöka sjukhuset, too late

. Han hade t.o.m. lyckats luska ut telefonnumret till min svärmor och undrade om hon visste var jag befann mig. När hon berättade att jag låg inlagd så sa han inget mer till henne utan tackade för sig.
När jag var på efterkontroll kollade barnmorskan mitt Hb två gånger för hon trodde att det blivit fel första när jag hade Hb ca 150
Jag har alltid haft högt värde och jag dricker normalt...
Basses mamma skrev 2009-04-08 15:24:04 följande:
Vi var till bvc i måndags på hälsokontroll. Allt såg bra ut, men så ringer hon idag till min sambo och säger att hon tittat på kurvorna och tycker att huvudomfånget vuxit för mkt. Han ringde till mig på jobbet och jag ringde direkt till barnmottagningen (jag kan inte bara sitta och vänta på att de ev. ska kontakta mig...) och pratade med dem. De sa att bvc skulle mäta en gång till för att se att de inte mätt fel, och sen kunde vi få komma och träffa dr. Så då åkte vi till bvc direkt när jag slutade och hon mätte huvudet igen, samma mått som sist. Jag ringde återigen till barnmottagningen (bra med ett jobb där man har tillgång till alla direktnr.) och så fick vi en tid hos dr på onsdag nästa vecka. Då ska han göra 18 månaders kontrollen på samma gång, skulle eg. göra den i början av maj. Men trots att de sa att det förmodligen inte är något konstigt så sitter jag nu här och oroar mig. Satt precis och googlade på hydrocefalus och det gjorde ju inte saken bättre... Vet att jag nog har frågat om det förut, men hur är/ har era barns huvudomfång varit? S har 51,7 i huvudomfång nu när han är 17(14) månader gammal. Väger 11440 gram och är 80 cm lång. Nu återstår en lång och nervös väntan till på onsdag, inte kul att ha det här i bakhuvudet hela påsken. Allt har varit så bra nu så länge så det känns inte alls kul när något sånt här dyker upp, är ju livrädd att det ska visa sig vara något allvarligt.
Edvins huvudomfång tvärväxte när vi fortfarande var på sjukhuset (två cm på en vecka om jag minns rätt) och de slog larm om ev. "vattenskalle", huvudmätningar varje dag, ultraljud och datortomografi. Inget fel syntes på kontrollerna. De var försiktigt positiva till att det antagligen inte var något fel utan bara ärftligt (hans pappa har mycket stort huvudomfång och fick göra extraundersökningar när han var liten).
Uppföljning av huvudomfånget på BVC vid alla vägningar/besök och på barnmottagningen för uppföljningarna där.
När han var 1 år och fyra månader fick vi remiss för magnetresonansundersökning (MR). Han sövdes inför den undersökningen eftersom det är en ganska utdragen undersökning som låter fruktansvärt mycket.
Inga fel hittades och han blev "friskförklarad" merd förklaringen att det nog var ärftligt.
Frila2 skrev 2009-04-07 08:37:19 följande:
Varför kollade de Edvins värden så länge efteråt?
Han hade ju fått CMV-infektion som nästan slog ut hans lever och han fick medicin för att skydda den. De kollade blodvärde, leverfunktion, proteiner, njurar... ja, lite av varje. Jag fick lite undrande blickar (ungefär som att jag inte ville mitt barns bästa) när jag började vägra att Emla honom inför provtagningarna. Orsaken till att jag inte ville göra det var att jag hade Emlat på två ställen enligt "order" varje gång till att börja med. När de stack kom det inget/nästan inget blod och de stack på andra stället och samma sak då. De försökte ibland på ett oemlat ställe, men då var Edvin så upprörd att det inte fungerade. Det slutade alltid med att de skickade oss till blodlabbet för att de skulle ta prover från foten (och det gör ju jätteont).
Jag sa att det var bättre att det gjorde ont en gång och sen var över, hellre än att han skulle plågas 3-4 gånger för ingenting! De köpte det, men såg liiite anklagande på mig ibland.
Jag fick en förklaring till varför det inte kom blod när det var Emlat; bedövningen drar ihop blodkärlen så att det helt enkelt blir svårare att få ut blod...