• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Written Fiction
    Frila2 skrev 2009-04-07 20:28:00 följande:
    När de har navelkatetrar så mäter man puls, blodtryck, saturation (syresättning) och andningsfrekvens (sk resp). När navelkatetrarna tas bort mäter man bara puls, saturation och resp. När vår dotter var lite större fick hon istället en massimo som mäter saturationen men även visar pulsen.
    Hade blodtrycket på övervakningen även utan navelkateter:( En nål enbart för det. Kändes som en stor vinst när dom tillslut valde att sluta övervaka det.

Vi har också massimon nu, har dock ett helvete med att få den att sitta bra på foten "Låg IQ-frekvens" larmar den allt för ofta om. Du har inga hemliga tips? ;)
  • Frila2
    Written Fiction skrev 2009-04-08 08:08:08 följande:
    Hade blodtrycket på övervakningen även utan navelkateter:( En nål enbart för det. Kändes som en stor vinst när dom tillslut valde att sluta övervaka det. Vi har också massimon nu, har dock ett helvete med att få den att sitta bra på foten "Låg IQ-frekvens" larmar den allt för ofta om. Du har inga hemliga tips? ;)
    Ja, ok. Här sa de att om det inte var något speciellt så mätte man inte blodtrycket efter man dragit katetrarna. man kollade hennes tryck ett dygn men då hade man en liten machett runt armen som man gör på vuxna. Fast väääldigt liten Borde tagit en bild på den egentligen. 
    Åh, den förbannade massimon. Det larmade jämt, även om det inte var något. Vi hade mätaren på handleden under några timmar för att se om det var någon skillnad. Men foten är ju bäst men barnen måste vara helt stilla för att den ska mäta som bäst. Har ni provat att ha et lite extra långt band runt, den som håller fast själva poxen. Den larmade så ofta att vi bara tittade upp och stängde av ljudet till slut med kommentaren "eh, den stämmer inte ändå"    
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Myran09
    Frila2 skrev 2009-04-08 09:34:29 följande:
    Ja, ok. Här sa de att om det inte var något speciellt så mätte man inte blodtrycket efter man dragit katetrarna. man kollade hennes tryck ett dygn men då hade man en liten machett runt armen som man gör på vuxna. Fast väääldigt liten Borde tagit en bild på den egentligen. Åh, den förbannade massimon. Det larmade jämt, även om det inte var något. Vi hade mätaren på handleden under några timmar för att se om det var någon skillnad. Men foten är ju bäst men barnen måste vara helt stilla för att den ska mäta som bäst. Har ni provat att ha et lite extra långt band runt, den som håller fast själva poxen. Den larmade så ofta att vi bara tittade upp och stängde av ljudet till slut med kommentaren "eh, den stämmer inte ändå"    
    Haha, läste precis ditt inlägg och samtidigt började massimon tjuta. Tut tut tut tut. :) Lilltjejen ligger i babygymet och sprattlar med armar och ben och den tjuter heeela tiden...suck. Nåja, efter dagens återbesök på neomottagn hoppas vi att vi får byta ut den mot ett apnélarm.
    Är ny här i tråden. Har en liten prinsessa född i v 23+3, om några dagar blir hon 6 månader (okorr).
  • Riskiflickan
    Myran09 skrev 2009-04-08 10:14:54 följande:
    Haha, läste precis ditt inlägg och samtidigt började massimon tjuta. Tut tut tut tut. :) Lilltjejen ligger i babygymet och sprattlar med armar och ben och den tjuter heeela tiden...suck. Nåja, efter dagens återbesök på neomottagn hoppas vi att vi får byta ut den mot ett apnélarm. Är ny här i tråden. Har en liten prinsessa född i v 23+3, om några dagar blir hon 6 månader (okorr).
    Grattis till lilltjejen, mår hon bra?? Jag håller tummarna till att ni får apnélarm istället, det är väldigt smidigt!! Massimon kan vara hopplös ibland... speciellt om barnet rör sig mkt :)
  • Myran09
    Riskiflickan skrev 2009-04-08 10:31:53 följande:
    Grattis till lilltjejen, mår hon bra?? Jag håller tummarna till att ni får apnélarm istället, det är väldigt smidigt!! Massimon kan vara hopplös ibland... speciellt om barnet rör sig mkt :)
    Tack! Hon mår toppen. Vi hoppas att vi efter dagens besök på neo får ta bort syrgasen hon har på natten. Hon har haft 0,02 (det lägsta som går att få på reglaget vi har iaf) sedan vi kom hem 20e februari. För drygt 3 veckor sedan har hon fått vara utan grimman på dagtid.
    Ja och hon rör på sig hela tiden så det börjar bli tröttsamt att höra pipandet. Det blir inte mycket sömn på nätterna heller för att den falsklarmar hela tiden.
  • Riskiflickan
    Myran09 skrev 2009-04-08 10:46:57 följande:
    Tack! Hon mår toppen. Vi hoppas att vi efter dagens besök på neo får ta bort syrgasen hon har på natten. Hon har haft 0,02 (det lägsta som går att få på reglaget vi har iaf) sedan vi kom hem 20e februari. För drygt 3 veckor sedan har hon fått vara utan grimman på dagtid. Ja och hon rör på sig hela tiden så det börjar bli tröttsamt att höra pipandet. Det blir inte mycket sömn på nätterna heller för att den falsklarmar hela tiden.
    Vad roligt!! Jag håller tummarna för att ni blir av med syrgasen.... och jag förstår det där med tröttsamt pipande, de rör ju mkt på sig i denna åldern, jag tyckte det var både skönt och läskigt när min son blev av med massimon, men man vande sig snabbt, speciellt eftersom han fick apnélarm som gjorde att man vågade sova på nätterna :)
  • Frila2
    Myran09 skrev 2009-04-08 10:14:54 följande:
    Haha, läste precis ditt inlägg och samtidigt började massimon tjuta. Tut tut tut tut. :) Lilltjejen ligger i babygymet och sprattlar med armar och ben och den tjuter heeela tiden...suck. Nåja, efter dagens återbesök på neomottagn hoppas vi att vi får byta ut den mot ett apnélarm.Är ny här i tråden. Har en liten prinsessa född i v 23+3, om några dagar blir hon 6 månader (okorr).
    Grattis till tjejen!! Är man så stor så man spratlar hela tiden så kan man ju nästan vara utan massimon helt Man blir bara störd av den eftersom den knappast larmar rätt. Hoppas verkligen att hon slipper syrgasen på natten nu och att ni får en apnédosa istället. Det är en sådan befrielse när man blir av med allt som tjuter.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • Myran09

På dagarna när vi har koll på henne hela tiden har vi inte alltid på massimon, vi blir ju tokiga av allt larmande. Men på nätterna törs man ju inte vara utan så ett apnélarm blir nog bra så att vi kan sova lugnt. Nu är vi ju mest irriterade hela nätterna också i och med att det larmar titt som tätt för att hon rör på sig väldigt mycket när hon sover också och man kan ju inte ignorera larmen heller, tänk om det skulle vara något.
    Och ja, alla tjutande ljud är irriterande. Till och med micron och diskmaskinen gör mig gaaalen ;)

• Basses mamma

Vi var till bvc i måndags på hälsokontroll. Allt såg bra ut, men så ringer hon idag till min sambo och säger att hon tittat på kurvorna och tycker att huvudomfånget vuxit för mkt. Han ringde till mig på jobbet och jag ringde direkt till barnmottagningen (jag kan inte bara sitta och vänta på att de ev. ska kontakta mig...) och pratade med dem. De sa att bvc skulle mäta en gång till för att se att de inte mätt fel, och sen kunde vi få komma och träffa dr. Så då åkte vi till bvc direkt när jag slutade och hon mätte huvudet igen, samma mått som sist. Jag ringde återigen till barnmottagningen (bra med ett jobb där man har tillgång till alla direktnr.)  och så fick vi en tid hos dr på onsdag nästa vecka. Då ska han göra 18 månaders kontrollen på samma gång, skulle eg. göra den i början av maj. Men trots att de sa att det förmodligen inte är något konstigt så sitter jag nu här och oroar mig. Satt precis och googlade på hydrocefalus och det gjorde ju inte saken bättre... Vet att jag nog har frågat om det förut, men hur är/ har era barns huvudomfång varit? S har 51,7 i huvudomfång nu när han är 17(14) månader gammal. Väger 11440 gram och är 80 cm lång. Nu återstår en lång och nervös väntan till på onsdag, inte kul att ha det här i bakhuvudet hela påsken. Allt har varit så bra nu så länge så det känns inte alls kul när något sånt här dyker upp, är ju livrädd att det ska visa sig vara något allvarligt.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13