• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Amathea

Åh, hade skrivit ett lååångt inlägg, och så sket sej mitt internet!*morr*

hur som hellst.
    Idag är jag så gravid jag någonsin varit.
    24+4.
    Samma dag som Jonas o Miranda föddes på, men dom föddes 02:26 och 02:40, så vid den här tiden är jag ju längre gången

Allt känns bra.
    Kan ju bero på att jag var på kontroll igår, och fick se att allt såg finfint ut.
    Jag har fått enorm klåda och ska lämna prover för eventuell hepatos imorrn.
    Och som de tidigare skrivits i tråden, så är hepatos, oftast bara farlig när den inte är upptäckt!
    Och nu i efterhand så minns jag att jag hade sånt här kliande med jonas o Mira, men kollade aldrig upp de då jag tog förgivet att de va normalt!

Annars går allt framåt.
    Barnen har varit hemma med diverse sjukdomstillstånd en vecka nu.
    Deras lekrum är nästan klart, och nästa projekt (deras sovrum) ska sättas igång med på allvar.

Massor att göra när man köpt hus ju!

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • eeisor

Passar på att uppmana till att rösta i www.familjeliv.se/Forum-5-163/m42783259.html eftersom det inte ligger långt bort att misstänka att den här tråden snart kommer att flyttas igen till Medlemsgrupper ->Barn med speciella behov.
    Fantastiskt att man från FLs sida fortfarande verkar vilja flytta bort funkis och premis fortsättningstrådar till medlemsgrupper, men behåller alla dessa tvserie-trådar och mat och bak-trådar el femtiotolv under sina kategorier.

• eeisor

Förresten, tack alla ni för svar om talet!

Ska jag vara helt ärlig så är det väl inte bara språket som gör att jag funderar över hur det står till där uppe i knoppen på han, det är också saker som t ex att det är först den sista veckan som M har börjat visa någon som helst tendens till att vilja hjälpa till när han äter och vill hålla pipmugg/glas/flaska själv. Det känns som om det är ganska sent, även om man är "snäll" och räknar korrigerad ålder (som blir 15 månader).

• Livsglädjen
    WilliamNellyJamie skrev 2009-04-01 18:10:47 följande:
    hej undrar om ni kan hjälpa mig lite jag är gravid nu och med största sannolikhet kommer jag få min bebis snart jag är nu v 29 alltså 28+4och fick i da gveta att blir inte mina värden bättre så komemr de ta ut henne jag har åkt på 2 sjukdommarprimär cmv och hepatos (som stiger)nu är det så att primär cmv kan bli besvärligt för henne så hon kansle inte klarar sig pga av den när hon kommer men det jag vill veta är vad har vi att vänta oss frånvi tror att det kommer bli i alla fall fullgångna 30 v för hennetacksam för svar!!!!Anna
    Jag har ingen direkt hjälp att ge dig, men Edvin fick CMV-infektion när han var några veckor gammal (född i v 28+5). Det upptäcktes när han var ca 6 veckor gammal och de misstänkte direkt att jag hade pågående CMV-infektion och att han hade fått det redan i magen (jag antar att det är det som är primär CMV-infektion?). Kontroll av PKU-provet visade dock att han INTE hade infektionen vid födseln och det konstaterades att han antagligen hade fått det i Sundsvall när han var 2½-5 veckor gammal. (antar att det är det som är sekundär CMV?).
    Om jag uppfattade läkarna rätt så var det inte lika allvarligt att han hade fått det eftre födseln, men i Edvins fall drabbade CMV-infektionen hans lever ganska hårt och han fick två olika mediciner för att skydda levern i ungefär 40 veckor.
    Jag vet inte om det berodde på CMV eller ej eftersom han föddes med sepsis (blodförgiftning pga stafylokocker) , men han fick flera blodtransfusioner för att förbättra hans värden...
    Hoppas att allt går bra för er!
  • cloudberry79

Primär är då man har en aktiv infektion, som visar sig genom blåsor eller liknande. Sekundär är när antikroppar finns i blodet och man endast utsöndrar små doser av viruset. Det står jättebra om CMV på infpreg! Har man en gång fått CMV blir man aldrig av med det, även om man aldrig har besvär av det. Så vitt jag vet har jag aldrig någonsin haft några bekymmer, men min mamma har smittat mig någon gång i livet. Det är cirka 70% av befolkningen som är bärare, men inte alla får besvär av det.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Livsglädjen
    cloudberry79 skrev 2009-04-03 14:07:28 följande:
    Primär är då man har en aktiv infektion, som visar sig genom blåsor eller liknande. Sekundär är när antikroppar finns i blodet och man endast utsöndrar små doser av viruset. Det står jättebra om CMV på infpreg! Har man en gång fått CMV blir man aldrig av med det, även om man aldrig har besvär av det. Så vitt jag vet har jag aldrig någonsin haft några bekymmer, men min mamma har smittat mig någon gång i livet. Det är cirka 70% av befolkningen som är bärare, men inte alla får besvär av det.
    Tack, vad bra att du vet så att jag får veta också...
    Läkarna berättade bara för mig att det var jättevanligt att folk har CMV, men de flesta (med typ fullgott immunförsvar) reagerar bara ungefär som vid en vanlig förkylning och märker inte av CMV:n.
    Det var därför som de trodde att det var jag som hade smittat Edvin. Men eftersom de kunde se via blodproven på mig att jag inte hade en "reaktiverad" CMV-infektion och att det var länge sedan jag hade haft det, så kunde de utesluta att jag var smittokällan (eftersom han hade fått det EFTER födseln).
  • Riskiflickan
    Livsglädjen skrev 2009-04-03 23:00:00 följande:
    Tack, vad bra att du vet så att jag får veta också... Läkarna berättade bara för mig att det var jättevanligt att folk har CMV, men de flesta (med typ fullgott immunförsvar) reagerar bara ungefär som vid en vanlig förkylning och märker inte av CMV:n. Det var därför som de trodde att det var jag som hade smittat Edvin. Men eftersom de kunde se via blodproven på mig att jag inte hade en "reaktiverad" CMV-infektion och att det var länge sedan jag hade haft det, så kunde de utesluta att jag var smittokällan (eftersom han hade fått det EFTER födseln).
    Samma hos oss, vi är med i en CMV studie på neo och jag var negativ, det var min son från början med, men efter ett tag så blev han positiv å testerna utökades en del. Vi tar blodprover och hörseltester som ingår i studien för de ska forska kring hörselnedsättningar och CMV-infektion.
  • Basses mamma

Hej allihop! Längesen jag var in här nu ser jag. Ser att några diskuterar talet. S är snart 17 (14) månader nu och säger inte mkt. Eller rättare sagt ingenting om det är "riktiga" ord som räknas. Blir också lite orolig om jag börjar tänka på det, men försöker låta bli att göra det, lättare sagt än gjort! För flera månader sedan så sa han mamma, pappa och lampa några gånger. Men sen var det som att det stannade av och nu är favorit uttrycket "ba ba", om i princip allt. "Bampa" säger han om lampa, och bil är "bum bum". När man frågar "vad säger missen" säger han "aaaa" och kossan "mmmm". Han förstår vad många saker heter och hämtar det när man ber honom, vet ju även vem olika personer, mamma, pappa, mormor, morfar och farmor, är, men säger orden det gör han inte. Annars så utvecklas han snabbt, går gör han obehindrat nu. Men med talet händer det inte mycket...
    Nu verkar det som att jag fick fet text helt plötsligt och jag lyckas inte få bort det, vad gör jag för fel?? Ha det så bra allihop och se till att njuta av våren!

• lugna gatan

hej, ser att ni diskuterar cmv-virus. Vi var oxå med i den här studien som gjordes nyligen, ingen av oss hade cmv så det blev bara några enskilda prover. Så långt är jag med, men efter att Pricilla haft sin hjärtsäcksinflammation och blivit ductusopererad så hade hon cmv-virus. Vad jag förstod det som så skulle man genom studien utröna om hurvida smittan överfördes till barnet, men hur kunde hon fått det då???

• Riskiflickan

lugna gatan skrev 2009-04-05 22:23:42 följande:

hej, ser att ni diskuterar cmv-virus. Vi var oxå med i den här studien som gjordes nyligen, ingen av oss hade cmv så det blev bara några enskilda prover. Så långt är jag med, men efter att Pricilla haft sin hjärtsäcksinflammation och blivit ductusopererad så hade hon cmv-virus. Vad jag förstod det som så skulle man genom studien utröna om hurvida smittan överfördes till barnet, men hur kunde hon fått det då???
    Är ni inte fortfarande med i studien? Den varar ju tills barnet är ett år korrigerat....? När vår son blev positiv, vilket vi inte vet hur han blev, så utökades testerna med massa provtagningar.... sen så går han å gör hjärnstamsaudiometri, sista nu i slutet på april när han skulle fyllt ett år om han blivit fullgången...
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13