WilliamNellyJamie skrev 2009-04-01 18:10:47 följande:
hej undrar om ni kan hjälpa mig lite jag är gravid nu och med största sannolikhet kommer jag få min bebis snart jag är nu v 29 alltså 28+4och fick i da gveta att blir inte mina värden bättre så komemr de ta ut henne jag har åkt på 2 sjukdommarprimär cmv och hepatos (som stiger)nu är det så att primär cmv kan bli besvärligt för henne så hon kansle inte klarar sig pga av den när hon kommer men det jag vill veta är vad har vi att vänta oss frånvi tror att det kommer bli i alla fall fullgångna 30 v för hennetacksam för svar!!!!Anna
Jag har ingen direkt hjälp att ge dig, men Edvin fick CMV-infektion när han var några veckor gammal (född i v 28+5). Det upptäcktes när han var ca 6 veckor gammal och de misstänkte direkt att jag hade pågående CMV-infektion och att han hade fått det redan i magen (jag antar att det är det som är primär CMV-infektion?). Kontroll av PKU-provet visade dock att han INTE hade infektionen vid födseln och det konstaterades att han antagligen hade fått det i Sundsvall när han var 2½-5 veckor gammal. (antar att det är det som är sekundär CMV?).
Om jag uppfattade läkarna rätt så var det inte lika allvarligt att han hade fått det eftre födseln, men i Edvins fall drabbade CMV-infektionen hans lever ganska hårt och han fick två olika mediciner för att skydda levern i ungefär 40 veckor.
Jag vet inte om det berodde på CMV eller ej eftersom han föddes med sepsis (blodförgiftning pga stafylokocker) , men han fick flera blodtransfusioner för att förbättra hans värden...
Hoppas att allt går bra för er!