• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • bluebride
    Amathea skrev 2009-04-14 10:35:37 följande:
    Våra tvillingar som blir 3 år nu i april har oxå fått diagnosen BPD.Dom sa mer eller mindre på neo att samtliga extrem-prematurer får den diagnosen.På tösen märker vi inget (och dom klassar henne mer eller mindre friskförklarad!) eller åtminstone ytterst sällan.Pojken behöver ibland inhalationer vid förkylning, precis som vid en förkylningsastma.Annars är de inget vi märker av.De känns mest som en diagnos dom sätter på alla "sånna" barn.
    Ja, det är ju många som får det. Men vi behöver fortfarande syrgas till henne, så det är lite jobbigt. Jag bara hoppas hon får slippa den snart, skulle vara skönt att slippa ha med det till dopet.
  • Amathea
    bluebride skrev 2009-04-14 10:47:20 följande:
    Ja, det är ju många som får det. Men vi behöver fortfarande syrgas till henne, så det är lite jobbigt. Jag bara hoppas hon får slippa den snart, skulle vara skönt att slippa ha med det till dopet.
    Känner så väl igen den tanken!
    Vi hade oxå syrgas när vi kom hem med Miranda.
    Maken var fortfarande hemma, och van vid gashantering genom sitt jobb.
    Jag var nästan lite rädd för den.
    Vi kom hem i slutet av juli, och på dopet i början av september var hon fri.
    Så skönt!

Livet blir SÅ mycke enklare utan!
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • bluebride
    Amathea skrev 2009-04-14 10:55:26 följande:
    Känner så väl igen den tanken!Vi hade oxå syrgas när vi kom hem med Miranda.Maken var fortfarande hemma, och van vid gashantering genom sitt jobb.Jag var nästan lite rädd för den.Vi kom hem i slutet av juli, och på dopet i början av september var hon fri.Så skönt!Livet blir SÅ mycke enklare utan!
    min kille är oxå van med gashantering från jobbet. hon ska döpas 17 maj.
  • Amathea
    bluebride skrev 2009-04-14 12:18:37 följande:
    min kille är oxå van med gashantering från jobbet. hon ska döpas 17 maj.
    Skönt med gubbar med sån vana
    Hoppas ni får ett jättefint dop, utan syrgas!
  • Written Fiction

tacka fan för lättviktsflaskor! Gå i bärsjal är Vincents nya hobby, och hade det inte varit för dem hade det varit rena pinan att dra omkring dessa jättetuber.

Någon är inne som har haft ett utedop? Lär bli dop med syrgas här och tänkte att i juni borde det vara tillräckligt varmt. Lär inte gå att döpa i kyrka med tanke på alla levande ljus.

• Amathea
    Written Fiction skrev 2009-04-14 14:20:42 följande:
    tacka fan för lättviktsflaskor! Gå i bärsjal är Vincents nya hobby, och hade det inte varit för dem hade det varit rena pinan att dra omkring dessa jättetuber.Någon är inne som har haft ett utedop? Lär bli dop med syrgas här och tänkte att i juni borde det vara tillräckligt varmt. Lär inte gå att döpa i kyrka med tanke på alla levande ljus.

Vill ni va i kyrkan så ta en diskussion med prästen.
    Vår präst sa att om Mira skulle behöva syrgas, så skulle inga ljus vara tända i kyrkan.
    Visst tillhör det traditionen, men dopet i sej var viktigare enligt honom, än traditionerna enligt kyrkan.

Men de kan säkert skilja från präst till präst!
  • Riskiflickan

tacka fan för lättviktsflaskor! Gå i bärsjal är Vincents nya hobby, och hade det inte varit för dem hade det varit rena pinan att dra omkring dessa jättetuber. Någon är inne som har haft ett utedop? Lär bli dop med syrgas här och tänkte att i juni borde det vara tillräckligt varmt. Lär inte gå att döpa i kyrka med tanke på alla levande ljus.
    Det är klart att det går att ordna att ha dop i kyrkan även med syrgas, kan inte tänka mig att det inte skulle gå att ha bara pga att det "måste" vara ljus i kyrkan, prata med prästen så kommer det gå att ordna, kan inte tänka mig annat.
  • bluebride
    Amathea skrev 2009-04-14 13:41:53 följande:
    Skönt med gubbar med sån vana Hoppas ni får ett jättefint dop, utan syrgas!
    Det hoppas vi på. tack.

tacka fan för lättviktsflaskor! Gå i bärsjal är Vincents nya hobby, och hade det inte varit för dem hade det varit rena pinan att dra omkring dessa jättetuber.Någon är inne som har haft ett utedop? Lär bli dop med syrgas här och tänkte att i juni borde det vara tillräckligt varmt. Lär inte gå att döpa i kyrka med tanke på alla levande ljus.
    Jag tänker inte ha dopet ute, kan väl inte vara så svårt att döpas med syrgas, lite mer ovanligt för prästen antagligen.
  • Mamma till två hjärtan

Vill bara berätta att nu har vi fått tagit ut lilla Clara på promenad utomhus! Efter 17 veckor behövde Clara frisk luft så personalen har byggt en bärbar CPAP som är påkopplad på en barnvagn! Clara älskar den friska luften, vi har kunnat sänkte både syrgas och trycket. Är så glad, nu kanske vi kommer hem innan midsommar!

• bluebride
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-04-14 21:01:33 följande:
    Vill bara berätta att nu har vi fått tagit ut lilla Clara på promenad utomhus! Efter 17 veckor behövde Clara frisk luft så personalen har byggt en bärbar CPAP som är påkopplad på en barnvagn! Clara älskar den friska luften, vi har kunnat sänkte både syrgas och trycket. Är så glad, nu kanske vi kommer hem innan midsommar!
    grattis, Aurora gillar oxå friska luften och hon älskar att åka vagn.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13