Myran09 skrev 2009-04-17 19:19:24 följande:
Åt oss har de sagt att vi kan undvika stora folkmassor så man behöver ju inte gå med henne på IKEA eller Ica Maxi typ. De har även sagt att hon inte ska träffa de som är förkylda/sjuka och att de som besöker oss ska vara friska och att vi ska undvika dagisbarn under våren och vintern, men att det mesta handlar om sunt förnuft. De som hälsar på oss behöver ju inte hålla i henne eller pussa på henne. Vi har egentligen inte fått så mycket restriktioner.. De verkar vara väldigt olika mellan olika sjukhus. Sen är det ju självklart att man inte vill utsätta sitt barn för onödiga risker. När man väl har blivit utskriven vill man ju för sitt liv inte tillbaka till sjukhuset igen. Livet blir nog lättare under sommaren då man kan umgås mer utomhus.
Den information har jag också fått. Precis samma. Använd sunt förnuft. Men man kan ju inte gömma sig och sitta inne hela livet. Självklart vill man inte tillbaka igen.
Det är ju så jag tänker ockås, på sommaren är det mindre risker och att då säga ett år, sedan är det ok känns väldigt ologiskt, framförallt som det för oss blir i december det gått ett år.
Riskiflickan skrev 2009-04-17 19:26:16 följande:
På borås var de jättenoga med det, jag kunde träffa folk ute om dom inte höll honom, men inte för många, alltså ingen uppvisning av honom, inga affärer eller öppna förskolan heller... de är fortfarande restriktiva med det, men inte lika hårt som förut. Prematurer är ju mer infektionskänsliga och det kan jag säga att jag verkligen märkt.Även fullgångna barn ska man skydda under höst/vinter pga RS, så det gör man ju oavsett.
Jag håller med om att prematurer när de är små är mer infektionskänsliga men jag har fått information om att det senare mer handlar om att de inte klarar av infektioner lika bra som fullgångna barn, inte att de drar på sig mer infektioner.
Siri är ofta lite snuvig (var det även på sjukhuset) men har hittills (ta i trä) haft en liten infektion. Då också på sjukhuset.
Även om man ska vara försiktig så måste man ju fortfarande leva.