EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
Written Fiction skrev 2009-02-16 15:16:54 följande:
Written Fiction skrev 2009-02-16 15:16:54 följande:
Du överreagerar inte alls. Det är vansinne. Vår dotter är född i v 23, vi har precis kommit hem från sjukhuset och vi har inte lång tid på oss att ta ut färre dagar per vecka för att få dagarna att räcka länge. Just pga av att hon är född så tidigt så vill vi dessutom kunna vara hemma längre än vi hade tänkt från början så att hon inte ska behöva börja på dagis så tidigt, dels pga infektionskänsligheten dels pga av att vi inte vet hur hon kommer att utvecklas.
Det blir till att snåla ordentligt med dagarna nu i början...suck.
Full av förhoppning skrev 2009-02-23 16:22:12 följande:
På dagarna när vi har koll på henne hela tiden har vi inte alltid på massimon, vi blir ju tokiga av allt larmande. Men på nätterna törs man ju inte vara utan så ett apnélarm blir nog bra så att vi kan sova lugnt. Nu är vi ju mest irriterade hela nätterna också i och med att det larmar titt som tätt för att hon rör på sig väldigt mycket när hon sover också och man kan ju inte ignorera larmen heller, tänk om det skulle vara något.
Och ja, alla tjutande ljud är irriterande. Till och med micron och diskmaskinen gör mig gaaalen ;)
Written Fiction skrev 2009-04-09 16:52:58 följande:
Oftast blev vår dotter väldigt trött efteråt. Hon öppnade inte ögonen förrän på kvällen när undersökn gjordes på morgonen och hon sov resten av dagen, blev mer syrgaskrävande mm. Den sista undersökningen gjordes när hon var ca 1 mån och 1 v (korr) och då märktes inget på henne. Hon var bara riktigt arg under själva undersökningen, men när det var över var allt bra igen.
Åt oss har de sagt att vi kan undvika stora folkmassor så man behöver ju inte gå med henne på IKEA eller Ica Maxi typ. De har även sagt att hon inte ska träffa de som är förkylda/sjuka och att de som besöker oss ska vara friska och att vi ska undvika dagisbarn under våren och vintern, men att det mesta handlar om sunt förnuft. De som hälsar på oss behöver ju inte hålla i henne eller pussa på henne. Vi har egentligen inte fått så mycket restriktioner.. De verkar vara väldigt olika mellan olika sjukhus. Sen är det ju självklart att man inte vill utsätta sitt barn för onödiga risker. När man väl har blivit utskriven vill man ju för sitt liv inte tillbaka till sjukhuset igen. Livet blir nog lättare under sommaren då man kan umgås mer utomhus.
Jag kan tänka mig att de råd man får (förhoppningsvis) är individuella och anpassade just till ens eget barn och hur sjukt/friskt/känsligt barnet är. Jag tycker ju att man ska använda sunt förnuft oavsett om man har ett prematurt barn eller ett fullgånget. Fullgångna barn är ju också känsliga och har inte ett utvecklat immunförsvar. Personligen vill jag försöka leva ett så "normalt" liv som möjligt. Vi har varit lite isolerade den första tiden hemma och det är jobbigt, men vad gör man inte om det är vad som krävs för att ens barn ska må bra och förhoppningsvis hålla sig friskt. Nu har vi börjat vara ute lite mer. Vi går på stan även om vi inte går in i en massa butiker där det är mycket folk. För hela familjens välmående kan det nog vara bra att inte ha allt för mycket restriktioner och isolera sig för mycket, men det betyder ju inte heller att man av egoistiska skäl ska utsätta sitt barn för bakterier. Det är en balansgång..
Ang det här med dop i kyrka, levande ljus och syrgas.. Sköterskorna på sjukhuset skrämde upp oss och sa att vi under inga omständigheter fick tända ljus hemma när vi har med oss syrgas hem. Han som levererade syrgasen hem till oss sa att det absolut inte gör något om vi har tända ljus hemma eller eldar i kaminen. Det är inte så att huset exploderar pga av det. Syrgasen i sig är inte brandfarlig, men om man blåser med den direkt på elden så flammar det ju upp mer precis som när man själv blåser på eld för att få igång den. Jag är ingen expert, men det låter ju logiskt...