eeisor skrev 2009-03-29 19:39:11 följande:
Till en annan sak; Ni som har något äldre prematurer (hoppas någon läser...), när ungefär började era att prata? Och känna igen olika saker? Jag vet, man ska inte jämföra barn osv, men kan ändå inte låta bli. M närmar sig 18 månader okorr/15 mån korr och det som kommer ut är mest mämämämämämä, babababababa, aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, dudududududududu, inte ens med massor av god vilja så kan jag få det till ord. Om vi "tränar" att känna igen saker och jag frågar, var är magen, var är sängen och annat enkelt så slutar det alltid med att han tittar på lampan varje gång, peka har han inte förstått vad det är, så han tittar. De enda ord som jag säkert vet har gått in vad det är är "pussa kissen", för säger jag det, då går han och ger Cleo en ljudlig, blöt puss på magen och sen spottar han ut katthår... Jag tänker inte oroa mig förrän 2-årsåldern om inget händer, men är ändå nyfiken på hur det har varit för er andra.
Vidar pratar rätt mycket nu, mamma, pappa, vovve, titta är favoritorden. Jag har nog delvis slutat se honom som prematur, för han är inte så avvikande i utvecklingen längre. Det är på storleken man ser det, eftersom han är så väldigt liten. Lustigt det där med att han tittar på lampan, det gör Vidar också om vi frågar om ord han är osäker på. Vi har börjat peka på magen och säga mage, men om jag frågar honom vart magen är så pekar han på lampan. Väldigt högt sittande mage... Det släpper nog snart för M också, han är ju på god väg om han förstår saker som kisse och pussa!