Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Har också erfarenheten att klossen ger bättre tryck än masken. Vi växlade mellan, men masken glipade ofta, minsta lilla rörelse fick den att tappa trycker helt. Det finns ju liksom fördelar med bägge!

Den här veckan har min Vidar börjat på dagis, så nu får vi se hur han tar det.. Han är ganska så infektionskänslig och blir jättesjuk av minsta lilla förkylningsvirus.

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Han är överförtjust! Vi har ju varit hemma ganska mycket sen vi blev utskrivna, pga att Vidar ofta blivit sjuk när han träffat andra barn. Han har så roligt att han inte vill gå hem! Redan andra dagen sprang han in i ett annat rum och lekte medan jag satt kvar i köket. 45 minuter senare kom han in i köket och skrattade när han såg mig, som att han glömt att jag var där, men blev glatt överraskad av att mamma var på plats.. Han äter bättre på fsk än hemma också, det känns skönt!

Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79
    Tingelinga skrev 2009-02-28 17:18:35 följande:
    Jag hälsar på er alla så här: grattis! vilken styrka ni har! Tråden hittade jag lite av en slump. Jag blev nyfiken då jag själv födde en liten prematurbebi för 40 år sedan. Hon vägde hela 975 gram och var i lovande skick. Jag fick aldrig se henne eftersom jag var nedsövd och hon transporterades till närmast sjukhus med neonatal. Men: nu kommer solskenet i den här berättelsen. Ett vänpar fick en liten prematur pojke sommaren efter. Han var äääännu mindre :640 gram. Dessa modiga och generösa föräldrar visade mig bilder på sin bebi. En midsommarafton satt vi och beundrade den lille kämpen som alltså klarade sig! Tänk! Det tröstade mig enormt att få se bilderna. Jag kunde då tänka: ungefär så här såg hon ut, min lilla! Det var en tröst i sorgen att deras barn klarade sig. För varje liten prematurbebi är en upprättelse för min lilla. Visst får ni tycka att det är ett konstigt resonemang. Men är inte alla barn hoppet i sig själva? Kämpa på, ni världens goaste mödrar. Jag sänder en positiv tanke ut i världen för er alla varje kväll.
    Måste också bara säga att ditt inlägg berörde mig mycket. Mitt första barn dog vid födseln, för han kom alldeles, alldeles för tidigt, redan i vecka 21. Han vägde nästan 300 gram. Jag fick se honom, han var redan död då. Jag fick hålla honom så länge jag ville och vi fick vara kvar på sjukhuset för att säga adjö till honom. Mitt andra kom i vecka 28, jag var så säker på att han skulle dö och att jag skulle vara kvar och säga adjö till honom också, men han klarade sig och är en stor pojke nu. Jämfört med många andra små i tråden var han stor! Jag känner att alla de här som är riktigt, riktigt små är fantastiska små mirakel som på något sätt ger mig hopp och upprättelse i tanken att mitt första barn faktiskt var mitt barn! Många, många kramar!
    Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79
    mina12 skrev 2009-03-07 22:40:16 följande:
    Idag har vår lilla tjej (börjar iof bli stor, enligt mig ) badat för första gången. Hon ar alldeles tyst och tittade sig lugnt omkring. Hon verkade gilla det! Och hon brukar tala om ifall det är något hon inte gillar... Vi har även börjat ha henne i famnen utan CPAP, men med syrgasgrimma. Hon sköter det jättebra. Imorgon ska vi ta prover efter att hon haft grimma på sig för att se om hon samlar på sig koldioxid eller om det ser bra ut. Just nu går allt så himla fort! Och denna gång är det positiva förändringar. Kan knappt tro att hon hade respirator och mådde jättedåligt för en vecka sen. Tyvärr är hon lite dålig på att gå upp i vikt och hon ligger under kurvan. /Mina12 Dotter född 24+0, nu 33+0.
    Vad skönt att det går framåt för er! Vidar har också varit dålig på att gå upp i vikt, ligger ännu under korrigerade kurvan (mäktiga 9 kilo nu när han är 17 månader okorr..)
    Skillz that Killz 10k+
  • cloudberry79

Jag kan också sluta mig till skaran betryggande medmammor som fått sitt pyttebarn vaccinerat.. Vidar fick sina första sprutor (prevenar och vanliga 3-månadersvacc) vid okorrigerad ålder. Han vägde nästan 3 kilo och jag tyckte det var hemskt. Han rörde inte en min...

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • cloudberry79

Tråden är tillbaka i Förälder - prematur! Skönt, jag tycker det är så viktigt att de som får EPT-barn hittar hit så de kan få hjälp och stöd i tråden.. Hoppas den får stanna nu!

• cloudberry79
    eeisor skrev 2009-03-29 19:39:11 följande:
    Till en annan sak; Ni som har något äldre prematurer (hoppas någon läser...), när ungefär började era att prata? Och känna igen olika saker? Jag vet, man ska inte jämföra barn osv, men kan ändå inte låta bli. M närmar sig 18 månader okorr/15 mån korr och det som kommer ut är mest mämämämämämä, babababababa, aaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, dudududududududu, inte ens med massor av god vilja så kan jag få det till ord. Om vi "tränar" att känna igen saker och jag frågar, var är magen, var är sängen och annat enkelt så slutar det alltid med att han tittar på lampan varje gång, peka har han inte förstått vad det är, så han tittar. De enda ord som jag säkert vet har gått in vad det är är "pussa kissen", för säger jag det, då går han och ger Cleo en ljudlig, blöt puss på magen och sen spottar han ut katthår... Jag tänker inte oroa mig förrän 2-årsåldern om inget händer, men är ändå nyfiken på hur det har varit för er andra.
    Vidar pratar rätt mycket nu, mamma, pappa, vovve, titta är favoritorden. Jag har nog delvis slutat se honom som prematur, för han är inte så avvikande i utvecklingen längre. Det är på storleken man ser det, eftersom han är så väldigt liten. Lustigt det där med att han tittar på lampan, det gör Vidar också om vi frågar om ord han är osäker på. Vi har börjat peka på magen och säga mage, men om jag frågar honom vart magen är så pekar han på lampan. Väldigt högt sittande mage... Det släpper nog snart för M också, han är ju på god väg om han förstår saker som kisse och pussa!
  • cloudberry79
    WilliamNellyJamie skrev 2009-04-01 18:10:47 följande:
    hej undrar om ni kan hjälpa mig lite jag är gravid nu och med största sannolikhet kommer jag få min bebis snart jag är nu v 29 alltså 28+4 och fick i da gveta att blir inte mina värden bättre så komemr de ta ut henne jag har åkt på 2 sjukdommar primär cmv och hepatos (som stiger) nu är det så att primär cmv kan bli besvärligt för henne så hon kansle inte klarar sig pga av den när hon kommer men det jag vill veta är vad har vi att vänta oss från vi tror att det kommer bli i alla fall fullgångna 30 v för henne tacksam för svar!!!! Anna
    Jag förstår om du är orolig, men båda sjukdomarna är ju nu upptäckta och vad jag har läst så är båda sjukdomstillstånden farligast om de är oupptäckta. I Umeå, på NUS, får man inte amma före vecka 33 om man har sekundär CMV. Vid primär antar jag att infektionen måste vara helt utläkt och gått in i sekundärstadie. Det fanns ju ett uppmärksammat fall nyligen där barnet dog av CMV-infektion som var oupptäckt. Jag hoppas du får behålla bebisen i magen ett par veckor till iallafall, har själv en son född i 28+3 (så jag är lite fuskande i tråden, blev inlagd i 26+5 för hotande förtidsbörd).
  • cloudberry79

Primär är då man har en aktiv infektion, som visar sig genom blåsor eller liknande. Sekundär är när antikroppar finns i blodet och man endast utsöndrar små doser av viruset. Det står jättebra om CMV på infpreg! Har man en gång fått CMV blir man aldrig av med det, även om man aldrig har besvär av det. Så vitt jag vet har jag aldrig någonsin haft några bekymmer, men min mamma har smittat mig någon gång i livet. Det är cirka 70% av befolkningen som är bärare, men inte alla får besvär av det.

• cloudberry79

163 är rätt högt, man kan sänka sitt blodvärde genom att dricka mycket. Högt Hb ökar risken för proppar i små kärl, t ex  kan högt Hb under graviditeten öka risken för proppar i moderkakan (hade stora problem med högt Hb själv när jag väntade Vidar, som mest över 190!).

• cloudberry79

Blodtryck visades på Vidars iallafall, men jag vet att de kan ställa om skärmen så den visar olika saker.

• cloudberry79

Andningsfrekvens vet jag också att de mätte för oss förresten, förlåt för de dubbla inläggen

• cloudberry79
    Mamma till två hjärtan skrev 2009-04-14 21:01:33 följande:
    Vill bara berätta att nu har vi fått tagit ut lilla Clara på promenad utomhus! Efter 17 veckor behövde Clara frisk luft så personalen har byggt en bärbar CPAP som är påkopplad på en barnvagn! Clara älskar den friska luften, vi har kunnat sänkte både syrgas och trycket. Är så glad, nu kanske vi kommer hem innan midsommar!
    Så mysigt, GRATTIS till framsteget!!
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13