• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Full av förhoppning

Elias skulle ha varit syrgasfri i 2 månader innan ingreppet helst men man ville inte riskera inklämning så det blev en kompromiss på 1,5 syrgasfria månader innan op.

Han sövdes och fick en såkallad "badbyxe"bedövning som är en lokalbedövning..... men den funkade inte på honom för han började vifta och sparka med benen efter operationen så de fick ge honom morfin... men det gick jättebra och hans ärr syns knappt...

En älva och ett mirakel
  • Mammatillmini2008
    Svar på #201
    Edvin har varit syrgasfri i 2 månader, men det har dom inte sagt någe om. Han skulle egentligen har opererats i början av januari men dom glömde skicka in remissen så därför blir det nu, remissen skulle ha skickats dan innan julafton då dom upptäckte brocket.
  • Full av förhoppning

Det är bara för att det inte ska bli strul med extuberingen efter operationen
    Men det gick hur bra som helst Sen fick han ha apnélarm och var på övervakning i en sal över natten och jag sov i ett rum... de kom in med honom till mig för att ammas och sen ut igen och sen blev vi utskrivna dagen efter och apnélarmet åkte av.

Casiopeja skrev 2009-02-10 11:54:00 följande:
    Svar på #201Edvin har varit syrgasfri i 2 månader, men det har dom inte sagt någe om. Han skulle egentligen har opererats i början av januari men dom glömde skicka in remissen så därför blir det nu, remissen skulle ha skickats dan innan julafton då dom upptäckte brocket.
    En älva och ett mirakel
  • Mammatillmini2008

ahh okej, usch är lite nervös över det hela men dom säger att det är en lite operation med det är just det här med sövning som känns läskigt.
    Jag ammar ju inte så dom kommer väl in med flaska och grejer till mig då Min lilla kille!
    Tack för svaren, det får en alltid att känna sig lite lugnare iallafall.

• Full av förhoppning

Det KÄNNS läskigt och jobbigt, ska inte säga nåt annat för då ljuger jag.....
    från att ha haft en sladdlös bebis ett tag så slängs man tillbaka igen med lite sladdar och övervakning och man är såklart rädd.... men det ÄR en liten operation och det gick verkligen hur bra som helst!!!!

Casiopeja skrev 2009-02-10 13:46:32 följande:
    ahh okej, usch är lite nervös över det hela men dom säger att det är en lite operation med det är just det här med sövning som känns läskigt. Jag ammar ju inte så dom kommer väl in med flaska och grejer till mig då Min lilla kille! Tack för svaren, det får en alltid att känna sig lite lugnare iallafall.
    En älva och ett mirakel
  • Livsglädjen

Casiopeja skrev 2009-02-10 11:42:54 följande:

Svar på #199Okej, hur långe var inskrivna på sjukhuset?
    [/citat]

Edvin opererade enkelsidigt ljumskbråck när han var ca 4,5 mån okorr. Då hade vi varit hemma från sjukhuset i ca 6 veckor. Han hade ingen syrgas och hade inte haft det på åtminstone drygt två månader (det frågades aldrig efter det så jag har ingen riktig koll). Däremot hade han ju fått en CMV-infektion på sjukhuset som nästan slog ut hans lilla lever och han fick ju medicin för att skydda levern ända fram tills han var 10½ mån okorr. På grund av leverproblemen ville inte narkosläkaren i Sundsvall söva honom (p.g.a. risken att behöva respirator) och vi fick remiss till Uppsala. Vi skrevs in på tisdagskvällen, operation onsdag förmiddag (sövning) och utskrivning och hemfärd på torsdag mitt på dagen.

Full av förhoppning skrev 2009-02-10 14:09:43 följande:
    [citat]
    Det KÄNNS läskigt och jobbigt, ska inte säga nåt annat för då ljuger jag..... från att ha haft en sladdlös bebis ett tag så slängs man tillbaka igen med lite sladdar och övervakning och man är såklart rädd.... men det ÄR en liten operation och det gick verkligen hur bra som helst!!!!
    Precis som Faf skriver så känns det riktigt läskigt att se sitt barn "försvinna" igen. Vi fick inte vara med när han sövdes, utan lämnade honom vaken utanför operationssalen och jag grät i mängder. Det kändes precis som att jag fått låna sjukhusets barn tillräckligt länge nu och var tvungen att lämna tillbaka honom för att aldrig mer återse honom!!!
    Personalen kallade på oss efter cirka 2-3 timmar och vi fick komma på uppvaket och jag fick amma honom/hålla honom vid bröstet hela tiden tills han hade vaknat och syresatte sig ok igen. Spänningen släppte lite eftersom när vi satt på uppvaket och när vi kom därifrån kändes allt nästan som normalt igen.
    När vi blev utskrivna dagen efter skickade de med oss några alvedonsuppar som vi kunde ge honom om han verkade ha ont. Han fick en supp innan bilresan, men sedan verkade han må hur bra som helst och i höjd med Sundsvall (efter ca 30 mils bilresa) smällde han av med sitt livs första leende mot mig och sedan dess har han varit vår egen lilla solstråle (och han fyller ju 3 år på torsdag)! Det var precis som om han sa "mamma, nu har jag inte ont längre och har en anledning att le!"
    Operationsärret syns nästan inte överhuvudtaget. Jag får leta en stund när jag ska visa Edvin var han blev opererad när han "var liten och sjuk och hade ont i snoppen" (som han själv uttrycker det .
  • Livsglädjen

Varför blir det alltid så konstigt när man vill citera två inlägg? Ja, ni ser väl ändå att jag skrev mitt inlägg mitt emellan...

• Livsglädjen

Skulle också tillägga att personalen på barnkirurgen i Uppsala trodde att jag grät för att jag var orolig inför operationen.
    De fattar inte hur det känns att bli inlagd på sjukhus igen efter att ha tillbringat 125 respektive 96 (jag/Edvin) dygn på sjukhus med ständig oro...

• eeisor
    Svar på #199
    Vi fick stanna över natten vid bägge tillfällena. Första gången låg han på egen sal med övervak (då var han precis fullgången) och andra gången (6 mån korr) sov han på samma sal som mig utan andra kontroller än att sköterskorna tittade till honom lite då och då.
    Framför allt andra gången var det jätteskönt att att han opererades, det var ett helt annat barn som lämnade sjukhuset. Han skrattade och busade hela vägen hem.
    eeisor skrev 2009-02-10 11:35:14 följande:
    Svar på #198Min skrutt sövdes bägge gångerna, fungerade hur bra som helst även om han blev ganska gnällig av att fasta innan.
  • Riskiflickan

Casiopeja skrev 2009-02-10 10:39:07 följande:

Glömde fråga Vår lilla kille ska opereras för ljumskbrock nästa vecka och nu undrar jag hur detta kommer gå till, läkarna har sagt att antingen så söver dom honom eller så lägger dom en lokabedövning. Hur har dom gjort på era små? Ha det gott o ta hand om alla små!
    Min son opererades för dubbelsidiga ljumskbråck när han var 2 mån korrigerat, de sövde honom och op tog 30 min/sida. Vi blev inskrivna dagen innan op och fick åka hem 24 timmar efter narkos, på östra har de den regeln på barn under 3 månader pga riskerna. Det var en smidig op, även om en del känslor kom upp till ytan igen... hade varit hemma från neo 1 månad då op gjordes.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13