Inlägg från: Riskiflickan |Visa alla inlägg
  • Riskiflickan

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Molly i Skåne skrev 2009-01-25 20:42:42 följande:

Har inte skrivit på länge-men vill bara berätta att det är bra med oss! Lillen har bara lite syrgas vissa nätter...så det går sakta men säkert framåt! Han fyllde 1 år i torsdags och är en ljuvlig liten person. Nu kan han både klappa i händerna och säga mamma! Är 74 cm lång och väger 8,5 kg!!!!Lilla pyret som vägde 940 gram när han kom! Hoppas alla andra små och deras mammor också har det bra!
    Grattis till ettåringen!!! Härligt att det går framåt å att han kan klappa händer å sånt... :) sitter han upp å så med?
  • Riskiflickan

Molly i Skåne skrev 2009-01-25 21:01:16 följande:

Åh så länge sen! Jo han sitter och går med stöd-har to,m stått lite själv... Hur har ni det? Grattis själv till 1 åring!!!!
    Tack :) Jodå vi har det bra, han "pratar" mkt, ålar runt, men kan inte sitta eller krypa/stå nått själv än... men det kommer väl, än är det ingen som är nervös :) han var uppe några sekunder i krypställning i fredags innan det blev platt fall, så det går åt rätt håll :)
  • Riskiflickan
    MrsFreckles skrev 2009-01-26 14:34:51 följande:
    Nu ar jag tillbaks igen...Ar det nagon har som har erfarenhet sjalv av att foda i vecka 25? Och hur gick det? Mina bekants son har tydligen fatt 6 blodtransfusioner hittills, samt att lungorna blodde vid ett tillfalle. Lakaren sager (enligt en gemensam bekant, vi ar alla kollegor/fd kollegor sa har inte pratat med henne direkt) att han kan fa stora men Och han maste ju ha sa ont Vill garna skicka nagot men vet inte riktigt vad. Vad hade ni uppskattat? Och nu vet jag ju inte hur illa eller hur bra det ar da jag inte fatt nagot meddelande/mail pa lange.
    Svårt att ge något konkret råd med den lilla infon du har, men att få blodtransfusioner är helt normalt, de kan inte bilda blodkroppar själva när de är så små, min lille kille fick massor av transfusioner de första månaderna. Han föddes i januari och fick sin sista transfusion i mitten på maj. Ont behöver de inte ha, de får smärtstillande isf för att minska risken för det, även vid undersökningar och dylikt brukar de ge glukos som fungerar smärtlindrande på små barn. Att läkaren nu säger att han kan få stora men behöver inte alltid stämma, även om det ser ut så just nu, såhär små barn är otroliga på att läka...

Det jag tyckte var jobbigt var att folk inte gratulerade mig och bekräftade mig som mamma, det är viktigt som vän/anhörig att tänka på tycker jag. Man har ju ändå blivit förälder, även om det blev tidigare och mkt jobbigare än planerat...

Som present så kan man ju ge nått litet gosedjur, filt, kläder i små storlekar, ja, eg så behöver det inte vara så stor skillnad mot vad "fullgångna barn" får för presenter när de föds...

Jag håller tummarna för att allt går bra!!! Och att du får några nyheter snart, självklart är det svårt att inte veta...
  • Riskiflickan

bluebride skrev 2009-01-27 14:18:18 följande:

snart väger min lilla tös 1 kg
    Oh, det är en stor dag det!!! Vad härligt!
  • Riskiflickan

Tessita skrev 2009-01-27 20:22:40 följande:

Hej alla. Jag är så otroligt ledsen idag. Vi har pratat med läkarna och de är mkt oroliga eftersom det ej har bildats några blodkärl i näthinnan på vår lilla dotter. De har aldrig sett ngt liknande och står handfallna. De vet inte vad de ska göra!!!! Vi har varit inställda på att hon skulle få ROP eftersom hon är så extremt för tidigt född men det här är ju ngt helt annat. Jag har börjat söka på internet efter svar på alla mina tusen miljoner frågor men har hittills inte hittat någon info. Någon som har hört talas om ngt liknande??? Hon är i v 33 nu så det borde ju ha bildats blodkärl i ögat. Har bett läkarna att söka efter liknande fall utomlands vilket de ska göra.
    Vad tråkigt för er, skickar massor av styrkekramar!
  • Riskiflickan
    MrsFreckles skrev 2009-01-27 21:20:42 följande:
    Riskiflickan - tack for ditt svar med! Jag har kontaktat mamman idag sa far se om jag far nagot svar och mer information om laget.
    Hoppas du får positiva nyheter!!
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-01-27 22:10:54 följande:

Styrkekramar till dig Tessita! Ville bara titta in och säga att min lille Vincent vägde kilot idag! 1002 gram. Jag är överlycklig!
    GRATTIS! En stor dag!!
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-01-29 17:45:09 följande:

Hej alla ville kika in och säga att igår orkade inte Vincents lungor längre. Varför vet dom inte, förutom att han först fått vätska på lungorna och detta i kombination med ductus som helt öppnat sig igen blev för mycket. Dom försöker söka efter infektioner men hittar inget än. Hans lungor är dåligt ventilerade och intuberingen i Helsingborg blev akut då allt gick åt skogen. Vi är tillbaka i lund, ilfart ambulans. Och han är nu stabiliserad. Så fort han fick högfrekensrespen igång så började saturationen gå upp igen och dom kunde börja sänka syrgasen. Hans hb är katastrof, fått blod. Fått plasma, och antibiotika. Nu ska jag snart få svar på de nya ultraljuden, och han sover gott men är alldeles utmattad. Jag lånar tråden här för att kräka lite nu. Känns som om någon stampat sönder mitt hjärta och jag håller andan än. Det som var så bra i Helsingborg. Han var i känguru utan cpap bara dagen innan, och mådde TOPPEN!! firade 1 kg. Att saker kan vända så fort :( Vågar knappt lyssna på läkarna, trots att dom säger att dom nu inte är oroliga längre. Jag är och vet snart inte vart jag ska ta vägen... Tillbaka på ronald, tillbaka i lund.. Tillbaka till ruta 1. Smälter maten iaf.
    Fy vad jobbigt med ett sådant bakslag, hoppas att det snart går bättre för er!! kram
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-01-30 21:44:22 följande:

följdfråga.. allt kaos påverkar min mjölkmängd. Innan fick jag ut 100 till 130 ml per pumpning nu får jag ut 80 ml och neråt 70 hur f*n får jag igång det igen? livrädd att det ska sina! pumpar var tredje timme, dock ej nattpumpning. (om jag inte är vaken dvs) blir ca 5 till 6 gånger per dygn.
    nattpumpningen är väldigt viktig för att det inte ska sina...
  • Riskiflickan

Written Fiction skrev 2009-01-31 13:20:02 följande:

jaså? Jag blev rekomenderad att inte pumpa om jag sov. Dels för att jag sover urdåligt och varje sekund sömn är av vikt. Är jag vaken är det givetvis sin sak, men jag ska inte sätta någon timer och väcka mig själv för det kan göra större skada än nytta. Har terrat dom flesta i personalen idag om pumpningen nu så jag kämpar på. Har inte minskat mer tack och lov!
    Jag var på amningsmottagningen å både de och personal på neo i Borås och i GBG sa till mig att nattpumpningen är viktig för att inte mjölken ska minska på sikt... sen får man ju väga in vad man mår bäst av och vad som känns viktigast, man ska ju orka hela vägen med.

Själv så matade jag min son på nätterna en del och då passade jag på att pumpa då. Annars ställde jag klockan, det var ju det personalen tjatade om var viktigt för att min mjölk inte skulle sina... å det fungerade för mig, jag ökade verkligen till det dubbla när jag nattpumpade, sen hade jag oxytocinspray med, som hjälper utdrivningen att komma igång, det fungerade också bra... det är ju så svårt att slappna av å få mjölken att rinna till utan bebis... sen är det ju viktigt att man håller brösten varma, det påverkar också mjölkmängden och hur lätt/svårt det blir att få igång utdrivningsreflexen.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13