• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • eeisor
    Svar på #105
    Jeeez vad det skrivs i tråden! Fick leta länge innan jag hittade...

Jo, det var lite småroligt att komma in på Apoteket för att hämta ut sprayen. Apotekaren tittade på mig, sen på Micke, sen på mig igen och sa något syrligt i stil med "Ska HAN ha den här? Hur tänkte läkaren att det skulle fungera? Ska du styra barnets andning med viljekontroll? Eller kanske lite magi?" Misstänker att apotekare får se en del tokerier som en del läkare hittar på.
    Hur som helst så fungerar den hyfsat om jag håller för näsan på Micke och samtidigt stoppar in sprayen i munnen på honom och likson chansar på att han andas in. Han får den 4 gånger om dagen under de perioder det är jobbigt, annars inte alls. Begriper inte heller varför det är så olika, men det kan ju vara så att de "rätta" medicinerna måste individanpassas på något sätt?
    Nu är det i allafall bara några dagar kvar till utredning. På fredag är det dags, det ska bli så skönt!

Valters familj skrev 2009-02-03 22:22:31 följande:
    RosieeFnissar lite i allvaret...känns ju verkligen konstigt att han fått en med som fungerar så utskriven.Men vad e det som då atrovent? Tar han det varje dag eller när han har det jobbigt?Undrar om det e så att vår A har förkylningsastma eller hur man bedömmer det, spelar ju ingen roll eg för hon e ju som hon e o har med som fungerar.Men visst e det märkligt att det är så olika m hur dem gör m mediciner osv?
  • Livsglädjen
    eeisor skrev 2009-02-09 19:31:32 följande:
    Svar på #105Jeeez vad det skrivs i tråden! Fick leta länge innan jag hittade...
    Jag håller med!
    Otroligt roligt att så många vill vara med i vår tråd (fast det är lite pinsamt att jag inte hänger med vem som är vem och vem som skrivit vad)
  • Signa tur

Frila2 skrev 2009-02-09 18:59:14 följande:

Jaha ok. Du måste hälsa till föräldrarna till lilla pojken M och föräldrarna till lilla pojken A som jag tror ligger kvar på det rummet. M ska till NÄL när han är mer stabil och A ska till Borås, vet inte om de är kvar eller hur det har gått. Hälsa från mamman till Siri om du ser dem.Vi var på Östra i fem veckor och har varit på Mölndal i precis två veckor nu. Det har varit överfullt på Mölndal pga det hårda trycket på Östra. De tar emot mindre och mindre barn som fortfarande ligger i kuvös mm. Barnen är väl inte riktigt i skick för Mölndal men det finns inget val tyvärr.Det finns familjerum. Jag tror att det är tre enkelrum och två dubbelrum samt ett rum som är mer som besöksrum och som man har när man inte fått ett eget rum utan provar att vara själv på rum några timmar eller får besök. Här får varken mor- eller farföräldrar komma in på salarna. Vi har inte fått ett rum än, dels för att Siri inte är tillräckligt stabil och dels för att det är ont om rum. Vi kommer få ha Siri på rum några timmar nu i veckan, men det finns som sagt inga rum än. Man är garanterad ett enkelrum så att pappan kan sova över tre nätter innan man åker hem. Annars finns inga "regler". Hur går det för er?
    Barnen du pratar om har flyttat. Det är bara nya barn på salen nu så vår kille är den som varit där längst. Han är dock bara 9 dygn men det är "stor omsättning" på barnen.

Personalen, gud vad underbara de är! Samma sak på spec-bb & spec-förloss. Verkligen helt rätt människor på rätt plats.
  • mina12
    Svar på #182
    Hon haft respirator, Sipap och Cpap med varierad syrgas från 25-90%... Just nu har hon Cpap med 40-45% syrgas

Jo, infektioner känns som det stora hotet just nu. Hon har inte haft någon ännu som tur är.

Vattnet gick hemma. Jag förstod först inte alls vad det var frågan om. Åkte in till förlossningen. Sängliggande i 2dygn innan hon kom ut. Vaginal förlossning, men hon kom ut med fötterna först. Att det hände beror antagligen på att jag hade en urinvägsinfektion.

När föddes er son? I vilken vecka var du då? Hur mår han nu?
    Signa tur skrev 2009-02-09 08:53:44 följande:
    Mina12:Har din dotter enbart haft cpap, någon syrgas? Hur har det gått med jag mest oroar mig för, infektioner?Hur kom ditt förlossningsarbete igång?Mitt startade med vattenavgång och efter 5 dagar i sängläge ville våran son komma ut till stora världen.Vi har våran son på Östra sjukhuset och känner samma sak, personalen är jätteduktig!
  • Signa tur
    mina12 skrev 2009-02-09 23:02:28 följande:
    Svar på #182Hon haft respirator, Sipap och Cpap med varierad syrgas från 25-90%... Just nu har hon Cpap med 40-45% syrgasJo, infektioner känns som det stora hotet just nu. Hon har inte haft någon ännu som tur är.Vattnet gick hemma. Jag förstod först inte alls vad det var frågan om. Åkte in till förlossningen. Sängliggande i 2dygn innan hon kom ut. Vaginal förlossning, men hon kom ut med fötterna först. Att det hände beror antagligen på att jag hade en urinvägsinfektion. När föddes er son? I vilken vecka var du då? Hur mår han nu?
    Vad är en Sipap?

I vilken vecka föddes din dotter? Hur gammal är hon nu? Hur mår hon nu?
    Skönt att hon inte åkt på någon infektion. Det är ju det man är mest orolig över.

Vattnet gick för mig med, misstanken kom första gången under dagen jag märkte att det sipprade ut lite vatten men slog snabbt bort tanken som kom tillbaka när det blev mer.
    Trodde att man bara kunde åka till KK och få en spruta och sen var allt över.
    Så var ju inte fallet. Varken jag eller gossen hade någon infektion när förlossningen startade.

Hur gick det för din flicka när hon kom ut med fötterna först? Gör det någon skillnad i ett förlossningsarbete?

Min son föddes i v.24+1 och han mår hyfsat bra.
    Han har fått lite hjälp på traven med syrgas vissa stunder idag men annars går det framåt. Vet att det kommer att komma bakslag (läkarna har varnat oss för det) och han är inte mer än 9 dygn än så jag vågar verkligen inte ropa hej ännu. Fast jag önskar verkligen att jag kunde.
  • Frila2
    Signa tur skrev 2009-02-09 22:48:41 följande:
    Barnen du pratar om har flyttat. Det är bara nya barn på salen nu så vår kille är den som varit där längst. Han är dock bara 9 dygn men det är "stor omsättning" på barnen. Personalen, gud vad underbara de är! Samma sak på spec-bb & spec-förloss. Verkligen helt rätt människor på rätt plats.

Åh, vad härligt att de fått flytta till sina hemsjukhus nu! Det innebär ju att de anses vara lite mer stabila.
    Oj, det var riktigt stor omsättning på barn. Lite synd när det blir så eftersom man inte lär känna några föräldrar. Håller helt med dig, personalen på 316 är underbar! Vissa av dem glömmer man inte.

Underbart att din son inte behövt respirator eller speciellt mycket syrgas. Det är nog lite ovanligt. Bakslag kommer alltid, men större eller mindre. Hoppas att ni helt slipper det eller iaf att det blir ett litet bakslag som han snabbt är förbi.

Även små stjärnor lyser i mörkret
  • Mammatillmini2008

Har skrivit här för ett tag sen men som alla skriver så fylls det snabbt på med ny inlägg i en ryslig fart, jag hinner inte med helt enkelt :)

mina 12 o Jobb!
    Jag har en kille som är född 24+4 som snart blir 6 månader och han klarade utan allvarliga infelktionen fick en lite en när han var 10 dagar gammal men eftersom personalen är så skickliga idag så fick han antibiotika snabbt och var frisk igen efter 2 dagar, även om det var 2 jobbiga dagar för mig, läkarna trodde det berodde på att han hamnat i resperatorn igen men det var det inte utan att han fick en infektion och dom hade ju pepprat en med att det var inefektionerna som var farliga.
    Han har alltså inte sen dess vart sjuk bara lite småsnorig en sväng när vi precis hade flyttat över till samvården!

• Mammatillmini2008

Glömde fråga Vår lilla kille ska opereras för ljumskbrock nästa vecka och nu undrar jag hur detta kommer gå till, läkarna har sagt att antingen så söver dom honom eller så lägger dom en lokabedövning.

Hur har dom gjort på era små?

Ha det gott o ta hand om alla små!

• eeisor
    Svar på #198
    Min skrutt sövdes bägge gångerna, fungerade hur bra som helst även om han blev ganska gnällig av att fasta innan.
    Casiopeja skrev 2009-02-10 10:39:07 följande:
    Glömde fråga Vår lilla kille ska opereras för ljumskbrock nästa vecka och nu undrar jag hur detta kommer gå till, läkarna har sagt att antingen så söver dom honom eller så lägger dom en lokabedövning. Hur har dom gjort på era små?Ha det gott o ta hand om alla små!
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13