• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • MsBeauty

Jag älskar Anette i hbg Hon var vår kontaktperson. (har bara läst sista sidan)

Här händer massor (både bra och dåligt), så har knappt tid att sitta vid datorn alls. Det roliga som händer är att sonen lär sig en massa saker, idag har han lärt sig 2 saker Att dricka själv ur pipmuggen och att klappa händerna. För några veckor sen lärde han sig (äntligen) att sitta själv. Jag blir så stolt Han är 9 månader korrigerat nu.

Ska läsa lite och se vad jag har missat nu.

• Full av förhoppning

Jag menar Anette... psykologen i Lund
    Skönt att ni hittat någon ni fått förtroende för-
    Grattis till framstegen!!

MsBeauty skrev 2009-02-07 14:21:16 följande:
    Jag älskar Anette i hbg Hon var vår kontaktperson. (har bara läst sista sidan) Här händer massor (både bra och dåligt), så har knappt tid att sitta vid datorn alls. Det roliga som händer är att sonen lär sig en massa saker, idag har han lärt sig 2 saker Att dricka själv ur pipmuggen och att klappa händerna. För några veckor sen lärde han sig (äntligen) att sitta själv. Jag blir så stolt Han är 9 månader korrigerat nu. Ska läsa lite och se vad jag har missat nu.
    En älva och ett mirakel
  • MsBeauty

Full av förhoppning skrev 2009-02-07 14:51:54 följande:

Jag menar Anette... psykologen i Lund Skönt att ni hittat någon ni fått förtroende för-Grattis till framstegen!!
    jaha... här kommer jag och trodde det var hon i hbg Så går det när man inte läser med ordentligt.
  • Riskiflickan

Livsglädjen; Hade de inte duoderm på näsan innanför cpap-näsan? Det hade de på Östra när vi var där, å sen tjatade vi oss till det på Borås, sonen hade cpap 8 veckor och masken kanske 5 dagar sammanlagt, den bara pös ut på sidorna. De försökte ha den varannan dag, men det fungerade inte alls... men duodermen gjorde att han slapp skavsår iaf... alltid nått :)

• Riskiflickan

Frila2 skrev 2009-02-07 09:06:58 följande:

Måste säga att det är konstigt att så många har fått skavsår av CPAPen. Här har alla barn med CPAP en CPAP-näsa på sig. Det är en vanlig tegaderm eller liknande som är utformad som en oval med hål för näsborrarna. Siri har aldrig haft skav av sin CPAP även om näsan helt klart var ordentligt hoptryckt. Hon hade klossen första veckan eftersom hon hade så liten näsa men så fort den med piggarna funkade så hade hon den, den satt mycket bättre. Här är det lite tugnt nu. S bråkar med oss och fortsätter med sina dippar men har nu börjat med väldigt konstiga dippar där hon ligger fint på 92-95 % och sedan bara plötsligt sjunker till 45-50 % för att sedan på kanske 5 sekunder vara uppe på 92 % igen. Men så fort hon kommer upp så sjunker det igen och så håller hon på så. De provar att höja syrgasen och efter en stund så slutar hon dippa och ligger istället på 100 % så de får sänka syrgasen igen. Sedan ligger hon runt 98-100 % (som hon inte ska göra) trots att de sänker i kanske 10-15 minuter innan hon börjar med sina dippar igen. Helt galet och ingen vet varför hon gör så. De proade att byta poxens ställe till handleden och vi provade att ha en pox på handleden och en på foten för att se om det skiljer sig. Men det var inte så stor skillnad. Hon fick lite blod igår men infektionsproverna är negativa. Som lägst var hon på 33 % . Då blev jag riktigt rädd. Sambon bröt ihop totalt och bara grät, men de är lite bättre nu. Jag ska åka dit alldeles strax men sambon orkar inte idag. Försöker få honom att prata med en psykolog eller så men han vill inte. Har ni andra tyckt att det varit bra med psykologsamtal?  
    Det där sättet att dippa korta stunder känns igen, så höll sonen på med i flera veckor.... å de höjde syrgasen, å då låg han på 100% med.... så de fick sänka..så det var ett himla spring...
  • Riskiflickan

Jag älskar Anette i hbg Hon var vår kontaktperson. (har bara läst sista sidan) Här händer massor (både bra och dåligt), så har knappt tid att sitta vid datorn alls. Det roliga som händer är att sonen lär sig en massa saker, idag har han lärt sig 2 saker Att dricka själv ur pipmuggen och att klappa händerna. För några veckor sen lärde han sig (äntligen) att sitta själv. Jag blir så stolt Han är 9 månader korrigerat nu. Ska läsa lite och se vad jag har missat nu.
    Åh vad roligt att han lärt sig så mkt, här går det trögt, blev inte riktigt okejade på återbesöket på neo i onsdags, han sitter inte, klappar inte händerna, dricker inte själv ur pipmugg, men han har iaf börjat kryp/åla :) men det kommer väl...de verkade inte särskilt oroliga iaf... han är 9,5 mån korr.
  • Valters familj

Alla ni som har haft problem m cpap-maskerna har ni testat olika storlekar?

Vet att Lillan fick ha en xs mask i början o tror att det senare va S o M, märktes när det behövdes ny storlek.

Tror det e så att maskerna e på väg bort, o att sjukhusen får köpa in dem separat.
    Piggarna kom med i alla storlekar till cpap-kiten när de bytte dem. Iallfall de märket som användes i Lund o Kristianstad.
    Vi fick alltid spara maskarna men piggarna slängdes eftersom mdet kom nya hela tiden.

Riskiflickan, det e ju jättebra att han börjat ta sig fram!
    O om dem inte reagerar på neo e det väl bra!?
    Förstår ju att man vill att dem ska kunna men det är ju fullgångna barn som lär sig i olika ordning också!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Riskiflickan

Valters familj skrev 2009-02-07 16:54:47 följande:

Alla ni som har haft problem m cpap-maskerna har ni testat olika storlekar? Vet att Lillan fick ha en xs mask i början o tror att det senare va S o M, märktes när det behövdes ny storlek. Tror det e så att maskerna e på väg bort, o att sjukhusen får köpa in dem separat. Piggarna kom med i alla storlekar till cpap-kiten när de bytte dem. Iallfall de märket som användes i Lund o Kristianstad. Vi fick alltid spara maskarna men piggarna slängdes eftersom mdet kom nya hela tiden. Riskiflickan, det e ju jättebra att han börjat ta sig fram! O om dem inte reagerar på neo e det väl bra!? Förstår ju att man vill att dem ska kunna men det är ju fullgångna barn som lär sig i olika ordning också!
    De reagerade på det, blev inte godkänd... men än var det inte så oroliga iaf, ska på ny bedömning i april... så det ordnar sig säkert... men lite orolig blir man ju...
  • MsBeauty

Riskiflickan skrev 2009-02-07 16:15:11 följande:

Åh vad roligt att han lärt sig så mkt, här går det trögt, blev inte riktigt okejade på återbesöket på neo i onsdags, han sitter inte, klappar inte händerna, dricker inte själv ur pipmugg, men han har iaf börjat kryp/åla :) men det kommer väl...de verkade inte särskilt oroliga iaf... han är 9,5 mån korr.
    Här stod det också still väldigt länge. Sen helt plötsligt en dag så kunde han sitta själv. Var 8½ månad då. Han har suttit mycket i sin matstol, så jag tror att han fått träna på balansen där. Han kan/vill absolut inte krypa, misstänker nästan att han kommer hoppa över krypandet. Men jag försöker få honom att ligga på mage lite ibland, ska ju tydligen vara viktigt att de kryper nån gång. Men helt plötsligt kommer det säkert släppa för din kille också, så kommer allting på en gång.
  • Proletariatet

Riskiflickan: Mitt andra barn (som är född i v.35) är tio månader, kan inte klappa händer och dricker inte själv ur pipmugg, som Valters familj skrev, så utvecklas ju alla olika. Men jag förstår ändå att du blir lite orolig.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13