Oj, jag var tvungen att läsa ikapp flera sidor...
Minns inte vem som frågade vad, men här är länken till vår födelsedagstråd (som är stängd för inlägg)
www.familjeliv.se/Forum-3-142/m36628559.html
Jag har sagt att jag skulle lägga upp en ny som vi kan lägga in alla nya på, men jag har tyvärr inte gjort det ännu. Vill någon annan göra det (och inte orkar vänta ut mig) så blir jag inte förolämpad
Edvin hade CPAP i 7 veckor och under den tiden hade han mask endast max en vecka. Det fanns bara på ett av sjukhusen vi var på (de mittersta av de tre sjukhus som han tillbringade med CPAP på).
Han fick världen ihopknycklade näsa av piggarna på CPAPen och till slut fick han också skavsår. Några av sköterskorna på sista sjukhuset tyckte så synd om honom och försökte komma på någon sorts avlastning för näsan och fixade till slut något (som jag tyvärr har glömt bort vad det var, det var dock någon hemsnickrad lösning).
Numera inhalerar han Pulmicort varje morgon och Airomir eller Ventoline vid behov (oftast när han blir sjuk/förkyld). Vi har behövt åka in med honom akut en gång. Det var innan vi fick Ventoline/airomir utskrivet. Pulmicorten har han inhalerat hela tiden sedan han började med det på sjukhuset.
På torsdag fyller han tre år!!!
Samma dag ska han till ögonläkaren och ortopedisten. Jag läste några ilägg om det. Jag tror inte att det är något liknande ögonundersökningen på neo (fast de kollar väl delvis liknande saker, fast med andra metoder. När han var till ögonläkaren vid ett års ålder var det en ganska lugn undersökning. Jag tror att det blir lugnt den här gången också, fast han ska träffa två stycken den här gången.
Igår lämnade vi honom hos hans mormor och morfar. Han är så stolt att han får sova där, för då har han ett "eget" rum med stor säng. han brukar berätta för alla att han sover i "datorrummet" hos mormor. Hemma sover han i vårt sovrum i en växasäng, och det är inte lika spännande.
Vi har inte hört något från dem sedan vi lämnade honom där. Han lever antagligen livets glada dagar hos mormor och morfar med snöskottning, lek med hunden och full uppmärksamhet hela tiden! Vi ska hämta honom på lördag kväll. Trots att jag längtar otroligt mycket efter honom, är det så skönt att bara vara själv med min man och inte behöva tänka på några mattider, sovtider eller tänka alls .
Du som har fått träffa psykologen (förlåt att jag inte har koll på vem som skrev vad, det var så mycket att läsa ikapp): vad bra! Jag kände ungefär likadant när jag träffade min psykolog första gången. Skillnaden är bara att jag inte fick komma till någon förrän efter över två år och jag tror att man kan bearbeta lättare om man får göra det på en gång.
SÅ: ett tips till alla tjejer här som känner att de inte mår bra av allt ni har varit med om;
kräv av BVC eller distriktsläkare att få remiss till mödrabarnhälsovårdspsykolog om ni inte tycker att ni fått hjälp av kurator eller liknande. Stå på er! Det är inte lätt att göra det när man inte mår bra, men det är värt all kamp!