Inlägg från: Basses mamma |Visa alla inlägg
  • Basses mamma

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Frila2 skrev 2009-02-07 09:06:58 följande:
    Måste säga att det är konstigt att så många har fått skavsår av CPAPen. Här har alla barn med CPAP en CPAP-näsa på sig. Det är en vanlig tegaderm eller liknande som är utformad som en oval med hål för näsborrarna. Siri har aldrig haft skav av sin CPAP även om näsan helt klart var ordentligt hoptryckt. Hon hade klossen första veckan eftersom hon hade så liten näsa men så fort den med piggarna funkade så hade hon den, den satt mycket bättre.Här är det lite tugnt nu. S bråkar med oss och fortsätter med sina dippar men har nu börjat med väldigt konstiga dippar där hon ligger fint på 92-95 % och sedan bara plötsligt sjunker till 45-50 % för att sedan på kanske 5 sekunder vara uppe på 92 % igen. Men så fort hon kommer upp så sjunker det igen och så håller hon på så. De provar att höja syrgasen och efter en stund så slutar hon dippa och ligger istället på 100 % så de får sänka syrgasen igen. Sedan ligger hon runt 98-100 % (som hon inte ska göra) trots att de sänker i kanske 10-15 minuter innan hon börjar med sina dippar igen. Helt galet och ingen vet varför hon gör så. De proade att byta poxens ställe till handleden och vi provade att ha en pox på handleden och en på foten för att se om det skiljer sig. Men det var inte så stor skillnad. Hon fick lite blod igår men infektionsproverna är negativa. Som lägst var hon på 33 % . Då blev jag riktigt rädd. Sambon bröt ihop totalt och bara grät, men de är lite bättre nu. Jag ska åka dit alldeles strax men sambon orkar inte idag. Försöker få honom att prata med en psykolog eller så men han vill inte. Har ni andra tyckt att det varit bra med psykologsamtal?  
    Precis sådär höll vår S också på. Tror han började med det när han var iaf en månad gammal. Till slut kom de på att det berodde på reflux. Det är tydligen dykreflexen som slår i när de får uppstötningar, och då kan det ta tid innan de hämter sig. Blev bättre när han började få zantac. Och när de sedan satte in Impugan för att få bort den extra vätska han samlade på sig så blev saturationen mycket bättre. När han låg som lägst en gång låg han på under 10% och det var fruktansvärt att se. Hela han var helt grå och jag trodde vi skulle förlora honom då. Men så hämtade han sig lika fort igen.
  • Basses mamma

Oj, nu var det längesen jag var in här! orkar inte gå igenom allt jag missat men jag hoppas att allt går bra för er, gamla som nya.

S går nu, inte så bra balans men han kan iaf ta sig fram några meter. Har sagt "lampa" några gånger och mamma och pappa fast det är inte så viktigt vem han säger det till... Har kommit på att det är mysigt att pussas så nu får vi alla pussar till höger och vänster, inkl vovven!
    Imorgon ska han få 4:e synagisomgången, känns så skönt att det snart är över. Han var med pappa till bvc igår och vägde då 11,2 kilo och var 78 lång. Känns lite konstigt nu när han inte går upp så mkt i vikt från gång till gång, men det blir ju så när de blir äldre. Skönt att inte behöva nojja över det längre iaf!

Vilka kontraster det blir mellan våra inlägg då vissa är mitt uppe i sjukhustidens oro och andra har varit hemma länge. Jag hoppas att ni som är nya tycker det ger hopp att läsa om de äldre barnen. Vet att jag tyckte det iaf när allt var nytt och det enda man kände var oro.

Kram på er allihopa!

• Basses mamma

Hej allihop! Längesen jag var in här nu ser jag. Ser att några diskuterar talet. S är snart 17 (14) månader nu och säger inte mkt. Eller rättare sagt ingenting om det är "riktiga" ord som räknas. Blir också lite orolig om jag börjar tänka på det, men försöker låta bli att göra det, lättare sagt än gjort! För flera månader sedan så sa han mamma, pappa och lampa några gånger. Men sen var det som att det stannade av och nu är favorit uttrycket "ba ba", om i princip allt. "Bampa" säger han om lampa, och bil är "bum bum". När man frågar "vad säger missen" säger han "aaaa" och kossan "mmmm". Han förstår vad många saker heter och hämtar det när man ber honom, vet ju även vem olika personer, mamma, pappa, mormor, morfar och farmor, är, men säger orden det gör han inte. Annars så utvecklas han snabbt, går gör han obehindrat nu. Men med talet händer det inte mycket...
    Nu verkar det som att jag fick fet text helt plötsligt och jag lyckas inte få bort det, vad gör jag för fel?? Ha det så bra allihop och se till att njuta av våren!

• Basses mamma

Vi var till bvc i måndags på hälsokontroll. Allt såg bra ut, men så ringer hon idag till min sambo och säger att hon tittat på kurvorna och tycker att huvudomfånget vuxit för mkt. Han ringde till mig på jobbet och jag ringde direkt till barnmottagningen (jag kan inte bara sitta och vänta på att de ev. ska kontakta mig...) och pratade med dem. De sa att bvc skulle mäta en gång till för att se att de inte mätt fel, och sen kunde vi få komma och träffa dr. Så då åkte vi till bvc direkt när jag slutade och hon mätte huvudet igen, samma mått som sist. Jag ringde återigen till barnmottagningen (bra med ett jobb där man har tillgång till alla direktnr.)  och så fick vi en tid hos dr på onsdag nästa vecka. Då ska han göra 18 månaders kontrollen på samma gång, skulle eg. göra den i början av maj. Men trots att de sa att det förmodligen inte är något konstigt så sitter jag nu här och oroar mig. Satt precis och googlade på hydrocefalus och det gjorde ju inte saken bättre... Vet att jag nog har frågat om det förut, men hur är/ har era barns huvudomfång varit? S har 51,7 i huvudomfång nu när han är 17(14) månader gammal. Väger 11440 gram och är 80 cm lång. Nu återstår en lång och nervös väntan till på onsdag, inte kul att ha det här i bakhuvudet hela påsken. Allt har varit så bra nu så länge så det känns inte alls kul när något sånt här dyker upp, är ju livrädd att det ska visa sig vara något allvarligt.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13