• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Written Fiction

CPAP-näsorna. Jag har studerat sonen och funderat. Får inte riktigt kläm på vilken som sitter bäst. Vad är era erfarenheter?
    Piggar eller mask? Ser så hårt ut med piggarna och som om hans lille näsa blir så upptryckt mot huvudet. Medans masken ser ut att forma hela näsan till en boll och trycka ihop den.

• Valters familj
    Written Fiction skrev 2009-02-05 11:22:05 följande:
    CPAP-näsorna. Jag har studerat sonen och funderat. Får inte riktigt kläm på vilken som sitter bäst. Vad är era erfarenheter?Piggar eller mask? Ser så hårt ut med piggarna och som om hans lille näsa blir så upptryckt mot huvudet. Medans masken ser ut att forma hela näsan till en boll och trycka ihop den.
    Astrid kunde aldrig ha piggarna, korta stunder bara, hon drog av dem från början.
    O sen va det aldrig nån storlek som blev bra, hon har så liten näsa.

Så jag gillade helt klart masken bättre, Lillan här har inte behövt ha så högt tryck i cpap-en 2-4 så känner inte att näsan blivit påverkad av det.
    Men det är helt klart avgörande m rätt storlek o placering.

Om det funkar så är säkert det bästa att byta emellan.

Gilla inte vissa som bara spände o spände bara för att...lossa direkt...
    Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Written Fiction

Valters familj skrev 2009-02-05 11:32:15 följande:

Astrid kunde aldrig ha piggarna, korta stunder bara, hon drog av dem från början.O sen va det aldrig nån storlek som blev bra, hon har så liten näsa.Så jag gillade helt klart masken bättre, Lillan här har inte behövt ha så högt tryck i cpap-en 2-4 så känner inte att näsan blivit påverkad av det.Men det är helt klart avgörande m rätt storlek o placering.Om det funkar så är säkert det bästa att byta emellan.Gilla inte vissa som bara spände o spände bara för att...lossa direkt...
    Bytade precis på Vincent. Till mask. Han verkar mer avslappnad men svårt att hålla den på plats. CPAPen tjuter för minsta lilla:P . Men han behöver juh rätt tryck och den ska sitta bra. Han har mellan 3-4.
    Tycker att piggarna ser så hårda och smärtsamma ut,.
  • Full av förhoppning

Här var det tyvärr piggarna som satt bäst gällande tryck och så... masken glipade en del och det tjöt och hade sig.... men när han åkte i cpap i slutet en skvätt så satt masken bättre och han slapp legokloss i näsan,

Written Fiction skrev 2009-02-05 13:32:51 följande:
    Valters familj skrev 2009-02-05 11:32:15 följande: Bytade precis på Vincent. Till mask. Han verkar mer avslappnad men svårt att hålla den på plats. CPAPen tjuter för minsta lilla:P . Men han behöver juh rätt tryck och den ska sitta bra. Han har mellan 3-4. Tycker att piggarna ser så hårda och smärtsamma ut,.
    En älva och ett mirakel
  • Written Fiction

Full av förhoppning skrev 2009-02-05 14:23:04 följande:

Här var det tyvärr piggarna som satt bäst gällande tryck och så... masken glipade en del och det tjöt och hade sig.... men när han åkte i cpap i slutet en skvätt så satt masken bättre och han slapp legokloss i näsan,
    Ja det känns verkligen som en legokloss i näsan :(
  • cloudberry79

Har också erfarenheten att klossen ger bättre tryck än masken. Vi växlade mellan, men masken glipade ofta, minsta lilla rörelse fick den att tappa trycker helt. Det finns ju liksom fördelar med bägge!

Den här veckan har min Vidar börjat på dagis, så nu får vi se hur han tar det.. Han är ganska så infektionskänslig och blir jättesjuk av minsta lilla förkylningsvirus.

Skillz that Killz 10k+
  • Valters familj
    cloudberry79 skrev 2009-02-05 17:18:10 följande:
    Har också erfarenheten att klossen ger bättre tryck än masken. Vi växlade mellan, men masken glipade ofta, minsta lilla rörelse fick den att tappa trycker helt. Det finns ju liksom fördelar med bägge!Den här veckan har min Vidar börjat på dagis, så nu får vi se hur han tar det.. Han är ganska så infektionskänslig och blir jättesjuk av minsta lilla förkylningsvirus.
    Hoppas det går jättebra på dagis!
    Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Full av förhoppning

hehe ja de fick ju inte lika grym cpap-näsa av masken upplevde jag
    Elias Hade kloss i nästan 2 dagar och på den tiden blev näsan nästan dubbelvikt
    Men det rättar ju fort till sig

Har också erfarenheten att klossen ger bättre tryck än masken. Vi växlade mellan, men masken glipade ofta, minsta lilla rörelse fick den att tappa trycker helt. Det finns ju liksom fördelar med bägge! Den här veckan har min Vidar börjat på dagis, så nu får vi se hur han tar det.. Han är ganska så infektionskänslig och blir jättesjuk av minsta lilla förkylningsvirus.
    En älva och ett mirakel
  • Written Fiction

Har också erfarenheten att klossen ger bättre tryck än masken. Vi växlade mellan, men masken glipade ofta, minsta lilla rörelse fick den att tappa trycker helt. Det finns ju liksom fördelar med bägge!Den här veckan har min Vidar börjat på dagis, så nu får vi se hur han tar det.. Han är ganska så infektionskänslig och blir jättesjuk av minsta lilla förkylningsvirus.
    Lycka till! Hoppas han håller sig frisk.

Dagis är kul, men inte så kul med alla baciller som tyvärr följer med hem oinbjudna;)
  • Full av förhoppning

LYcka till!!! Hoppas han fixar det och istället bygger upp ett kanonbra immunförsvar!!
    Verkar han gilla det?

Har också erfarenheten att klossen ger bättre tryck än masken. Vi växlade mellan, men masken glipade ofta, minsta lilla rörelse fick den att tappa trycker helt. Det finns ju liksom fördelar med bägge! Den här veckan har min Vidar börjat på dagis, så nu får vi se hur han tar det.. Han är ganska så infektionskänslig och blir jättesjuk av minsta lilla förkylningsvirus.
    En älva och ett mirakel
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13