• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Written Fiction

Yay :) krya på er.. och försök vila du också!

• Riskiflickan

Tessita skrev 2009-02-02 12:00:29 följande:

Vi måste komma ihåg att vara stolta över oss själva som ens försöker att pumpa i en sån här situtation!! Ngn mer som upplever/upplevde det jobbigt att dela samma sal med stora fullgångna barn? Inte nog med att föräldrarna inte tänker på att hålla extrem hygien så när deras fullgångna barn skriker så får vår lilla tjej bradycardier. Väldigt stressande tycker jag. En sjuksköterska sa till oss att nu är vår tjej så pass stor att hon behöver stimulans. Jag känner mig lite kluven till detta. Vill bara skydda henne från alla ljud och störningsmoment hon skulle ju eg ha legat skyddad i magen och nu när hon äntligen är stabil och kan få lite lugn och ro efter alla dessa  kritiska veckor med provtagningar, dippar, extubering, intuberingar mm mm så vill jag bara låta henne få så mkt lugn o ro som möjligt. Hur tycker ni om detta med extra stimuli???
    Jag förstår dig fullständigt, när vi flyttades från östra till borås så var det fullt på borås å vi fick ligga i en sal med massor av lite större barn, sonen klarade inte riktigt av detta utan dippade konstant, så vi fick kräva att få det vi hade rätt till, lugn och ro för vårt barn, DÅ kunde de hur lätt som helst utrymma salen och vi låg två barn där, varav det andra barnet var fött i v 30. Om barnet inte mår bra av en massa stimulans, så tycker jag att man borde ta det lite försiktigt, det märks ju jättetydligt när de inte mår bra (dippar å sånt).
  • Spicy Women

Hej alla!
    I lördags. Klockan 02.33 födde jag en son i v 28+3. Så man är rätt chockad och så, men man börjar smälta att man inte längre är gravid.

• Riskiflickan

Spicy Women skrev 2009-02-02 13:47:02 följande:

Hej alla! I lördags. Klockan 02.33 födde jag en son i v 28+3. Så man är rätt chockad och så, men man börjar smälta att man inte längre är gravid.
    Grattis till sonen!!!!
  • Spicy Women

Har det gått bra för alla er som har fått så tidigt?

• Spicy Women

I dag ska de visa på tv4 nyheterna dalarna inslag från neo i Falun. Där de har pratat om kängurumetoden. Kan ju också komma på svt nyheterna med.
    Jag var inte med på det. Skulle vägra om jag hade varit där då tv gjorde inslaget.

• Written Fiction

Känguru är fantastiskt enligt mig. I helsingborg la dom ner mycket tid och arbete på den metoden och jag längtar tills Vincent är så stabil igen så vi kan fortsätta där vi avslutade.
    Hade idag ett snabbt läkarsamtal och fick beskedet att han är bättre, men han har en lång väg tillbaka. Dom kommer inte släppa oss i första taget så det blir nog en del veckor här innan Helsingborg och eftervård.

För din fråga Spicy Woman så fick jag en son den 10 jan (urakut snitt) i vecka 27 +3. till viss del tillväxthämmad (798 gram) och han har haft en tuff tid då han låg torrt vid förlossning.
    Högfrekvensrespirator och sedan CPAP.
    Jag har precis börjat smälta senaste bakslaget då vi hade fått komma till vårt hemsjukhus i Helsingborg för att påbörja eftervård när han blev akut dålig. Tillbaka till lund då han behövde respiratorvård igen.

Här finns enormt många underbara människor här i forumet med alla olika historier om hur det har gått. Vissa av oss är mitt uppe i sjukhustiden vissa har fått komma hem och vissa är idag friskförklarade.

• Written Fiction

meh.. det sista i min text föll bort.. elaka familjeliv.

men i det stora hela skrev jag nog att det är här jag hittat det stöd jag behövt för att orka mig igenom de hårda nätterna..

• Frila2
    Spicy Women skrev 2009-02-02 13:47:02 följande:
    Hej alla!I lördags. Klockan 02.33 födde jag en son i v 28+3. Så man är rätt chockad och så, men man börjar smälta att man inte längre är gravid.
    Stort grattis till sonen!!  
    Jag fick en liten flicka i v 28+4 nu i slutet av december. Hon var liten vid födseln, på gränsen till tillväxthämmad. 37 cm lång och 930 g. Hur mycket väger din son? Hur går det för er?  
    Vi är kvar på sjukhus och kommer vara det ett tag till. Lillan blev faktiskt 6 veckor gammal idag.
    Även små stjärnor lyser i mörkret
  • Livsglädjen

Spicy Women skrev 2009-02-02 13:54:40 följande:

Har det gått bra för alla er som har fått så tidigt?
    Grattis till sonen!
    Jag (TS den här gången) fick min Edvin i v 28+5 (i feb 2006) efter hot om kejsarsnitt i v 22+5 och 6 veckor mer eller mindre sängliggandes på sjukhus.
    Han fyller hela tre år nästa torsdag och det är helt otroligt hur livet tar sina steg! Jag lever fortfarande i chocktillstånd vissa dagar och fattar inte allt vi har varit med om. Andra dagar har jag en trotsig treåring som är så framåt och ligger före med vissa saker, att jag varken har tid eller orsak att deppa ihop!
    Här i ept-tråden har vi alla en och samma historia, fast den är samtidigt helt olika. Alla känner igen oron, tårarna, förhoppningarna... men vi har varit med om olika resor och fått olika erfarenheter. Tillsammans har vi en ofantlig erfarenhet som vi delar med oss till varandra. Inga ämnen är för futtiga för att inte tas med i vår tråd. Vi upprepar oss gärna tusen gånger om det kan hjälpa någon annan i vår sits. Alltid är det någon som har varit med om något liknande och behöver stöd eller stöttar.
    Kramar!
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13