• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Written Fiction

Hej igen! Tack för alla fina inlägg.
    Idag tog dom bort högfrekvensen. Han har klarat det bra, pendlar mellan 30 och 40 i syrgas mellan varven. Dock blir han så otroligt påverkad när dom vänder honom. Han blir förkrossad och saturationen sjunker. Lite pulsnedgång titt som tätt, men han klarar av det än iaf. När han kom hit behövde han 100% syrgas så det är på rätt håll iaf. Lungröntgen visar vätska på lungorna, och det är för "tätt" där. Han får penicilin men ingen infektion hittad. Dom har börjat göra virusodlingar nu istället. Ductus har som tur är blivit lite bättre, så dom avvaktar operation.

Det är nog på det hela värre med mig, jag vågar inte slappna av denna gången. Varje dip inbillar jag mig att han blir så dålig igen. Dom talar till mig och säger hur mycket stabilare det är men jag kan inte ta in det.
    Har kontaktar psykologen, för såhär kan jag inte ha det. Måste våga stötta min son och inte bryta ihop vid varje dip.
    Tack för att ni finns här och orkar läsa!

• Frila2

Written Fiction: härligt att de har kunnat ta bort respiratorn redan och 30 - 40 % syrgas är ju inte så mycket ändå. Men det måste vara väldigt jobbigt att se dipparna och ha detta i bakhuvudet. Psykolog är nog inte dumt, kanske borde man fundera på det själv också.

Även små stjärnor lyser i mörkret
  • Written Fiction

följdfråga.. allt kaos påverkar min mjölkmängd. Innan fick jag ut 100 till 130 ml per pumpning nu får jag ut 80 ml och neråt 70 hur f*n får jag igång det igen? livrädd att det ska sina!
    pumpar var tredje timme, dock ej nattpumpning. (om jag inte är vaken dvs) blir ca 5 till 6 gånger per dygn.

• Frila2
    Written Fiction skrev 2009-01-30 21:44:22 följande:
    följdfråga.. allt kaos påverkar min mjölkmängd. Innan fick jag ut 100 till 130 ml per pumpning nu får jag ut 80 ml och neråt 70 hur f*n får jag igång det igen? livrädd att det ska sina!pumpar var tredje timme, dock ej nattpumpning. (om jag inte är vaken dvs) blir ca 5 till 6 gånger per dygn.
    Jag kan inte ge dig några råd mer än att fortsätta kämpa. Jag fick ut ca 100 ml per dygn, hur mycket jag än pumpade och hur jag än gjorde. Det blev aldrig mer.
    Det låter som att du gör precis det som de rekommenderar.
    Även små stjärnor lyser i mörkret
  • Mirandas mamma

Hej Allihop!

I tisdags blev vi utskrivna! Känns så skönt. Alla tre väger över 2,4kg nu=)

Written Fiction: Har de inte prövat med medcin för att stänga ductus? Jag fick nån nässpray men vet inte om de var för att få mer mjölk eller vad de va. Du kanske kunde pumpa lite oftare och sen på natten också.

• Tessita

Oj Written Fiction, tycker du får mkt mjölk. Jag får i snitt 20 ml per pumpning men när läget varit kritiskt för vår dotter knappt ngt alls. Jag tror säkert mjölken kommer igång för dig när din son mår bättre. Skönt att höra att han inte kräver så mkt syrgas längre, hoppas det fortsätter så.

• JessAnn

Written Fiction: när jag fick mitt först barn ockh vi låg på neo skulle jag dricka lättöl eller svagdricka. Jag fick även akupunktur, det erbjud de på neoavdelningen.
    Fick även nässpay. När inte det hjälpte fick jag några tabletter, tyvärr vet jag inte vad de hette. Sen intensivpumpande jag i 3 dygn. Inget av detta hjälpt mig. Det blev bara 25-30ml per pumpning. När vi sedan kom hem blev det annorlunda. Då behövdes inget av tabletter eller nässpray osv. Allt släppte och mjölken kom igång.
    Det löser sig.

• Emmy K

Written Fiction: 70 milliliter är bra, det klarar han sig väl på per mål? Det tar ett tag innan intensivpumpningen ger resultat så du får ha tålamod. Jag fick ibland höra att jag borde pumpa på natten och jag gjorde det bara några få gånger då min mjölk inte räckte till, men det blir för mycket... Även sömnen är viktig för din mjölkproduktion och inte minst ditt välbefinnande. Ta det lugnt. När du känner dig bättre så kommer mjölken bättre. Jag tycker du kämpar på bra. Det har varit mycket för dig nu det sista. Jag önskar dig lite lugn och ro hädanefter och att han kan fortsätta växa till sig. Hälsa Yvonne, Natt-Carin och alla de andra goa syrrorna.

• Written Fiction

Kanske inte ska oroa mig sönder och samman med andra ord ang mängden. Känns dock som om det är det enda jag just nu kan bidra med iom att jag är så hispig som jag är. Vill inte pumpa ihjäl mig heller så...

Mirandas mamma
    Grattis till utskrivningen! :)
    Nej han fick aldrig någon medicin då han i början inte fick igång sin mage på en vecka. Han fastade den tiden. Nu är han för "gammal" då han redan hunnit bli tre veckor (imorgon) och vecka 30 +3. och den har redan stängt sig en gång, nästan helt. Men när han blev dålig så öppnade den sig igen:(

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13