Written Fiction skrev 2009-01-31 13:20:02 följande:
jaså? Jag blev rekomenderad att inte pumpa om jag sov. Dels för att jag sover urdåligt och varje sekund sömn är av vikt. Är jag vaken är det givetvis sin sak, men jag ska inte sätta någon timer och väcka mig själv för det kan göra större skada än nytta. Har terrat dom flesta i personalen idag om pumpningen nu så jag kämpar på. Har inte minskat mer tack och lov!
Jag var på amningsmottagningen å både de och personal på neo i Borås och i GBG sa till mig att nattpumpningen är viktig för att inte mjölken ska minska på sikt... sen får man ju väga in vad man mår bäst av och vad som känns viktigast, man ska ju orka hela vägen med.
Själv så matade jag min son på nätterna en del och då passade jag på att pumpa då. Annars ställde jag klockan, det var ju det personalen tjatade om var viktigt för att min mjölk inte skulle sina... å det fungerade för mig, jag ökade verkligen till det dubbla när jag nattpumpade, sen hade jag oxytocinspray med, som hjälper utdrivningen att komma igång, det fungerade också bra... det är ju så svårt att slappna av å få mjölken att rinna till utan bebis... sen är det ju viktigt att man håller brösten varma, det påverkar också mjölkmängden och hur lätt/svårt det blir att få igång utdrivningsreflexen.