• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Written Fiction

Får man all syrgas från apoteket?

Full av förhoppning skrev 2009-02-04 11:47:26 följande:

När vi åkte hem från NEO så beställdes syrgasflaskorna på apoteket och jag fick en lågflödesmätare där det minsta var 0,02 och det högsta 1 liter... det kom i paketet från AGA med syrgas och ryggsäck och skylt när jag fick koncentratorn som vi skulle ha hem.
  • Full av förhoppning

De levererades till NEO men man får recept på dem att gå och beställa på apoteket.... sen ringer man AGA och beställer nya efter hand och sen levereras de hem till dörren och de hämtar upp de tomma.

Men NEO beställer en koncentrator som omvandlar luften till ren syrgas (En stor brummande maskin jag har foto på i mitt galleri)

Written Fiction skrev 2009-02-04 12:47:46 följande:
    Får man all syrgas från apoteket? Full av förhoppning skrev 2009-02-04 11:47:26 följande:
    En älva och ett mirakel
  • FruEdberg

Hejsan.

Har en liten kille som blir 2 år i år o fick idag en kallelse till ögonmottagningen .
    Är det någon som vet vad dom gör för undersökning, alltså ungefär hur den går till?
    Eftersom han är så pass stor nu menar jag o man kommer ju ihåg ögonundersökningarna på neo.

kram från mig

• Amathea
    FruEdberg skrev 2009-02-04 12:57:06 följande:
    Hejsan.Har en liten kille som blir 2 år i år o fick idag en kallelse till ögonmottagningen .Är det någon som vet vad dom gör för undersökning, alltså ungefär hur den går till?Eftersom han är så pass stor nu menar jag o man kommer ju ihåg ögonundersökningarna på neo.kram från mig
    Mina tvillingar har fått göra måånga ögonundersökningar, eftersom dom har glasögon.
    Nu i januari blev dom kallade till Östra för en studie.
    Det dom gjorde då, och alltid fått göra, är
    *mäta synen genom att titta in i en aparat. En liten björn som hoppar eller dyligt.
    *titta på en tavla med lite olika former och berätta vad det är. (Precis likadan som bokstavstavlan, fast andra saker som är lättare för små barn).

Det är dom grejjerna dom har fått göra.
    Ortopedisten har sen gjort lite olika saker medans nåt av barnen har suttit hos mig/sin far. Bland annat visat ett kort där man ska se saker framträda, och kolla lite hur barnens ögon följer en pinne med bamse på, osv.

Absolut inga sånna saker som gjordes på neo...
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. Jonas & Miranda .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • FruEdberg

Amathea skrev 2009-02-04 14:00:28 följande:

Mina tvillingar har fått göra måånga ögonundersökningar, eftersom dom har glasögon.Nu i januari blev dom kallade till Östra för en studie.Det dom gjorde då, och alltid fått göra, är*mäta synen genom att titta in i en aparat. En liten björn som hoppar eller dyligt. *titta på en tavla med lite olika former och berätta vad det är. (Precis likadan som bokstavstavlan, fast andra saker som är lättare för små barn).Det är dom grejjerna dom har fått göra.Ortopedisten har sen gjort lite olika saker medans nåt av barnen har suttit hos mig/sin far. Bland annat visat ett kort där man ska se saker framträda, och kolla lite hur barnens ögon följer en pinne med bamse på, osv.Absolut inga sånna saker som gjordes på neo...
    Ok. tack för svaret.
  • Written Fiction

Är det nu i Feb som RS-virusperioden är som värst? Eller är jag helt ute och reser?

• Mirandas mamma

Det är som värst under januari-mars

• Written Fiction

uh.. vill låsa in min sexåring någonstans, sätta mannen i koppel och begära hemleverans av alla matvaror.. Förbannade virus, håll dig borta från min premmis!

Han börjar juh långsamt bli bättre, så nu sitter jag och nojar över att han ska få nåt annat istället. Elaka hjärna spelar spratt.

• JessAnn
    Svar på #118
    Written Fiction skrev 2009-02-05 00:53:49 följande:
    uh.. vill låsa in min sexåring någonstans, sätta mannen i koppel och begära hemleverans av alla matvaror.. Förbannade virus, håll dig borta från min premmis! Han börjar juh långsamt bli bättre, så nu sitter jag och nojar över att han ska få nåt annat istället. Elaka hjärna spelar spratt.
    Jag känner likadant. Längtar efter alla dessa virusar försvinner.
  • Valters familj

En till som försöker mota bort baciller här...
    Stora killen här varit hemma från dagis sen innan jul, han gick en vecka i jan o de blev förkylda båda, inget konstigt men nu får han stanna hemma hos oss...

Så iallafall feb ut får han va hemma, så får vi se sen...svårt det här...

Lillan här fick inte synagis o det tänker jag mkt på....om hon blir sjuk hade man ju inte varit nådig att tas med...
    Jobbigt m olika regler i hela landet..speciellt när det känns som om det mest handlar om pengar....

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13