• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Valters familj

Jobb...

Grattis till Lillkillen!

Det e ju så olika allt, både i Lund o Kristianstad där vi va så fanns både masker o "klossen" m piggar att sätta på cpap-en.
    A hade också lite skav av cpap-masken i början då satte dem en lien bit duoderm platta för att avlasta lite.

Jag har ofta låtit henne sova om hon sovit, eller bara lagt en hand på henne.
    Desto lugnare desto bättre, det mår dem bäst av!

Vi hade A ute första gången när hon va 10dagar, fram till ca v30 tror jag att vi hade henne en gång om dagen, sen blev det 2 långa stunder o sen när hon börja snutta vid bröstet krävde hon själv att komma upp ofta.

Hoppas det fortsätter att gå bra för er!

oktobermamma...
    Vi har en lista som inte kommit m i denna tråden, vet inte om du hittar föregående tråd så finns den där!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Written Fiction

Grattis till lillkillen Jobb! :)

• Written Fiction

Fick se Vincents lungröntgenbilder idag. Fan det är läskigt att se hur tät och full av vätska han var när vi kom hit. Jag upplevde det som värre än bilderna när han var 1 dygn.
    Nu är det lite bättre, men hans lungor är inte bra :( Kommer nog bli en låååång tid med syrgas det har jag fått inse.

Jag är glad att han mår mycket bättre, nu är det bara pulsen som skrämmer mig. Han har hög puls och dom kan inte riktigt komma på varför. Men samtidigt är dom inte oroliga? Känns endå inte 100.

• Valters familj

Written fiction...bra att han mår bättre, men förstår att det är olustigt att på allvar börja förstå.
    Man vet ändå aldrig vad som händer, de är otroliga våra små!

Vi delade rum m en pojke som ofta låg högt i puls, då förstod jag det som att de inte bekymrade sig för han ändå låg ganska jämt.
    Men när A vid ett tillfälle gick upp i puls utan anledning blev dem lite oroliga...
    E väl kanske så med att din kille har haft/har det jobbigt o då kämpar kroppen mer.

Hoppas det lugnar sig!

Mitt liv J, V, A o lilla T i hjärtat
  • Full av förhoppning

HUR hög är pulsen? Elias puls var också hög.... allitid och de var inte oroliga för det heller.... och nu har han ju normal puls.

hur länge tänker du när du tänker låååång tid med syrgas??

Jag vet inte hur mkt vätska Elias hade, fick aldrig se några bilder, men han fick impugan rätt länge... tills han blev av med syrgasen iallafall.

Written Fiction skrev 2009-02-06 16:39:57 följande:
    Fick se Vincents lungröntgenbilder idag. Fan det är läskigt att se hur tät och full av vätska han var när vi kom hit. Jag upplevde det som värre än bilderna när han var 1 dygn. Nu är det lite bättre, men hans lungor är inte bra :( Kommer nog bli en låååång tid med syrgas det har jag fått inse. Jag är glad att han mår mycket bättre, nu är det bara pulsen som skrämmer mig. Han har hög puls och dom kan inte riktigt komma på varför. Men samtidigt är dom inte oroliga? Känns endå inte 100.
    En älva och ett mirakel
  • Written Fiction

Full av förhoppning skrev 2009-02-06 17:29:54 följande:

HUR hög är pulsen? Elias puls var också hög.... allitid och de var inte oroliga för det heller.... och nu har han ju normal puls.hur länge tänker du när du tänker låååång tid med syrgas??Jag vet inte hur mkt vätska Elias hade, fick aldrig se några bilder, men han fick impugan rätt länge... tills han blev av med syrgasen iallafall.
    Han hade dock inte hög puls innan han blev dålig så det är därför jag är stirrig. Han ligger mellan 170 -189 i vilopuls och vaket 190 över 200 i vissa fall. Ser lite läskigt ut.
    Den gick ner iaf i samband med att han fick blod nu. Hans HB sjunker lite tokigt i omgångar.

lååång tid med syrgas i min värld är lång period efter hemgång. Men man har juh inget facit på hur det kommer gå. Jag ställer in mig på att det blir en lång period, så är allt annat bonus.
    Bilderna ser verkligen läskiga ut. Speciellt när dom visar hur det "ska" se ut och hur det ser ut. Sedan la Lars fram så jag fick se hur hans första lungröntgen såg ut (när han var 1 dygn gammal) sedan den när vi kom igen och den som dom tog idag.
    Den idag är den klart bästa! Men han är tät, verkligen. Det är inte så konstigt att han behöver syrgas.
  • Full av förhoppning

hur mkt har han i syrgas??
    Känner  en som hade syrgas i ca ett år och någon som hade i 9 månader så det är därför jag undrade hur du tänker med länge....

Elias släppte syrgasen 18 dagar efter vi kommit hem.... vilket var fantastiskt för det hade ingen annan än Snjolaug väntat sig.
    De andra trodde månader med syrgas hemma...

Aha så det var högre nu... ja då är det skillnad....
    Det är lätt att stirra sig blind på monitorerna... jag gjorde det iallafall...

Håll ut... det blir bättre... det finns ett liv utanför NEO...

Written Fiction skrev 2009-02-06 17:45:47 följande:
    Full av förhoppning skrev 2009-02-06 17:29:54 följande: Han hade dock inte hög puls innan han blev dålig så det är därför jag är stirrig. Han ligger mellan 170 -189 i vilopuls och vaket 190 över 200 i vissa fall. Ser lite läskigt ut. Den gick ner iaf i samband med att han fick blod nu. Hans HB sjunker lite tokigt i omgångar. lååång tid med syrgas i min värld är lång period efter hemgång. Men man har juh inget facit på hur det kommer gå. Jag ställer in mig på att det blir en lång period, så är allt annat bonus. Bilderna ser verkligen läskiga ut. Speciellt när dom visar hur det "ska" se ut och hur det ser ut. Sedan la Lars fram så jag fick se hur hans första lungröntgen såg ut (när han var 1 dygn gammeal) sedan den när vi kom igen och den som dom tog idag. Den idag är den klart bästa! Men han är tät, verkligen. Det är inte så konstigt att han behöver syrgas.
    En älva och ett mirakel
  • JessAnn
    Svar på #147
    Written Fiction skrev 2009-02-06 17:45:47 följande:
    Full av förhoppning skrev 2009-02-06 17:29:54 följande:
    Han hade dock inte hög puls innan han blev dålig så det är därför jag är stirrig. Han ligger mellan 170 -189 i vilopuls och vaket 190 över 200 i vissa fall. Ser lite läskigt ut. Den gick ner iaf i samband med att han fick blod nu. Hans HB sjunker lite tokigt i omgångar.lååång tid med syrgas i min värld är lång period efter hemgång. Men man har juh inget facit på hur det kommer gå. Jag ställer in mig på att det blir en lång period, så är allt annat bonus.Bilderna ser verkligen läskiga ut. Speciellt när dom visar hur det "ska" se ut och hur det ser ut. Sedan la Lars fram så jag fick se hur hans första lungröntgen såg ut (när han var 1 dygn gammal) sedan den när vi kom igen och den som dom tog idag.Den idag är den klart bästa! Men han är tät, verkligen. Det är inte så konstigt att han behöver syrgas.
    O hade också hög puls. Det är inte så att de satt in koffincetrat till honom?
  • Written Fiction

Full av förhoppning skrev 2009-02-06 17:53:27 följande:

hur mkt har han i syrgas??Känner  en som hade syrgas i ca ett år och någon som hade i 9 månader så det är därför jag undrade hur du tänker med länge....Elias släppte syrgasen 18 dagar efter vi kommit hem.... vilket var fantastiskt för det hade ingen annan än Snjolaug väntat sig.De andra trodde månader med syrgas hemma...Aha så det var högre nu... ja då är det skillnad....Det är lätt att stirra sig blind på monitorerna... jag gjorde det iallafall...Håll ut... det blir bättre... det finns ett liv utanför NEO...
    I regel 40 till 45 %. Är han riktigt nöjd, mätt och sover bra så är han nere och nosar på 32 till 35. men det är inte i jättelånga perioder. Ska han bajsa (som givetvis är en kamp) så går han upp i 50%
    Innan han blev dålig låg han på runt 28 % så det känns juh i nuläget enormt.
    Elias måste verkligen mått bra av att få komma hem! :) Ja livet utanför NEO känns väldigt avlägset, men det kommer. Bara jag lär mig att själv andas mellan varven ;)
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13