• Livsglädjen

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Vi snackar om det mesta som har med extremt mycket för tidigt födda barn i den här tråden.

Dessutom försöker vi vara ett stöd för varandra i en av de största och mest kaosartade händelserna som inträffat i våra liv!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-22 22:35
    Nu har jag startat en ny tråd, eftersom den här går ut om några dagar. Välkomna!

www.familjeliv.se/Forum-3-142/m43335403.html

• Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13
  • Frila2

Tack för att ni förstår! Ingen annan gör ju det. Igår fick Siri lite blod och idag var det en helt annan unge som låg där i plastbaljan. När jag kom hade hon ingen syrgas alls så de tog bort både syrgasgrimma och bubblan hon har på natten. Hon har klarat sig utan syrgas hela dagen, men undantag för kanske 6-8 gånger då vi fått putta till lite extra och flusha lite. Hon fortsätter gå ner jättedjupt i saturation men stiger lika fort igen och så håller det på så men hon har varit mycket piggare idag och bara blivit dålig i färgen en gång och det var när hon åt på flaska. Hon blir så väldigt ivrig och bara dricker och dricker och andas liksom inte alls och då blir hon lite grå och går ner till 40 någonting men hämtar upp det riktigt snabbt.
    Nu när vi skulle åka så låg hon lite lägre i syresättningen så hon kanske behöver ha bubblan en sväng. När vi kom frågade de om vi ville ha ett rum och få vara ensam några timmar. Jag åkte själv idag och med tanke på igår så fegade jag ur Men imorgon kanske om hon sköter sig.

Även små stjärnor lyser i mörkret
  • Frila2
    Jobb: missade det igår men ett stort GRATTIS till sonen.

hagl: beklagar verkligen sorgen och förlusten av dottern. Hur mycket vägde hon och hur mycket tillväxthämmad var hon? Har allt gått bra hittills denna graviditet? Antar att du får medicinering mot proppar. Håller mina tummar för att liten i magen stannar så länge som bara möjligt.
    Även små stjärnor lyser i mörkret
  • lugna gatan

Written fiction, vad skönt att det går bättre för din lille. Pricilla krävde mycket syrgas, 40-50% några veckor efter att lungorna kollapsat, men var helt fri när vi åkte hem...så hopp borde finnas, förstår ändå att ni förbereder er på det värsta, man vill ju liksom inte va med om fler bakslag, så var det för oss med.

Grattis till framstegen ni alla, så skönt att höra om. Våra tjejer är sex mån korr nu och de sitter inte än, men man vet ju att det kommer i sinom tid.

Jobb, grattis!

• lugna gatan

Frila2, vad kul att det verkar lite bättre idag - jo, lite nytt blod kan göra underverk ibland... de blir som nya ungar!

• Emmy K

Oj vad mycket det skrivs här, kul.

hagl: Det måste ha varit en hemskt jobbig tid för er. Jag tycker att det är starkt av er att försöka igen så snart efter er förlust. Hoppas att ni får behålla barnet så länge som möjligt i magen, så din inte blir en extremprematur :) Jag hoppas att allt går väl för er.

• Signa tur

Tack alla för gratulationerna! Jag är stolt och glad för jag har fått en stark och fin kille.

Kom från sjukhuset nyss och läkaren som vi pratade med tyckte att allt har flytit på otroligt bra. De kunde inte minnas att de haft något barn som klarat sig en hel vecka utan att vara stående på syrgas eller respiratorhjälp. Men, sa hon, räkna med att det kommer att behövas syrgas inom de närmsta dagarna. Vår lille gosse börjar "dippa" lite i syret, men klarar sig ändå fint utan syrgas än så länge. Han har fått lite hjälp på traven några gånger men ändå inte 100%. Skönt ändå för han har fått en bra start och har inte behövt ta så mycket av krafterna som kan behövas senare.

Klart att han har fått hjälp på traven, jag fick två kortisonsprutor innan han föddes och sedan förstod jag att även en förlossning påverkar barnets lungor positivt.

Är glad att jag har hittat detta forum så man har andra som är/har varit i samma sits som en själv.

• Proletariatet
    Signa tur skrev 2009-02-07 20:19:27 följande:
    Tack alla för gratulationerna! Jag är stolt och glad för jag har fått en stark och fin kille.Kom från sjukhuset nyss och läkaren som vi pratade med tyckte att allt har flytit på otroligt bra. De kunde inte minnas att de haft något barn som klarat sig en hel vecka utan att vara stående på syrgas eller respiratorhjälp. Men, sa hon, räkna med att det kommer att behövas syrgas inom de närmsta dagarna. Vår lille gosse börjar "dippa" lite i syret, men klarar sig ändå fint utan syrgas än så länge. Han har fått lite hjälp på traven några gånger men ändå inte 100%. Skönt ändå för han har fått en bra start och har inte behövt ta så mycket av krafterna som kan behövas senare.Klart att han har fått hjälp på traven, jag fick två kortisonsprutor innan han föddes och sedan förstod jag att även en förlossning påverkar barnets lungor positivt.Är glad att jag har hittat detta forum så man har andra som är/har varit i samma sits som en själv.
    Men ändå, helt otroligt! Jag fick också två kortisonsprutor, men likförbannat hade Tyra urdålig lungfunktion  och spenderade 7,5 vecka i respirator. Hoppas det fortsätter bra!
  • hagl

Tack för välkomnandet.
    *Svea* var 31 cm och vägde 575 g i v.27+5, de tippar på ca 50 % tillväxthämmad.
    Lilltjejen i magen uppskattades i veckan till 724 g i v.26+6, ca 30 % tillväxthämmad.
    Jag tar både Trombyl och Fragminsprutor, men det verkar ändå vara tjall på moderkakan.
    Trodde väl att medicinerna skulle göra denna graviditet "normal", men de verkar inte räcka hela vägen.

• Written Fiction

hagl skrev 2009-02-08 10:16:12 följande:

Tack för välkomnandet. *Svea* var 31 cm och vägde 575 g i v.27+5, de tippar på ca 50 % tillväxthämmad.Lilltjejen i magen uppskattades i veckan till 724 g i v.26+6, ca 30 % tillväxthämmad. Jag tar både Trombyl och Fragminsprutor, men det verkar ändå vara tjall på moderkakan. Trodde väl att medicinerna skulle göra denna graviditet "normal", men de verkar inte räcka hela vägen.
    Välkommen till tråden. Vill önska dig lycka till!

Min pojk är född i vecka 27 +3 också tillväxthämmad. Dom trodde först han skulle väga runt 700 och då 29% tillväxthämmad, men han vägde 798 när han föddes.
    Idag väger han 1080 efter 4 veckor. Varav nästan 1 fastande med bara näringsdropp och en kritisk vecka när han mådde riktigt risigt.

Jag håller tummarna för dig!
  • mina12

Hej! Här fanns mycket läsvärt! Vi fick vår dotter i v.24+0 den 3 januari i år. 31cm och 620gram. Nu är hon drygt 5v och 36cm och 1.055gram. Hon har Cpap och mår för tillfället bra. Vi bor på neo i Linköping. Känns tryggt med fantastisk personal.

Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13