• Emmy K

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Självklart är det okej att fråga. Så får den som känner sig manad svara.
    Fråga på.

• Emmy K
    Tessita skrev 2009-01-27 20:22:40 följande:
    Hej alla. Jag är så otroligt ledsen idag. Vi har pratat med läkarna och de är mkt oroliga eftersom det ej har bildats några blodkärl i näthinnan på vår lilla dotter. De har aldrig sett ngt liknande och står handfallna. De vet inte vad de ska göra!!!!Vi har varit inställda på att hon skulle få ROP eftersom hon är så extremt för tidigt född men det här är ju ngt helt annat. Jag har börjat söka på internet efter svar på alla mina tusen miljoner frågor men har hittills inte hittat någon info. Någon som har hört talas om ngt liknande??? Hon är i v 33 nu så det borde ju ha bildats blodkärl i ögat. Har bett läkarna att söka efter liknande fall utomlands vilket de ska göra.
    Oj då. Vet de vad det innebär för er dotters syn? Jobbigt för er att det inte finns några svar... Kram.
  • Emmy K

Written Fiction: 70 milliliter är bra, det klarar han sig väl på per mål? Det tar ett tag innan intensivpumpningen ger resultat så du får ha tålamod. Jag fick ibland höra att jag borde pumpa på natten och jag gjorde det bara några få gånger då min mjölk inte räckte till, men det blir för mycket... Även sömnen är viktig för din mjölkproduktion och inte minst ditt välbefinnande. Ta det lugnt. När du känner dig bättre så kommer mjölken bättre. Jag tycker du kämpar på bra. Det har varit mycket för dig nu det sista. Jag önskar dig lite lugn och ro hädanefter och att han kan fortsätta växa till sig. Hälsa Yvonne, Natt-Carin och alla de andra goa syrrorna.

• Emmy K
    Spicy Women skrev 2009-02-03 09:14:48 följande:
    Tur att det verkar gå bra för alla små minibebisar som föds, så tidigt.
    Jag vill också hälsa dig välkommen. Hur går det för din lille son?
  • Emmy K

Vi fick våra tvillingtjejer i vecka 23+5 för lite mer än ett år sedan. När vi fick veta att båda tjejerna hade hjärnblödningar blev vi förkrossade. Ingen vågade säga något om tjejernas framtid. Man befarade framför allt motoriska handikapp. Under de fyra månaderna på sjukhus först i Lund och sedan på NÄL gick vi nog igenom det mesta. Vi åkte hem utan syrgas men efter en RS-infektion fick tjejerna börja inhalera pulmicort dagligen.
    Lilja har opererats för ljumskbråck och Nelia har fått inopererat en peg eftersom hon inte kan äta själv. Båda blev ductus-opererade deras första tid nere i Lund.

Jag har precis lagt in en nytagen filmsnutt som ni får kolla in. Det är en kort film med Nelia som hade den största blödningen med grad 4 av 4. (Lilja hade grad 3)

• Emmy K

Plötsligt sitter man där hemma med nya familjemedlemmar :)

Written Fiction: Skönt att han mår bättre.

Jobb: Grattis! Det låter ju jättebra att han inte har annan andningshjälp än CPAP. Hoppas att det håller i sig och att han inte kroknar. Han har ju ändå klarat sig i en vecka... Vad vägde din kille? Mina tjejer föddes i vecka 23 och vägde 605 och 640. Låg du länge innan han kom? Du måste ha hunnit få cortison väl eftersom han är så duktig på att andas tänkte jag.

oktobermamma: Är du prematurmamma själv eller är du bara allmänt nyfiken? Vi har som sagt en födelsedagstråd.

• Emmy K

Oj vad mycket det skrivs här, kul.

hagl: Det måste ha varit en hemskt jobbig tid för er. Jag tycker att det är starkt av er att försöka igen så snart efter er förlust. Hoppas att ni får behålla barnet så länge som möjligt i magen, så din inte blir en extremprematur :) Jag hoppas att allt går väl för er.

• Emmy K
    Written Fiction skrev 2009-02-09 12:31:53 följande:
    hoppla snabba beslut.. Vi ska till Helsingborg redan idag!!!!!!!!Personalen kommer från HBG redan i eftermiddag. Jag lider med dom här nere i lund. Vi åker, men dom får in i denna stund trillingar, här är redan dårhuset så jag är glad att vi får åka.Vincent anses vara stabil så nu håller vi alla tummarna!
    Oj oj då
    Jag fick tjejerna när det var rätt lugnt nere i Lund. Då hade vi sal 1 för oss själva, jätteskönt... Sedan kom MsBeauty med deras lille son och strax därefter fick vi flytta till NÄL för det började ramla in nya bebisar. Det är snabba vändningar. Ena dagen lugnt och nästa kalabalik.

mina12: Grattis till lillflickan!
  • Emmy K
    mamma2ggr skrev 2009-02-12 23:37:43 följande:
    Svar på #231Hoppas att ni inte behöver syrgas alltför länge hemma. Men det funkar faktiskt rätt bra, dottern som föddes för nio månader sedan behöver för närvarande endast när hon sover. Har förresten fått en superbra tejp till grimman nu. Mepitac 4 cm bred. Man kan sätta direkt på kinden utan att den irriterar, mjuk och följsam. Dessutom kan man dra av och sätta tillbaka många gånger. Men ett alldeles speciellt plus för att dottern inte bryr sig ett dugg när man drar bort den. Hade den på 1,5 cm bredd tidigare men då blev anläggningsytan för liten så den lossnade så fort det kom lite fukt/dräggel bakom.
    Kanske den här tejpen kan vara något för Nelias peg. Vi har en papperstejp idag som lämnar kvar klibbigt lim på magen. Dessutom sitter den ganska hårt.

Jag har läst om Edvin som fyller 3, (Grattis!) och om Full av förhoppnings 1-årsdag. Jag förstår inte den ångesten ni gått/går igenom och jag undrar om det är mig det är fel på. Jag rusar på och har så mycket i mitt liv att jag kanske inte har hunnit att sörja än. Jag gick aldrig till någon psykolog och känner ingen ånger för det. Jo, av nyfikenhets skull. Jag skulle vilja veta vad man gör hos en psykolog...

Jag hoppas att eran ångest bleknar med tiden.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13