Inlägg från: Mammatillmini2008 |Visa alla inlägg
  • Mammatillmini2008

EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13

Har skrivit här för ett tag sen men som alla skriver så fylls det snabbt på med ny inlägg i en ryslig fart, jag hinner inte med helt enkelt :)

mina 12 o Jobb!
    Jag har en kille som är född 24+4 som snart blir 6 månader och han klarade utan allvarliga infelktionen fick en lite en när han var 10 dagar gammal men eftersom personalen är så skickliga idag så fick han antibiotika snabbt och var frisk igen efter 2 dagar, även om det var 2 jobbiga dagar för mig, läkarna trodde det berodde på att han hamnat i resperatorn igen men det var det inte utan att han fick en infektion och dom hade ju pepprat en med att det var inefektionerna som var farliga.
    Han har alltså inte sen dess vart sjuk bara lite småsnorig en sväng när vi precis hade flyttat över till samvården!

• Mammatillmini2008

Glömde fråga Vår lilla kille ska opereras för ljumskbrock nästa vecka och nu undrar jag hur detta kommer gå till, läkarna har sagt att antingen så söver dom honom eller så lägger dom en lokabedövning.

Hur har dom gjort på era små?

Ha det gott o ta hand om alla små!

• Mammatillmini2008
    Svar på #201
    Edvin har varit syrgasfri i 2 månader, men det har dom inte sagt någe om. Han skulle egentligen har opererats i början av januari men dom glömde skicka in remissen så därför blir det nu, remissen skulle ha skickats dan innan julafton då dom upptäckte brocket.
  • Mammatillmini2008

ahh okej, usch är lite nervös över det hela men dom säger att det är en lite operation med det är just det här med sövning som känns läskigt.
    Jag ammar ju inte så dom kommer väl in med flaska och grejer till mig då Min lilla kille!
    Tack för svaren, det får en alltid att känna sig lite lugnare iallafall.

• Mammatillmini2008
    Svar på #208
    Edvin har precis blivit 2 månader korr så det är väl därför som vi blir inskriva, har precis lagt allt med sjukhuset bakom mig och ska vi bli inskrivna igen men det kommer gå finfint även om det kommer kännas lite jobbigt!

Skönt att höra att dom blir sig själva så fort iallafall. Edvin ler mest hela tiden när han är vaken och det vill jag ju att han ska göra efteråt med!
  • Mammatillmini2008

mina12 skrev 2009-02-19 23:02:38 följande:

Hej!Jag vet att det inte finns några exakta svar på mina funderingar och att det är individuellt hur det går för barnet. MEN jag undrar hur har det gått för er som har barn som fötts i ungefär samma vecka som min dotter. Hon är född 24+0 för 6,5v sedan.När flyttade ni från IVA till samvård?Fungerade det att amma barnet?När fick ni åka hem? Vad fick ni för "förhållningsregler" när ni åkte hem? (Besök & dyl)Hur länge behövde barnet syrgas?Har era barn fått några komplikationer pga av sin för tidiga födelse?Har barnet syskon i "dagisålder", hur har ni gjort då, hur har det fungerat? Tänker på hur mycket sjukdomar det är på dagis jämnt och ständigt kopplat till infektionskänsligheten hos för tidigt födda barn.Många frågor blev det...
    HejHej!

Jag fick en lite son för 6 månader sen och han är född 24+4 då ska vi se om jag kan svara lite på dina frågor För hur det var för oss.

- Vi flyttade från IVA ganska så previs 2 månader efter hans födelse, han är född den 19 augusti och den 21 oktober flyttade vi in på samvården.
    - Vi kom aldrig igång med ammningen han fick aldrig tag i det där riktiga greppet, men jag vet flera som klarat av det med.
    - Vi åkte hem den 25 november då var sonen fortfarande inskriven och hade syrgas men vi fick bo hemma och åka till sjukhuset 2ggr i veckan. Alltså regler och regler dom rekomenderar att man inte ska åka buss och vara på stormarknader/köpcentrum när det är mycket folk som tex julruschen eller vid löning. Och så ska man undvika sjuka människor. Jag måste säga att vi är ute rät mycket och hälsar på hos folk som är friska samt får besök som också är friska och det har gått jättebra.
    - Vår son blev fri från syrgasen 12 december 41+0 var han då och den dess är han som vilken bebis som helst, han blev utskriven den 16 december.
    - Hittentills så finns det inget som tyder på att han skulle ha någon komplikation förutom ett litet ljumsbrock och det är tydligen jättevanligt bland förtidigt födda och speciellt bland killar.
    - Detta var vårt första barn men sambon han 3 småsyskon som går på dagis och det har inte varit några problem med att träffa dom, men då har vi sett till att dom varit friska såklart.

Hoppas du blev nöjd över min svar om det är någe mer är det bara att fråga på
    Lycka till med allt!
  • Mammatillmini2008

Ja det här med F-kassan är knasigt. Min son blev 6 månader okorr förra veckan och sen årsskiftet så jobbar jag varannan helg för att spara på dagarna och få lite x-tra pengar. Jag har hobbar varannan helg sen årsskiftet, och jobbar då 4 timmar lördag och 4 timmar söndag, så den tiden är Edvin och pappa tid hemma.

Till hösten när Edvin fyllt 1 år så sa dom på F-kassan att jag kan ta ut 5 dagar den vecka jag inte jobbar och 3 dagar den veckan jag jobbat för då blir det ju 5 dagar ändå. Vi har inte riktigt pratat om när han ska börja dagis ännu men jan 2010 är väl det som är tänkt, då är han 1 år o ca 5 månadet okorr så jag börjar bli lite osäker med tanke på smittorisken just denna tid på året med.

Annars så är ju hela det svenska systemet när det gäller barnledighet som gjort för att man ska få barn tät, jag vet inte om jag vågar mig på ett syskon på ett tag så men vi får se hur det blir helt enkelt.

• Mammatillmini2008
    Frila2 och Riskifickan-  Här i Uppsala där vår lilla kille föddes så fick pappan vara med hela tiden, så han låg på sängen brevis kuvösen och höll koll på vår son tills jag äntligen 2 dagar senare fick komma och titta på han, Sambon hade i och för sig sprungit lite emellan mig och sonen men satt mest vid sonens sida vilket kändes jättebra. Till och med min mamma och hennes sambo som väntade utanför när jag snittades fick följa med ner på neo och titta på han, så dom var där en stund tillsammans med min sambo.
    Det är så konstigt hur allt kan fungera så olika på olika ställen.
Svar på tråden EPT (extremly pre term/extremt mycket för tidigt födda barn) tråd nr 13