mina12 skrev 2009-02-19 23:02:38 följande:
Hej!Jag vet att det inte finns några exakta svar på mina funderingar och att det är individuellt hur det går för barnet. MEN jag undrar hur har det gått för er som har barn som fötts i ungefär samma vecka som min dotter. Hon är född 24+0 för 6,5v sedan.När flyttade ni från IVA till samvård?Fungerade det att amma barnet?När fick ni åka hem? Vad fick ni för "förhållningsregler" när ni åkte hem? (Besök & dyl)Hur länge behövde barnet syrgas?Har era barn fått några komplikationer pga av sin för tidiga födelse?Har barnet syskon i "dagisålder", hur har ni gjort då, hur har det fungerat? Tänker på hur mycket sjukdomar det är på dagis jämnt och ständigt kopplat till infektionskänsligheten hos för tidigt födda barn.Många frågor blev det...
HejHej!
Jag fick en lite son för 6 månader sen och han är född 24+4 då ska vi se om jag kan svara lite på dina frågor
För hur det var för oss.
- Vi flyttade från IVA ganska så previs 2 månader efter hans födelse, han är född den 19 augusti och den 21 oktober flyttade vi in på samvården.
- Vi kom aldrig igång med ammningen han fick aldrig tag i det där riktiga greppet, men jag vet flera som klarat av det med.
- Vi åkte hem den 25 november då var sonen fortfarande inskriven och hade syrgas men vi fick bo hemma och åka till sjukhuset 2ggr i veckan. Alltså regler och regler dom rekomenderar att man inte ska åka buss och vara på stormarknader/köpcentrum när det är mycket folk som tex julruschen eller vid löning. Och så ska man undvika sjuka människor. Jag måste säga att vi är ute rät mycket och hälsar på hos folk som är friska samt får besök som också är friska och det har gått jättebra.
- Vår son blev fri från syrgasen 12 december 41+0 var han då och den dess är han som vilken bebis som helst, han blev utskriven den 16 december.
- Hittentills så finns det inget som tyder på att han skulle ha någon komplikation förutom ett litet ljumsbrock och det är tydligen jättevanligt bland förtidigt födda och speciellt bland killar.
- Detta var vårt första barn men sambon han 3 småsyskon som går på dagis och det har inte varit några problem med att träffa dom, men då har vi sett till att dom varit friska såklart.
Hoppas du blev nöjd över min svar om det är någe mer är det bara att fråga på
Lycka till med allt!