• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Hägris
    Svar på #186
    prova igen eller maila killen.
    Men SUUUUUUUG!
  • Kenzie

Jag äter max 20 g kolhydrater om dagen, vissa dagar blir det mycket mindre. I början vägde jag all mat för att sedan skriva in det på min mat, det är ett bra sätt att komma in i det hela och man lär sig att lättare uppskatta vikten på maten.

Max 2 dl mjölkprodukter har jag aldrig hört men däremot begränsar ju många sitt intag av mjölkprodukter. Hur mycket man klarar av (somliga är känsliga för mjölksocker) är individuellt men jag åt massor av grädde, cf och ost i början. Nu ligger det kanske på 1 dl om dagen + några ostskivor.

Smör räknar jag inte in utan det äter jag till typ allt

• Linda1976

Jag kom på att jag har Sten Sture Skaldemans bok!! Köpt 2005! Då läste jag den, och avfärdade den som galenskap. DUMMA MIG!!

Men shit vad den är bra, har ni inte den så köp den.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Kenzie
    Linda1976 skrev 2008-07-20 22:27:55 följande:
    Jag kom på att jag har Sten Sture Skaldemans bok!! Köpt 2005! Då läste jag den, och avfärdade den som galenskap. DUMMA MIG!!Men shit vad den är bra, har ni inte den så köp den.
    Haha jag läser alltid Skalman. Har ännu inte köpt hans böcker men tänker på det varje gång jag åker in till stan för att sedan glömma bort det lika fort. Nu är det Kenzie som går in på adlibris och beställer lite böcker, bums! Tack Linda för påminnelsen.
  • Fragile Angel

Jag fattar inte (trög ), på "kolhydrater i fokus" så står det att man ska äta

* fett 75%

* kolhydrater 5%

*proteiner 20%

Är det till varje måltid, eller är det för hela dagen?

Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Dame72
    Fragile Angel skrev 2008-07-21 11:00:13 följande:
    Jag fattar inte (trög ), på "kolhydrater i fokus" så står det att man ska äta * fett 75% * kolhydrater 5% *proteiner 20% Är det till varje måltid, eller är det för hela dagen?
    Hela dagen!
    **Jag VET vad jag pratar om**
  • Pillson

det blir ju detsamma per måltid

Dame72 skrev 2008-07-21 13:26:40 följande:
    Hela dagen!
  • mejram
    Pillson skrev 2008-07-21 21:42:52 följande:
    det blir ju detsamma per måltid
    Inte om man sparar alla sina kolhydrater till ett mål.
Svar på tråden LCHF tråden 3