• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Mammatilltretroll

Ja jag får väl försöka en ren LCHF och se hur mycket bättre jag mår av den kosten och mår jag bra så fortsätter jag ju såklart :)
    Min svullna mage och sockerberoende är de sakerna jag verkligen vill bli av med. Utan kolhydrater har jag en platt mage (även om den inte är fast utan fortfarande lite små mjuk och fläskig så är den platt) men så fort jag äter pasta, ris, potatis eller bröd så ser jag ut som om jag är gravid i femte månaden.. inte kul!

Vad tror ni om det här brödet? Kanske är det ok att äta en skiva till frukosten?
    www.carbzone.se/low_carb_brod.html

Näringsinnehåll (per skiva):
    Kalorier 238kj/57kcal
    Protein 5 g
    Fett 3 g
    Kolhydrater 2.7 g
    Socker 0 g
    Kostfiber 3.3 g

Näringsinnehåll (per 100 gram):
    Kalorier 227.7kcal
    Protein 19.8 g
    Fett 11.6 g
    Kolhydrater 11 g
    Socker 0 g
    Kostfiber 12.7 g

• drömhus

Det brödet lät helt okej. Ta en skiva och nöj dig med det.

Men om du inte tål bröd, varför vill du då äta det? De flesta magar mår lite dåligt vid övergången mellan kolhydreter till fettdieten så det är inget konstigt. Och du måste inte äta rött kött utan kan gott och väl äta kyckling och fisk tex. Kanske medelhavskost är något för dig? Googla på den så ser du.

• godisanna

det brödet ska jag nog testa på min pojkvän som e en liten mack kille.. får se om man hittar det i affären bara..

• godisanna

kanske inte så lätt eftersom alla återförsäljare finns i stockholm.. fel sida sverige.. man kan ju beställa på nätet..

• JewelGirl

Clara: Det brödet ser rätt okej ut om du håller dig till en skiva per dag. Och fläska på med feta pålägg

• drömhus

Oj, inte ett inlägg på hela dagen! Har folk semester?

Jag vägde mig i morse. Plus på vågen, men jag hänger inte läpp för det. Men jag ska vara lite nogrannare med kolisar denna vecka. Det har blivit lite mycket latte och bär med grädde i dessa semestertider. Det är sockerråttan i mi´g som vill ha sin del av kakan!

• danitra

Har börjat (med nya tag) idag.

Ska gå ner minst 10, helst 15 kilo och sedan hålla mig där.

Har köpt vitkål, blomkål och ost i mängder och är jättetaggad för en framtid med mindre kolhydrater. Hoppas att jag kan hitta lite stöd och pepp här!

• drömhus

Hej danitra!

Du glömde väl inte smöret när du handlade? Margarin ska du kasta, men smör är viktigt! Vi måste ju ha i oss fettet! Olivolja går bra och rapsolja, helst kallpressade har jag för mig. (Själv har jag svårt för smakerna på dessa oljor)

Nu är det bara att köra hårt. Låta bli allt socker och kolhydratrikt. Själv är jag en sockerråtta så det är svårt i perioder. Fuskade lite igår t ex... Det hoppade in några godisbitar nästan av sig själva i min mun!

• drömhus

Angående att mäta midjemåttet... Är det fler än jag som har svårt med det? Det känns som om jag omedvetet hållar in magen så fårt ett måttband kommer fram. Första mätningen är alltig roligast! "Åh vad jag har gått ned i måt!!" men sen så kommer jag på mig själv med att hålla in magen och försöker slappna av efter ett sjupt andetag. Sen kan jag ta ett andetag till och magen blir ännu större...

Hur gör ni när ni mäter midjan!?

• danitra

drömhus: Eftersom det inte är mitt första försök att bli av med kolhydratsberoendet så har jag redan mycket hemma.

Inga lightprodukter, smör, kallpressad rapsolja, tomat och annat gott. Just godis och kakor har jag inte svårt för att motstå men däremot potatis och pasta!! Det är min STORA last!

Svar på tråden LCHF tråden 3