• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Hägris
    JewelGirl skrev 2008-07-30 11:55:24 följande:
    Hägris: Streck? Här stoppas fettet ned i en låda på en gång så några streck hann jag aldrig lägga märke till.
    Aha jo det finns markeringar på paketet det är aningen smalare mellan dom än på smöret..
    Men SUUUUUUUG!
  • JewelGirl

Hägris: men kokosfettpaketet är väl något större än smörpaketet? Då bör ju strecken bli smalare men fortfarande vara 50g.
    Får kolla på nästa paket

• Hägris

haha, ja jag tycker nog att paketet är lite mindre och alltså tyngre per enhet..=smalare skivor som väger 50 g men jag kan prova trycka ner en bit i ett mått och kolla *garvar ihjäl mig åt våra mätproblem*

Men SUUUUUUUG!
  • Hägris

*officiellt knasförklarad på jobbet*   men en "bit" är en matsked =)

Men SUUUUUUUG!
  • devega

måste höra med er andra LCHF:are ... går ni lika ofta på toa och gör tvåan sedan ni började på kosten? =)

• danitra

Nu har jag provat blomkålsmoset - en riktig höjdare!

Prova gärna att smaksätta med pepparrot - supergott!

• JewelGirl

devega: Många får förändrade "tider" för att göra tvåan. Tror det är så att många får en jämnare, nästan daglig syssla att gå på toa istället för flera dagar mellan.

• drömhus

Jag gick på toa och gjorde 2an minst 2 ggr per dag förut och det var läst. Nu är det fast och ibland går jag 2 ggr per dag ibland ingen. Jag mår bättre i magen nu.

• leende guldbruna

hej hej!!
    Nu har jag uppdaterat mig -läste i kostdoktorn.
    men fick ett annat problem vad köper ni för bacon???
    det ska ju inte vara några E i innehållet å det finns det i bacon-ja det finns i allt.

så struntar ni i det eller köper ni ngn spec bacon??

dricker ni kokos fett?? för toa besök??

oki , hoppas jag slipper .lät inge kul.är det inte mer smör som gäller??

• JewelGirl

leende guldbruna:
    Jag köper vilket bacon som helst som ser fetast ut, är hittills ingen som väljer bort e-ämnen. Köpte senast det bamsepacket bacon som willys har och det är gott. Hur mkt e-ämnen vet jag inte.

Jag har 3 tsk (15g) kokosfett i morgontéet och i kvällstéet. Enbart för att få i mig extra fett under dagen. Om det hjälper magen och toabesök är det bara bonus. Det ger ingen smak och jag tycker inte att den hinna som blir på kaffe/te är något jobbigt alls. Man kan ha smör i kaffe/te oxå men DET låter gräsligt

Annars kan man ha mer smör till maten bara.

Svar på tråden LCHF tråden 3