• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • mo m2007
    drömhus skrev 2008-07-31 12:08:49 följande:
    Frukt bör du inte äta alls. Till frukost ta istället ägg eller något annat proteinrikt. Det finns Ostbröd du kan göra och ha som smörgås. Om du går in på kolhydrater.ifokus.se och söker på polarbröd så får du upp recept.För att se på vågen att du börjat med lchf måste du komma in i ketos och starta fettförbränningen. Intag av tex frukt kan förhindra ingången i ketos. Den första veckan tappar man dessutom i vatten för att kolhydrater binder vatten i kroppen och det släpps ut nu.
    "Du får äta lite av:
    Bönor, linser, frukt (inte torkad frukt, koncentrerat socker). " från en av länkarna jag fått. Så jag äter ett äpple till frukost för att få fibrer så inte min IBS får spader, och skippar brödet
  • Socialen

JAg har också hört att man får äta max 1 frukt per dag och då gärna ett äpple

• JewelGirl

Äsch Köpte sådan där stickor för att kolla om man nått Ketos-läget men jag fick en bit ifrån att vara i Ketos. Undrar om man ska köra lite fakir då? Eller vad tror ni?

• JewelGirl
    JewelGirl skrev 2008-07-31 20:19:39 följande:
    Äsch Köpte sådan där stickor för att kolla om man nått Ketos-läget men jag fick en bit ifrån att vara i Ketos. Undrar om man ska köra lite fakir då? Eller vad tror ni?
    Eller vänta nu? Har jag läst av resultatet galet? Det var nog visst så positivt det kunde bli. Har någon annan testat ketos-stickor? Hjälp snälla
  • JewelGirl

Nu har jag rett ut det här med ketos själv
    Jag är i ketos så mycket man bara kan bli!
    Kul kul, stickorna var bara för nöjes skull för att se att man gör något rätt. Det är kombinerade stickor så man får även glukosvärdet och det var normalt.

• Hägris

på apoteket? vad kostar dom?

JewelGirl skrev 2008-07-31 20:28:44 följande:
    Nu har jag rett ut det här med ketos själv Jag är i ketos så mycket man bara kan bli! Kul kul, stickorna var bara för nöjes skull för att se att man gör något rätt. Det är kombinerade stickor så man får även glukosvärdet och det var normalt.
    Men SUUUUUUUG!
  • Linda1976
    Hägris skrev 2008-07-31 20:37:14 följande:
    på apoteket? vad kostar dom?
    100:- för 50 st. Ketosdiastix heter dem.

Men när jag läste Skaldeman, så skriver han att i början utsöndrar man ketoner (dvs röd/vinröd sticka) och när kroppen är "ren" så visar de inte utslag längre. Jag fattar nada. Har alltid trott att röda nyanser = ketos???

(Körde med stickor när jag CK:ade också!)
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • JewelGirl

Jag fick lila, det "högsta" man kunde få. De jag köpte heter Keto-diaburtest. Det är kombinerat med glukostest.
    Ketosdiastix har utgått fick jag veta idag.
    De jag köpte kostade 113kr för 50st.

Linda1976 skrev 2008-07-31 20:55:19 följande:
    100:- för 50 st. Ketosdiastix heter dem.Men när jag läste Skaldeman, så skriver han att i början utsöndrar man ketoner (dvs röd/vinröd sticka) och när kroppen är "ren" så visar de inte utslag längre. Jag fattar nada. Har alltid trott att röda nyanser = ketos???(Körde med stickor när jag CK:ade också!)
    Jag har ju ätit LCHF i över 5 veckor, när ska man i så fall vara "ren"?
  • Socialen

Idag har jag vräkt i mig fett. Ätit över 2200 Kcal: känner mig väldigt fettskrämd nu. Men det går väl över till imorgon. För mig blir den här första veckan mycket att lära mig ungefär hur mycket jag ska äta av olika saker för att hamna på en bra nivå. Att jag också går ner i vikt är självklart målet.

• Fjällräven
    Linda1976 skrev 2008-07-31 20:55:19 följande:
    100:- för 50 st. Ketosdiastix heter dem.Men när jag läste Skaldeman, så skriver han att i början utsöndrar man ketoner (dvs röd/vinröd sticka) och när kroppen är "ren" så visar de inte utslag längre. Jag fattar nada. Har alltid trott att röda nyanser = ketos???(Körde med stickor när jag CK:ade också!)
    Jag har hållit på i fem veckor nu, och får inte längre lika starkt utslag men går stadigt ner i vikt och är fortfarande i ketos(om man ska gå på andedräkten )
    Vägde mig imorse och har nu gått ner 3,5kg på dessa veckor Är jättenöjd! Och mår toppen! Det är inte längre tråkigt att tacka nej till fikat på jobbet eller när man är borta, jag är ju inte ens sugen!
Svar på tråden LCHF tråden 3