• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • godisanna

mo m2007 skrev 2008-07-31 17:53:37 följande:

"Du får äta lite av: Bönor, linser, frukt (inte torkad frukt, koncentrerat socker). " från en av länkarna jag fått. Så jag äter ett äpple till frukost för att få fibrer så inte min IBS får spader, och skippar brödet
    tips på fibrer är ju psylliumfrön och linfrön. för din IBS. inga kolisar. om man är känslig mot sockret i frukten.
  • mo m2007
    drömhus skrev 2008-07-31 22:42:30 följande:
    Ang stickor så köpte jag idag! Men på mitt apotek så hade som Keto-Diastix, så det kanske beror på om dom har kvar på lagret eller ej. Har precis kissat på en sticka och den visare på måttlig mängd ketoner i urinet. Jag får jaga kolisar ett tag och testa igen! Var ju på fest igår och åt bär med grädde!mo m2007: jag vågar inte äta frukt för jag är väldigt sockerkänslig och är rädd att åka dit igen och att inte kunna komma in i/behålla min ketosfas. Sten Sture Skaldeman skriver mycket om insulinresistens i sina böcker och därför är jag restriktiv och gav det tipset på att inte äta frukt. Men alla är vi olika och tex Lars Erik Litsfeldt förespråkar att man ska festa loss på lördagkvällar med sin favoriträtt för att inte känna sig låst i dieten, men det skulle jag aldrig kunna göra! Tro mig, jag testade varje lördag hela juni och åkte på återfall på sockret varje gång. Jag är helt enkelt beroende. Jag måste lära mig acceptera det. Du ska göra det som funkar för dig.
    jag äter metformin så jag kan bara äta en viss mängd "socker" Ex. jag käkade ett äpple till frukostkaffet och nu till lunch smörgås.. tro mig jag har varit smörgåsätare så att bara äta macka till lunch känns konstig.. efteråt tänkte jag.. jag tar en kaka äter den å den smakar bara socker.. det gjorde det inte innan metforminen... skumt men bra
  • mo m2007
    godisanna skrev 2008-08-01 10:40:47 följande:
    mo m2007 skrev 2008-07-31 17:53:37 följande:tips på fibrer är ju psylliumfrön och linfrön. för din IBS. inga kolisar. om man är känslig mot sockret i frukten.
    ska testa psy.... ja de där fröna
  • mo m2007

kollade på kolhydrater i fokus sidan å ser att äpple ligger bra till

• Hägris

köpte stickor.. har inte socker !!! och är näst mörkast lila.. men jag har ju kört några v nu är det på väg ner då eller ska jag tro att jag gör något fel?

Men SUUUUUUUG!
  • Hägris
    mo m2007 skrev 2008-08-01 12:13:38 följande:
    jag äter metformin så jag kan bara äta en viss mängd "socker" Ex. jag käkade ett äpple till frukostkaffet och nu till lunch smörgås.. tro mig jag har varit smörgåsätare så att bara äta macka till lunch känns konstig.. efteråt tänkte jag.. jag tar en kaka äter den å den smakar bara socker.. det gjorde det inte innan metforminen... skumt men bra
    men mackor och kakor är väl aldrig bra??
    Men SUUUUUUUG!
  • Socialen
    Linda1976 skrev 2008-08-01 10:03:22 följande:
    Jag tänkte så här:Mat med max 5 gr kolh/100 gr eller max 5 gr kolh totalt på hela dan! För äter man det sistnämnda så är det EXTREMlite!
    Min fördelning 75/20/5 är såklart E% och inte gram. Vore det gram skulle man nog bli rätt hungrig. Igram äter jag ca 100 g fett och 80- 100 g ren protein och ca 15 g kolhydrater per dag.
  • Fjällräven
    drömhus skrev 2008-07-31 22:46:42 följande:
    Fjällräven: Vad får du för utslag nu och vad fick fu i början? Kan jag ha kommit över värsta fasen då då? Har varit "ren" i 3 veckor nu... Socialen: såg att du bor i Uppsala. Messa om du vill komma och kissa på en sticka!
    Jag hade det mörkaste lila på stickan länge, nu har jag bara som den ljusaste lila. Det är roligt å testa men nu är dom slut Orkar nog inte köpa nya, så länge jag ser att jag går neråt på vågen så får det nog vara.
  • JewelGirl

Fjällräven: Vet du cirka hur länge du kissade mörklila utslag?

• Fjällräven
    Svar på #360
    Hmmmm....det var nog en tre veckor åtminstone tror jag..törs inte säga exakt.
    När jag körde Cambridge så var det mörklila mycket längre men blev ljusare och ljusare på stickan då med. Då blev man ju skitstressad för då handlade allt om att man skulle vara i ketos hela tiden, men nu så spelar det mindre roll vad stickorna säger och lyssnar mer på hur kroppen mår
Svar på tråden LCHF tråden 3