• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Linda1976
    Socialen skrev 2008-07-30 22:03:48 följande:
    Här vill jag vara med! Jag började med LCHF i måndags. Registrerar mina integ på minmat.net och är hyfsat aktiv på Kolhydrater i fokus.Undrar om ni kan hjälpa mig? Jag vill gå ner 3-5 kilo till. Ska jag fortfarande äta enligt fördelningen 75/20/5 eller 60/35/5 som vissa säger? Räknar ni kalorier? Enligt markazits.com bör jag ligga runt 1300 Kcal/dag. Hittills har jag svårt att komma upp i det och får därför avsluta kvällarna med vispgrädde.
    Då äter du alldeles för lite fett! 75/20/5?? Äter du enbart 5% kolisar per dag, eller menar du att du äter livsmedel med max 5% kolisar? För 5 % av dagsintaget är väääldigt lågt, GI Noll i princip.

Du SKA inte räkna kalorier, det är det som är en av fördelarna, men kommer du inte upp i 1300 så svälter du kroppen, fettlagring alltså.

Tips: Läs Skaldemans böcker!
    devega skrev 2008-07-31 10:41:24 följande:
    för mig är det på andra hållet, det kommer ingenting nästan =)pratade förresten med min pappas fru igår och när jag berättade om LCHF sa hon att hon gått på en likadan diet för typ 15-20 år sedan. (!)
    Det är eg inget nytt, William Banting - väldens mest misstolkade bantningsexpert, förespråkade LCHF !!!!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • drömhus

Vad många nya i tråden! Välkomna allihopa!

Jag är stolt över mig själv! Var på kalas igår och min kompis hade fixat bär med grädde till mig, jättegulligt av henne! I övrigt så fanns det massor med kakor och bullar och tårta, och jag som är en riktig sockerråtta tog inget! För att kunna bekräfta min kompis så smakade jag en halv tsk av både tårtan och cup caken och sa att de var goda, för det var dom! Men en stor klapp på axeln på mig! 

• JewelGirl

drömhus: Det var duktigt! Det är ju starkt att bara kunna smaka men att inte goffa i sig halva av allt som bjuds
    Tycker inte att man ska avstå helt men att stanna vid smakbitar. Även om det heter "många bäckar små.." så kan man unna sig någon gång att få smaka.

• mo m2007

i går åt jag på IKEA å valde bort potatisen, men åt smörgås I går kväll käkade jag lite pommes å i dag har jag bara ätit äpple, ingen smörgås. Som ni ser är jag på marginalen. Men om jag ska skippa brödet vill jag nog ha en frukt i stället så jag blir mätt.

Fråga: när börjar man se på vågen att man äter LCHF?

• danitra

Linda skrev: "Då äter du alldeles för lite fett! 75/20/5?? Äter du enbart 5% kolisar per dag, eller menar du att du äter livsmedel med max 5% kolisar? För 5 % av dagsintaget är väääldigt lågt, GI Noll i princip."

Blir det inte samma sak? Om man bara äter livsmedel somm innehåller mindre än 5% kolhydrater så borde totalintaget av kolhydrater och vara under 5 %.

• drömhus

Håller med dig JewelGirl. Om jag inte var sockerberoende så skulle jag fuska oftare, men jag har vid flera tillfällen i juni testat att festa en kväll och sedan åkt dit med återfall i flera dagar, så jag vågar inte ta mer än en munsbit! Men alla är olika, har du inte beroende så är det ju rätt ok att festa till ordentligt, någon gång då och då.

• Socialen
    Linda1976 skrev 2008-07-31 10:52:28 följande:
    Då äter du alldeles för lite fett! 75/20/5?? Äter du enbart 5% kolisar per dag, eller menar du att du äter livsmedel med max 5% kolisar? För 5 % av dagsintaget är väääldigt lågt, GI Noll i princip.

Du SKA inte räkna kalorier, det är det som är en av fördelarna, men kommer du inte upp i 1300 så svälter du kroppen, fettlagring alltså.

Tips: Läs Skaldemans böcker!
    Jag har läst GI Noll och det är utifrån denna samt KiF jag har fått andelarna. Men en del säger att man ska minska fettet och öka proteinet när man kommer närmre mål. SSS säger att man kan öka kolhydraterna, men skriver inte om det innebär att man ska ändra proportionerna i övrigt... Jag ligger oftast på runt 3% kolhydrater
  • Socialen
    drömhus skrev 2008-07-31 11:38:50 följande:
    Socialen, om du fortsätter äta som förut, men bara lägger till mer kolisar så ändras ju procenten automatiskt vilket du kan se på min mat.net.
    Det är det som är min fråga: ska jag då ändra de andra oxå, så att proportionerna blir samma? Det låter ju inte rimligt att jag ska äta mer av allt när jag har mindre kvar att tappa... Rimligen borde istället andelarna förändras. En person inne på KiF sa att andelarna bör vara 60% fett, 35% proteiner och 5 % kolhydrater. En annan sa att jag istället bör öka mängden fett till mer än 75%. Är det någon av er som vet?

Man vill ju få den optimala viktminskningen

Just nu steker jag blandfärsbiffar med bacon i. Ska äta med gräddsås och grönsaker tror jag. Men det får nog vänta lite, jag är rätt nöjd efter mascarponen jag åt för ett par timmar sedan...
  • Socialen

Just det, jag menar såklart E%.

markazits.com, där jag räknat ut antal Kcal, är en sida som länkas från KiF

Svar på tråden LCHF tråden 3