• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

jag svarade dig i en annan tråd

LoveMyFamily skrev 2008-10-15 21:47:34 följande:
    Hallojsan!Jag måste bara få fråga (jag har frågat förut men ej fått svar och ej hittat något svar i länkarna)Hur stora portioner mat äter ni per dag, alltså hur mycket protein, fett osv varje måltid(hur ligger det på tallriken)Jag är ganska så nybörjare på det här, men jag tycker att det verkar vara olika med vad man får äta resp INTE äta.Typ Sten Sture Skaldeman säger en sak, Annika Dahlqvist en... Vad är det rätta?
  • Tristanya
    Medusan skrev 2008-10-15 21:39:30 följande:
    Det är ju jättebra resultat! Om du orkar får du hemskt gärna beskriva litegrann hur du ätit för att få så bra resultat. Hur många kalorier, är du jättenoga med att få i rätt mängd fett osv? Har du tränat mycket?
    äter ungefär såhär:
    frukost: meze yoghurt med några hallon eller jordgubbar (frysta), te med en skvätt grädde.
    lunch: rester från dagen innan eller omelett med bacon, paprika, lök, ost, Creme frache o ägg då..
    middag: kött, kyckling, fisk eller nått, lite grönsaker o nån sås..
    kväll: te med grädde o polarbröd (sånt på keso, ost o ägg) med smör o ost.

ibland nån bit mörk choklad på kvällen.

är inte stenhård, har ätit pizza två gånger (en halv åt gången), o hamburgare med strips också.. men får ont i magen av det dock!
    men försöker att inte fuska, så har jag ätit nått sånt så försöker jag hålla strikt resten av dagen..

räknar inte längre hur mycket kalorier det blir per dag.. men kanske runt 1500 kalorier.. tror jag äter lite för lite fett, men fungerar för mig så äter såhär!

tränar ingenting.. går ut med hunden på promenader, men blir kanske inte jättelångt, men går bara dom vanliga rundorna.
  • Livshlädje
    LoveMyFamily skrev 2008-10-15 21:47:34 följande:
    Hallojsan!Jag måste bara få fråga (jag har frågat förut men ej fått svar och ej hittat något svar i länkarna)Hur stora portioner mat äter ni per dag, alltså hur mycket protein, fett osv varje måltid(hur ligger det på tallriken)Jag är ganska så nybörjare på det här, men jag tycker att det verkar vara olika med vad man får äta resp INTE äta.Typ Sten Sture Skaldeman säger en sak, Annika Dahlqvist en... Vad är det rätta?
    Kolla runt i LCHF-bloggar där folk visar fotografier på sina tallrikar!

Typ 2 fläskkotletter, 6 broccolibuketter, 5-6 oliver, 3-4 msk sås. En halv tallrik lasagne och lika mycket sallad. Jag äter generellt mer mat nu än innan LCHF.
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • MrsFreckles

Jag gillar babybel - ar sa bra som mellis eller som idag, var bara sa sugen och hungrig efter jobbet och var pa vag till dagis, jattebra att hoppa in i narbutiken, har finns det overallt, och kopa nagra babybel cheddar, gott! Och istallet for notter som jag annars brukade "snacksa" pa.

Smurfan - du kan val starta ny trad? Eller ar TS fortfarande aktiv?

• Livshlädje
    Smurfan 81 skrev 2008-10-15 21:59:07 följande:
    Vem startar ny tråd?
    Du! Du borde nästan få medalj för hur aktiv du är i LCHF- trådarna!
    Om du inte kan njuta av det du har, hur skulle du då kunna vara lyckligare med mer?
  • Medusan
    Tristanya

Tack för att du tog dig tid att att svara på min fråga

Låter himla gott det du äter, förutom köttet då men det är ju för att jag är vegetarian (finns dock många goda vegetariska alternativ till kött som jag kan äta istället).

Jag ska seriöst överväga att testa den här metoden, min är också intresserad och det vore ju perfekt ifall både han och jag kunde gå på samma diet.

Jag vill dock väldigt gärna träna mycket och det jag är tveksam till är om man orkar det när man äter så lite kolhydrater. Ska försöka hitta lite mer info om det.

Lycka till med din fortsatta viktminskning!
  • Jamieolivia

Jag tränar ca 4-5 ggr per vecka och då springer jag ca 50 minuter och har ett styrkepass efteråt på ca 15 min. Jag äter LCHF sedan två veckor tillbaka och första veckan var lite tung, jag var liksom lite slö och orkade inte fullt ut som tidigare. Nu är jag dock tillbaka på banan och jag kör LCHF strikt som tusan!
    Så det går, men det beror ju på hur hårt du går ut :)

Medusan skrev 2008-10-15 22:14:05 följande:
    TristanyaTack för att du tog dig tid att att svara på min fråga Låter himla gott det du äter, förutom köttet då men det är ju för att jag är vegetarian (finns dock många goda vegetariska alternativ till kött som jag kan äta istället). Jag ska seriöst överväga att testa den här metoden, min är också intresserad och det vore ju perfekt ifall både han och jag kunde gå på samma diet. Jag vill dock väldigt gärna träna mycket och det jag är tveksam till är om man orkar det när man äter så lite kolhydrater. Ska försöka hitta lite mer info om det. Lycka till med din fortsatta viktminskning!
  • Smurfan 81
    Livshlädje skrev 2008-10-15 22:05:00 följande:
    Du! Du borde nästan få medalj för hur aktiv du är i LCHF- trådarna!
    Generad Oj då!
    Visst kan jag starta ny tråd! Jag är lite sån, när jag sätter mig in i något blir jag väldigt dedikerad (eller hur det nu stavas). Jag vill lära mig ALLT!
  • Smurfan 81

Förresten, 3% kolisar idag! 12 gram totalt (och då har jag faktiskt tagit en liten bit vit choklad bara för att jag hittade förpackningen i en låda, och inte var det särskilt gott heller!).

• Medusan
    Jamieolivia

Vad glad jag blir av att höra att det går att träna på rätt hårt. Jag blir mer och mer positiv till LCHF ju mer jag läser. Det som fick mig att tvivla till en början var just det att jag fick för mig att man gick ner väldigt sakta i vikt av det plus att jag var orolig att man inte skulle palla med att träna på så kolhydratfattig kost
  • Livshlädje
    Smurfan 81 skrev 2008-10-15 22:42:09 följande:
    Oj då!Visst kan jag starta ny tråd! Jag är lite sån, när jag sätter mig in i något blir jag väldigt dedikerad (eller hur det nu stavas). Jag vill lära mig ALLT!
    Jag menade det positivt, inte ska du ursäkta dig! Det är toppen! Keep it up!
  • Celia03

Skulle vilja fråga er inbitna lchf:are en fråga...

Körde lchf för ungefär ett år sedan och gick ner sammanlagt 8kg på en och en halv månad. Då drack jag heller ingen alkohol... Nu har jag kört igång med lchf igen och går raska promenader sex dagar i veckan. Jag har nu kört i två veckor och har samtidigt druckit ca. 2 glas torrt rött vin om dagen. Igår när jag ställde mig på vågen så hade inget hänt. Varken upp eller ner.... Jag vet ju att vinet i sig är okej i lchf, men tror ni att det skulle kunna vara boven? Eller är det att man börjat träna lite smått som gör det? Har ni också varit lite "trögstartade"? Nog för att man mår bättre av lchf-mat men det vore ju kul om man kunde gå ner lite också...

• ShimoAngel

Hejsan på er alla lchf-are! ;) Jag är en 17-årig morsa som tänkte tipsa er om min blogg eftersom jag började köra på lchf i lördags (körde vlcd i 2 veckor innan dess) och skriver om hur det går, dag för dag med bilder, recept vloggar och information så ni får gärna ställa frågor om både lchf och vlcd! :) Hoppas det går framåt för er och att ni når era önskade resultat!

shimoangel.blogg.se

• ModestyBlaze
    Zunshiine skrev 2014-02-10 21:33:44 följande:
    Gi noll e de samma som lchf?
    Ja, i princip. Det finns olika "strikt" LCHF och äter man GI-0 är det ganska strikt. :)
Svar på tråden LCHF tråden 3