Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

LCHF tråden 3

Kan nån förklara för mig VARFÖR man ska välja det feta osten (som exempel) istället för den smala? Kan man inte bara skicka kolhydrater men äta lite smalare alternativ på ost och sånt?

• Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-24 15:02:48 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:00:53 följande:Om du inte äter kolhydrater måste du ju ersätta det med något annat, alltså med fett. Äter du inga kolhydrater men fettsnålt mår din kropp inte särskilt bra. Den måste ju förbränna något för att fungera. Om du ska äta lchf så får du tänka bort fettskrämdheten
    Men det gör egentligen inget att äta fettsnålt? Jag har börjat läsa om det här iag och vi ska äta kyckling ikväll, jag har bara smal fetaost hemma. Så det är "ok" att jag äter den då eller hur?
  • Smurfan 81

Vad kan man äta till köttfärssås när man inte "får" äta pasta?
    (psst jag äter inte aubergine...)

• Smurfan 81

Jag har kört ViktVäktarna i...det är säkert 6 år nu, så det känns lite konstigt för mig att få äta den feta maten igen! Kan det inte bli en chock för kroppen att helt plötsligt få fet man när man ätit lightprodukter länge? Inte för att jag åt särskilt smalt när jag v ar gravid... men just nu äter jag praktiskt taget ingenting på dagarna känns det som! Jag har 2,5 kilo kvar att gå ner efter 2 graviditeter.

• Smurfan 81
    Livshlädje skrev 2008-09-24 15:10:38 följande:
    Vi åt köttfärssås och squashtagliatelle igår! Mums! Använd potatisskalaren o skär långa remsor av squashen och koka i lättsaltat vatten ett par minuter!
    Ok, ska äta köttfärssås på fredag så då får vi testa det! Har faktiskt fet creme fraiche hemma för ovanlighetens skull! Ska bli riktigt spännande det här! Min man som älskar mat kommer nog bli överlycklig med riktig grädde igen efter alla år!
  • Smurfan 81
    annbom skrev 2008-09-24 15:15:14 följande:
    Smurfan: Jag har också kört vv och tycker att den här metoden är bättre. Jag fokuserar inte så mycket på mat nu och sötsuget hålls i chack med fett.
    Häftigt! Som sagt, det ska bli väldigt spännande!
    Men vad äter ni som snacks på kvällarna då? Vi har en liten ful vana att vi sitter och myser på kvällen när barnen gått och lagt sig. Hittills brukar det vara hård macka med tomat och citronpeppar (väldigt bra VV-mässigt!), rostbröd med tomat- & rödlöksröra, fruktsallad eller godis... Och nu ska jag ju inte äta nåt av detta!
  • Smurfan 81
    troja80 skrev 2008-09-24 15:24:41 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:17:42 följande:Jag äter ostar av alla slag! Har vant mig av med min inbitna fetträdsla, och oj vilken god mat man äter numera och jag har tappat 6kg på 5v
    Wow! Jag vill ner 2,5 kg, helst på 3 veckor!
    Kan man hålla vikten sen då? Äter man liiiite kolhydrater då eller?
  • Smurfan 81

Ledsen om jag bombar tråden... men vad äter man istället för ris då? På lördag tänkte jag göra Currykyckling, till det äter vi ris, syltlök och gelé. Jag förstår väl att gelén inte är så bra. Hur är det med syltlök och vad gör man istället för ris?

• Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-24 15:38:11 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-24 15:32:40 följande:kolla på förpackningen hur mycket kolhydrater det står att det är per 100g! har för mig att det är ganska mycket.. så det är inte oK! men visst, man tar ju bara en liten mängd, så beror ju på hur hård du vill vara!kolla även om den innehåller massa tillsatser o E-nummer!
    Ok. Hur många gram är ett ok värde? Så om jag inte är stenhård så kan man fuska lite på såna saker alltså, det är ju bra att veta! Allt det här är sp nytt nu så det är lite svårt att veta!
Svar på tråden LCHF tråden 3