Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

LCHF tråden 3

Polarkakan åt jag igår med falukorv och stekt ägg, supergott! Fast ketchup var inge bra... Har hittat ett recept på ketchup som jag tänkte testa.

• Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-30 21:52:38 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-30 20:52:47 följande:det där brödet ska jag testa, måste köpa brödkryddor först! hur stor form ska man ta? antar att det blir ett ganska litet bröd?
    Ja, min form är från ett mini-bakset jag köpt på leksaksavdelningen på Willys! Den är som en jätteliten brödform, kanske 15 cm lång. Den var perfekt!

Om man gör 2 runda bröd av smeten istället kan man ha det som hamburgebröd!
  • Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-30 21:56:03 följande:
    hur länge ska brödet "vila" innan det ska in i ugnen? o blir det som en deg så man kan forma det till en bulle? (tänkte så kan manju ha den på ett fat istället för form)
    Det behöver inte vila alls! Bakpulvret börjar liksom reagera med smöret (antar jag eftersom det är lite varmt) så det känns som brödet börjar bakas innan det ens kommer in i ugnen! Det stod att om man vispar blir allt bara en stor klump, jag rörde med en slickepott och den blev som en tjock kladdig smet. Vet inte om jag gjorde helt rätt, men det blev bra i alla fall! Nästa gång skulle jag nog vilja att smöret svalnade mer och inte kom i kontakt med bakpulvret direkt. Du kan inte forma det, du klickar ut det i formen.
  • Smurfan 81

Vad är IBS? Jag har blivit jättehård i magen... usch usch. Är det vatten som gäller då eller? Är det vanligt att magen krånglar när man äter enligt LCHF?

Igår blev det helt ok ändå, trots resturangbesöket:
    7 kolhydrater (29g)
    25 proteiner
    68 fett

Idag har jag fuskat... ligger på sjukhus med lilltjejen och idag kom det clowner med "medicin". Tyckte väl lite synd om mig själv så jag tog emot det! Vet inte hur jag ska registrera det i minmat, men om jag bortser från dem såg det ut så här:
    5 kolhydrater (18g)
    22 proteiner
    72 fett
    Jag vet att det sket sig totalt med godiset, men det känns bra ändå!

• Smurfan 81

Kan man äta för lite med LCHF?
    Idag har det varit fullt upp, och då hinner jag inte äta! Ikväll gjorde jag Fiberhusk-pannkakorna (som för övrigt var gryyymt goda!) med grädde och hallon till. Sen har jag inte fått i mig mer idag... Och nu är jag så mätt och klockan är mycket...

2 kolhydrater (5,32gram)
    10 proteiner
    88 fett
    Totalt blev det 890 kcal.

• Smurfan 81
    drömhus skrev 2008-10-03 00:06:59 följande:
    Äter du för lite så avstannar fettförbränningen och du går inte ned i vikt. Men samtidigt säger ju en del att man ska äta när man är hungrig och är du inte det så... Ta tid när du har och laga extra portioner och frys in. Då behöver du itne känna att du inte har tid att laga mat.
    Fast jag har inte tid att äta heller... Jag har en liten hobby där jag bakar tårtor (bilder finns i mitt galleri för den som vågar titta! ), och när jag har lite större beställningar blir jag helt uppe i tårtbaket! Igår kom jag hem från sjukhuset 12.00, gjorde 2 tårtor, lagade middag, levererade tårtorna, gjorde 2 tårtor till.

MEN! Det positiva är att jag har gått ner!!! Måste säga att jag var väldigt skeptisk till den här dieten, men jag har gått ner 1,4 kilo på 1,5 vecka och nu har jag bara 0,9 kvar till mitt mål! Fast jag tror jag vill ner 1 kilo till när jag tänker efter... Så 1,9 kvar till målet!
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-10-03 09:46:24 följande:
    Ja alltså du kan ju givetvis gå ner på mindre kcal, pulverkurer och liknande ligger väl mellan 500-800 kcal om dagen. Helt sjukt lite och verkligen svältkost. Men det är ingenting kroppen mår bra av och som du skrev så kan kroppen ställa in sig på svält om man äter för lite...och då vill den inte riktigt släppa ifrån sig något överskott av fett vilket resulterar i att man inte går ner i vikt.
    Fast jag är ju inte hungrig de dagarna jag äter så! Och sen är de dagarna inte så många heller... Lyckades i alla fall trycka i mig lite brieost igår innan vi gick och la oss så jag fick ju upp kcal lite!
  • Smurfan 81

Vi gick på After Work idag och de hade gratis Taco-bord! Japp, jag tog! Men jag har tyckte jag var värd det efter viktnedgången. Imorgon kör vi stenhårt igen!

• Smurfan 81
    Livshlädje skrev 2008-10-03 19:50:41 följande:
    Taco är ju annars ganska okej "äta-ute-mat" om man skippar skalen - bara äta köttfärs, grönsaker och feta såser såsom gräddfil och gucamole!
    Det var liksom ett minibord, det som fanns var köttfärs, salsa, guccamole, gräddfil, jalapenos och nachos. Nachos är väl gjorda på majs, men är det mjöl i dem också?

Jag kände ändå att det var fredag och jag har gått ner så pass mycket på kort tid ändå så jag tyckte det var ok att fuska lite. Min man var mer hungrig så han skulle gå till affären och handla nåt. Så ringer han och frågar om jag vill ha en pizza??? Nä, verkligen inte svarar jag! Men han skulle köpa en pizza till sig... Jag är varken hungrig eller sugen på pizza!
Svar på tråden LCHF tråden 3