Inlägg från: Smurfan 81 |Visa alla inlägg
  • Smurfan 81

LCHF tråden 3

Kan det bli FÖR mycket fett så att man inte går ner?
    Har suttit och kikat lite på livsmedelsverkets sida. T.ex så var det 0,5% i den 28 procentiga brieosten men 2,1% i den 34 procentiga! Då är ju inte det fetaste alternativet bäst!

• Smurfan 81
    Tristanya skrev 2008-09-28 11:12:58 följande:
    skulle tippa på att det gör de.. kollar man cola light på minmat så innehåller det 50/50 kolhydrater o protein, men vanlig cola är 100 kolhydrater.. så pepsi max är det no no till!
    Men nu förstår jag inte! Om man tittar på lightläsk så står det ju 0g kolhydrater. Inte kan det var kolhydrater i om det inte står i innehållsdeklarationen?
    Livsmedelsveket säger 0,1g kolhydrater i cola light. Om man skriver in ENDAST cola light på minmat så säger den 50/50 kolhydrater/proteiner, men den säger också 0,5g kolhydrater på 500g (1,5 på 1500 osv) och det är ju verkligen inte mycket!
  • Smurfan 81

Som snacks kunde man ju äta nötter, vilka nötter ska man äta då? Enligt livsmedelsverkrt ska torkade jordnötter vara 8g, men när jag läste på påsen stod det 13g. De ligger ju i sitt skal, kan det vara så dumt att de på förpackningen räknar med skalet också? De rostade jordnötterna stod det 12,5g på påsen, Livsmedelsverket säger 10,3.

• Smurfan 81
    yrväder skrev 2008-09-28 19:05:37 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 18:59:04 följande:spelar det nån roll egentligen? Lightläsk är sött och lurar kroppen att tro att den får i sig kolisar. Alltså är det inte bra att dricka. Sen är ju sötningsmedel illa av andra anledningar oxå.
    För mig spelar det roll! Jag typ lever på lightläsk! Om jag inte får dricka det kan jag lika gärna lägga ner på än gång. Jag dricker varken kaffe eller te och jag tycker inte om vatten som inte är kolsyrat. Men jag har inte fått några extra hungerkänslor av att dricka lightläsk. Jag har aldrig varit så här mätt och nöjd i hela mitt liv! Jag är knappt hungrig när det är dags att äta. Sen har jag INGET godissug över huvudtaget, och jag är världens störta gottegris normalt sett. Sen jag blev gravid med mitt första barn för snart 3 år sen har jag nog ätit godis VARJE DAG och nu har jag inte tagit en bit sen i torsdags och känner inte ens suget!Sen vet jag inte om jag gått ner än, jag tycker magen känns större så vi får väl se imorgon...
  • Smurfan 81
    yrväder skrev 2008-09-28 19:09:54 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:06:51 följande:Visst, funkar det för dig så drick det då. Jag dricker inte heller kaffe eller te och vatten dricker jag bara om det är kolsyrat eller iskallt. Tidigare drack jag bara juice. Nu har vi köpt en Wasser Maxx (soda stream) och numera dricker jag bara vatten.
    Jag vet ju inte än om det funkar, men jag hoppas vekligen det! Känns lite tråkigt att bara få dricka vatten faktiskt...
  • Smurfan 81
    JewelGirl skrev 2008-09-28 19:10:30 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 18:59:04 följande:Jo det är ju det som är lite lurigt! Kroppen tolkar sötningsmedel som socker, alltså kolhydrater och kör på som om det vore kolhydrater. Låt läsken stå och drick mineralvatten istället Nötter ska helst ätas i liten mängd, tänk på max 5g kolhydrater per 100g gäller även nötter så man kan inte frossa direkt. Händer inget i viktminskningen bör man ta bort nötter i kosten
    Men om det nu bara är 0,1g på 100g så kan det ju inte spela nån roll vilken typ av kolhydrater det är tycker jag! Men menar, vi äter ju massa saker som innehåller uppåt 5g på 100g så varför skulle kolhydraterna i lightläsken vara värre än kolhydraterna nån annanstans? Det är ju socker i massa livsmedel där det är inräknat i kolhydraterna, så varför skulle sötningsmedel vara värre?

Ok... kanske måste skippa nötter ett tag då. Tyckte det kändes som ett bra kvällssnacks annars men då får jag hitta på nåt annat!
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:24:48 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:20:38 följande:Grejen med lightläsk är att det inte är kolhydrater i men däremot sötningsmedel. Kroppen tolkar sötningsmedel som kolhydrater och du kan få insulinpåslag trots att du inte fått i dig några kolhydrater. Väldigt onödigt m.a.o
    Jo visst, men det är fortfarande inom gränserna! Ta ketchup till exempel. Det innehåller socker och dessutom 18g kolhydrater, men nån tidigare nämnde att de bruakde ta lite ketchup i alla fall för "man tar ju så lite". I min värld kan det då inte spela nån roll om den 0,1 procenten är riktigt socker, sötningsmedel eller andra kolhydrater. Förstår ni hur jag menar?
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:27:31 följande:
    Smurfan 81: Parmesanchips med guacamole är standardsnack här hemma. Frysta hallon mixade med turkisk yoghurt blir god glass. Fläsksvålar, kycklingchips (tunt skivad stekt kycklingfilé som torkas i ugnen) eller parmachips (parmaskinka torkad i ugnen) är andra alternativ. Eller bara en god bit brieost *mums*
    Hur gör du parmesanchips? Lät spännande! Fläsksvålar köper man på påse va? Brie hade jag tänkt köpa i veckan, det är så gott till salami också så jag tänkte se om jag kunde hitta nån bra salami! Sen kom jag på avokadohalvor med creme fraiche och räkor, inte helt fel!
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:31:34 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:28:18 följande:Nej men säg att du dricker en dl lightläsk. Kroppen kanske (jag vet inte riktigt hur kroppen fungerar här men det låter rimligt i mina öron iaf ) tolkar det som att du får i dig 100 gram rena kolhydrater och då blir det ju kaos.
    Nä! 0,1g per 100g är det ju! Så om jag dricker 1 dl lightläsk får kroppen i sig 0,1 g kolhydrater. Och det ÄR ju inte mycket!
  • Smurfan 81
    Kenzie skrev 2008-09-28 19:35:38 följande:
    Smurfan 81 skrev 2008-09-28 19:30:01 följande:Riv parmesan och lägg ut på en plåt med bakplåtspapper. Kör i ugnen på 175 grader tills osten smält och blivit gyllenbrun. Passa så osten inte bränns bara, då smakar det inge vidare. När chipsen svalnat blir dom krispiga. Japp lykkas fläsksvålar finns på påse bland chipsen...men jag tycker att dom smakar r*v Lidl har bra salami har jag för mig att jag läst någonstans.
    Hahaha! Ja, det låter ju inte så gott med fettsvålar måste jag ju erkänna!
    Jo, tysk korv över huvudtaget är väl känt för att vara bra! Jag ska till Willys så jag ska kolla lite där vad de har. Har i alla fall tagit reda på att Göl korven (hittade inte rätt ö på tangentbordet ) är den bästa. Mest kött, mest fett och minst kolhydrater. Och godast är den också! Det var ett gammalt test i Vi Föräldrar som jag hittade på landet.
Svar på tråden LCHF tråden 3