• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Lalalong

Skriver en rad så tråden kommer i mina favoriter

• Kakan1983

Hej!

Jag har åxå precis börjat med denna kosthållning efter många år av att varit totalt "fettskrämd" och levt mer eller mindre på en överkonsumtion av frukt, grönsaker och light, "mini" och andra lågfettprodukter...

Var från början ett ganska runt barn som med åren fick nog av att kallas "rund och go" samt av att ständigt ha några kilo för mkt och lite för mkt mage, lår osv. Började sedan ganska plötsligt utesluta fett ur maten och träna mkt mkt, och visst gick jag ner! Men jag levde ju på ett stöndigt minimum och mådde ständigt så dåligt att jag sedan tillslut inte orkade mer och började "fuska" mer och mer. Har gått upp vikten nästan helt igen (talar dock inte om någon kraftig övervikt eller så, mer några onödiga kilon)och vill därför nu ändra kosthållnignen för att nå en bra balans.
    Tänkte därför gå med i detta forum, för lite tips, pepp och annan bra info :)

Tex har jag lite frågor om maten, som alla andra! Då jag så länge levt med en ständig skräck till att äta mkt, känns det så fel någonstans i mig att leta efter varor med hög fetthalt i affärer, att bre extra smör på allt och att använda grädde till det mesta... Jag får sådan ångest då och då när jag tror att jag äter för mkt och får nypa mig själv när jag börjar tänka "nej, men så här mkt smör behöver jag ju faktiskt inte" eller "gud va mkt grädde, lite mindre kan jag väl ta...". Rädd att falla tillbaka i "lågfettfällorna"...

Ex på min dag kan vara:
    frukost: två ägg (tillagade på något sätt) med tillbehör (tex lite bacon, tonfisk, makrill, keso, nått salladsblad eller dyligt)
    lunch: colwslaw med kött eller fisk och avocado/kött med gräddsås/lax med nån kall sås osv (detta med lite sallad ibland)
    middag: liknande som lunchen
    mellanmål: ibland lite keso eller ost samt en kopp kaffe med grädde i

Är detta ok, eller alldeles för mkt??

Tack för att ni finns alla kloka människor i tråden!
    Och förlåt för detta alldeles för långa inlägg!

MVH
    Kakan (ny LCHF:are)

• JewelGirl

Välkommen Kakan1983!

Håller med om att man i början är lite "feg" med smör och grädde men ta alltid lite mer än vad du tycker räcker så brukar det bli bra

Tycker ditt exempel på matsedel verkar bra. Tips är att kolla www.kolhydrater.ifokus.se, där finns frukostförslag och mycket mycket annat. Toppensida för amatör-lchf:are och experter

Jag hade nog försökt fått in mer fett på frukosten dock. Bacon är ju bra men kanske även lite fet ost ifall du inte pallar med en smörklick till ägget tex. Själv har jag kokosfett i teet oxå. Ger ingen smak, bara lite extra fett.

Nu är jag lite petig med ditt lunchexempel Menar du coleslaw med kött (alltså mer coleslaw än kött) eller tvärtom? Jag hade tagit mest kött och mindre coleslaw.

Det som är det bästa med denna kosthållning är att den är inte så fantastiskt svår att hålla sig efter bara man fått ett litet hum om vad som är okej och mindre okej att äta.

Åter igen, välkommen hit!

• Maddisen80
    Svar på #3
    Hejsan nu är jag tillbaka här,ni får inte vara i fred :) läget med er alla
  • Maddisen80
    Svar på #2
    Hejsan välkommen hit,hoppas du kommer trivas här, allihopa är så snälla och trevliga här man får bra stöd. du är inte ensam ,jag har gått upp från 53 kg -.104 kg men nu väger jag 98
    Kakan1983 skrev 2008-07-15 16:31:29 följande:
    Hej!Jag har åxå precis börjat med denna kosthållning efter många år av att varit totalt "fettskrämd" och levt mer eller mindre på en överkonsumtion av frukt, grönsaker och light, "mini" och andra lågfettprodukter... Var från början ett ganska runt barn som med åren fick nog av att kallas "rund och go" samt av att ständigt ha några kilo för mkt och lite för mkt mage, lår osv. Började sedan ganska plötsligt utesluta fett ur maten och träna mkt mkt, och visst gick jag ner! Men jag levde ju på ett stöndigt minimum och mådde ständigt så dåligt att jag sedan tillslut inte orkade mer och började "fuska" mer och mer. Har gått upp vikten nästan helt igen (talar dock inte om någon kraftig övervikt eller så, mer några onödiga kilon)och vill därför nu ändra kosthållnignen för att nå en bra balans.Tänkte därför gå med i detta forum, för lite tips, pepp och annan bra info :)Tex har jag lite frågor om maten, som alla andra! Då jag så länge levt med en ständig skräck till att äta mkt, känns det så fel någonstans i mig att leta efter varor med hög fetthalt i affärer, att bre extra smör på allt och att använda grädde till det mesta... Jag får sådan ångest då och då när jag tror att jag äter för mkt och får nypa mig själv när jag börjar tänka "nej, men så här mkt smör behöver jag ju faktiskt inte" eller "gud va mkt grädde, lite mindre kan jag väl ta...". Rädd att falla tillbaka i "lågfettfällorna"...Ex på min dag kan vara:frukost: två ägg (tillagade på något sätt) med tillbehör (tex lite bacon, tonfisk, makrill, keso, nått salladsblad eller dyligt)lunch: colwslaw med kött eller fisk och avocado/kött med gräddsås/lax med nån kall sås osv (detta med lite sallad ibland)middag: liknande som lunchenmellanmål: ibland lite keso eller ost samt en kopp kaffe med grädde iÄr detta ok, eller alldeles för mkt??Tack för att ni finns alla kloka människor i tråden!Och förlåt för detta alldeles för långa inlägg!MVHKakan (ny LCHF:are)
  • devega

Jag är ny i tråden och började med LCHF igår! Har alltid varit rund och försökt gå ner med de flesta metoder. Nu hoppas jag att det här funkar, MEN jag är semi-vegetarian och äter fisk, ägg och skaldjur men inget annat kött. Någon annan som också äter så?

• JewelGirl

devega: Jag är inte vegetarian men min spontana tanke är att det borde väl gå alldeles utmärkt bara du väljer "rätt" fisk och väljer de fetare sorterna. Vi som äter kött äter ju tex fläskkött och får i oss lite extra fett "gratis". Många fiskar är ju mer eller mindre magra och man behöver ju inte enbart välja dom Annars är det väl bara att "fläska" på med de fetaste tillbehör du kan och det är väl egentligen samma för oss andra när vi väljer magrare kött.

• devega

Det är bra att jag äter fisk, annars hade det nog varit svårare. Det är så ovant bara att äta så mycket fett. Finns det någon slags rekommendation för hur mycket kalorier man ska äta varje dag? Hur ser en bra LCHF-dag ut i maten?

JewelGirl skrev 2008-07-15 19:53:51 följande:
    devega: Jag är inte vegetarian men min spontana tanke är att det borde väl gå alldeles utmärkt bara du väljer "rätt" fisk och väljer de fetare sorterna. Vi som äter kött äter ju tex fläskkött och får i oss lite extra fett "gratis". Många fiskar är ju mer eller mindre magra och man behöver ju inte enbart välja dom Annars är det väl bara att "fläska" på med de fetaste tillbehör du kan och det är väl egentligen samma för oss andra när vi väljer magrare kött.
  • JewelGirl

devega: Vad jag har förstått så ska man strunta i att räkna kalorier så jag bryr mig inte riktigt om det men brukar själv hamna kring 1500-2100 kcal om dagen.

Använder aftonbladets viktklubb för att räkna ut hur jag äter (gör alltså helt emot Stefan Rössner som står bakom viktklubbens idé) och jag håller mig ungefär till följande:
    Protein 20%
    Fett 78%
    Kolhydrater 2%

Kolhydrater har jag en ungefärlig maxgräns på 5%, helst inte mer. Och fett kring 75-80% och resten protein.

Svar på tråden LCHF tråden 3