• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80
    Svar på #116
    Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)
  • Linda1976

Precis - RivstartGI, men i RivstartGI så är det ändå väldigt mycket mer kolhydrater än i lchf. Där ingår ju tex quinoasallad! (enl Aftonbladets bilaga igår).

"NormalGI" som tex Paulun förespråkar ligger ju väldigt långt ifrån lchf, så att säga att GI är samma som Atkins är ju inte heller rätt.

GI-noll och lchf är väl det som närmast är samma, alla de andra är en annan grej.

Många begrepp att särskilja, men faktiskt viktigt - så att man vet vad man pratar om, och inte ger felaktiga råd.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Maddisen80

Drömhus så de inte blir missförstånd här ,visst har jag rätt att vara här när jag äter enligt giviktkoll ? För de är väl de du menar med detta?

drömhus skrev 2008-07-15 14:14:00 följande:
    Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.Tidigare trådar!www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.htmlKom ihåg:Socker gör dig tjocker!Fett gör dig mätt!Proteiner gör dig finer!TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html
  • Maddisen80

Hejsan jo precis, drömhus menar med att alla får var här verka de som ?=) hur är läget med dig annars då?

Kenzie skrev 2008-07-19 10:26:57 följande:
    GI fas 1 (alla kostexperter ger olika råd men iaf när jag åt fas 1) är faktiskt ganska lik lchf. Jag hade ingen begränsning på mejeriprodukter och åt i stort sett likadant som jag gör nu, möjligen lite mer grönsaker och mindre fett. Atkins och lchf är också det rätt likt, speciellt den inledande fasen av atkins. Grejen med atkins är ju, precis som GI, att det är tänkt att man ska trappa upp kolhydraterna något som man inte gör i lchf.
  • Maddisen80

jag äter gi metoden ,men kärt barn har många namn

Linda1976 skrev 2008-07-19 10:22:35 följande:
    Men om du äter enligt GI noll, så äter du ju inte som GI Viktkoll? Eftersom du pratar om maxintag av mejeriprodukter osv...  För "vanligt" GI är ju inte alls samma som GI-noll.
  • Linda1976
    JewelGirl skrev 2008-07-19 10:29:29 följande:
    Linda: "fet hinna i gommen" oj oj oj då Och här sitter jag och har flera teskedar kokosfett i mitt te Det kan man tala om fetthinna
    kokosfett?? HUA - era små grisar Men jag läste i Annika Dahlqvists blogg tror jag, att det ska vara ekologiskt kokosfett från typ hälsokosten. Det vanliga i butiken (silverpaketet) är raffinerat på nåt sätt och inte lika bra. Vilket fett äter ni?

Hm, då tar jag nog hellre vispgrädde Jag som tycker jag är duktig som har 15%ig Snacka om att viktväktar-sekten roterar i sina gravar, om de vore döa alltså
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Kenzie

Landa1976: Ja det blir absolut lätt missförstånd då alla har olika benämningar på samma sak och samma benämningar på olika saker.

• Maddisen80

De stämmer inte då är de viktklubb som har quina sallad för gi som är med expressen är de ingen quinasallad, på gi i fas 1 rivstart får vi bara äta broccoli,tomat,gurka, blomkål, undvika vetemjöl,pasta,ris,cocous,rotfrukter,bulgur,frukter, råris, majs,ärter, bönor, linsor, quina,potatis,bröd ,musli ,bröd ,socker

Bara äta grönsaksgratänger, kött , 500 gr grönsaker och 2 dl mejeriprodukter om dagen ,150 gr kött per måltid

Linda1976 skrev 2008-07-19 10:30:36 följande:
    Precis - RivstartGI, men i RivstartGI så är det ändå väldigt mycket mer kolhydrater än i lchf. Där ingår ju tex quinoasallad! (enl Aftonbladets bilaga igår)."NormalGI" som tex Paulun förespråkar ligger ju väldigt långt ifrån lchf, så att säga att GI är samma som Atkins är ju inte heller rätt.GI-noll och lchf är väl det som närmast är samma, alla de andra är en annan grej.Många begrepp att särskilja, men faktiskt viktigt - så att man vet vad man pratar om, och inte ger felaktiga råd.
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-07-19 10:32:59 följande:
    jag äter gi metoden ,men kärt barn har många namn
    Självklart får du vara här - det är inte så jag menar Men det är ju skillnad på GInoll och GI-metoden.

Så kostråden för lchf och GI-metoden skiljer sig väldigt mycket från varandra, kan ju vara bra at känna till. För att äta lchf + mycket kolhydrater (som det ändå är i vanlig GI) kan ju få förödande konsekvenser.
  • JewelGirl

Kenzie: Kände ungefär likadant inför kokosfett i kaffe/te men det ger ju ingen smak, man måste ju bara klara att dricka det trots att det är en liten fetthinna (beroende på hur mycket man tar) men jag märker själv inte utav den så värst och har avancerat från 1 tsk till 2 tsk men ska nog faktiskt öka på lite mer ändå. Börja med lite i taget

Svar på tråden LCHF tråden 3