• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Linda1976
    Hägris skrev 2008-07-17 22:25:59 följande:
    nu gick du inte att lägga till för att du fanns redan..

Användarnamn och lösenord krävs för servern www.familjeliv.se på Skyddat medlemskonto.

Varning: Den här servern begär att du ska skicka ditt användarnamn och lösenord på ett sätt som inte är säkert (grundläggande autentisering utan säker anslutning).

SÅ står det nu! Tyvärr.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Vet ni - jag skippar pulver i helgen. Ketos-ruset komme ju på nån dag även med lchf Är det nån av er som kör med ketos-stickor från Apoteket? Jag gjorde det när jag drack CK (och låg i ketos hela tiden, och då är det 43 gr carbs/dag ca).

Tur att tråden dök upp och sporrade mig till att "hoppa på" lchf igen!!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • drömhus
    sagogryn skrev 2008-07-17 22:41:39 följande:
    Hejsan...smyger in med en fråga, hoppas att det går bra. Jag undrar hur den här dieten påverkar hjärta/kärl? Jag har fått för mig att mycket fett är skadligt för hjärta/kärl? Finns det någon sida på nätet där man kan läsa om hur kost med mycket fett påverkar hälsan för övrigt? Inga pekpinnar, bara nyfiken
    Att fett ska vara skadligt har vi blivit matade med sedan barnsben. Det kan du tacka livsmedelsverket för. Margarin ÄR farligt och det ska du inte äta. Rena, naturliga produkter som är så lite processade som möjligt är bäst. Smör, kallpressade oljor, grädde osv.
  • Hägris

Det tycker jag med, och jag saknar VERKLIGEN mitt kilo med grönsaker och frukt varje dag... men tydligen så ska man inte behöva varken grönsaker och frukt utom lite lite c-vitamin och det ska inte skada med allt fett eftersom det ska vara rätt sorts fett för kroppen att ta hand om.

sagogryn skrev 2008-07-17 22:41:39 följande:
    Hejsan...smyger in med en fråga, hoppas att det går bra. Jag undrar hur den här dieten påverkar hjärta/kärl? Jag har fått för mig att mycket fett är skadligt för hjärta/kärl? Finns det någon sida på nätet där man kan läsa om hur kost med mycket fett påverkar hälsan för övrigt? Inga pekpinnar, bara nyfiken
    Men SUUUUUUUG!
  • sagogryn

Tack för era svar. Jag har läst på lite mer nu och forstätter att hålla mig till min varierade kost. Jag har gått ner 20 kilo, så det fungerar för mig. Så mycket fett vågar jag inte äta. Smyger ut igen...

• Maddisen80

Drömhus har skrivit bra svar.
    Ewe lina skrev 2008-07-17 16:12:52 följande:

vet ni om en bra sajt där man kan få lite tpis om vad man får äta och inte äta. Jag skulle verkligen behöva en inköpslista.
  • Hägris

Men WHAT??? ska prova radera och lägga till igen ..

Linda1976 skrev 2008-07-18 08:02:35 följande:
    Användarnamn och lösenord krävs för servern www.familjeliv.se på Skyddat medlemskonto.Varning: Den här servern begär att du ska skicka ditt användarnamn och lösenord på ett sätt som inte är säkert (grundläggande autentisering utan säker anslutning).SÅ står det nu! Tyvärr.
    Men SUUUUUUUG!
  • Ewe lina

Jag har en undran om färskost med olika smaker, får man äta dom?

När ni ska äta eran lunch eller middag hur mycket brukar ni lägga upp på talriken beronde på vad ni har lagat????

• drömhus
    Ewe lina skrev 2008-07-18 16:46:56 följande:
    Jag har en undran om färskost med olika smaker, får man äta dom?När ni ska äta eran lunch eller middag hur mycket brukar ni lägga upp på talriken beronde på vad ni har lagat????
    Färskost: kolla hur många kolhydrater per 100 gr. Jag drar en gräns vid 5 gr / 100 gr.

Hur mycket jag äter? Tja, jag räknar faktiskt kalorier på www.minmat.net fast det är mest nu i början. Men typ 1-2 kyckling fileer med extremt lite grönt till, om något alls, fast med fet sås till. Smörsås, bea, cr fraiche. Köttfärsbiffar 2-3 st. Laxfilé 1-2 st, kött 1 stor biff eller 2 små...

Det finns ju egentligen ingen begränsning på kalorier i denna diet, men eftersom du ska bli mätt på fett i första hand så äter man inte så mycket.
Svar på tråden LCHF tråden 3