• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Hägris

Så där ja nu undrar jag vilka fettkällor ni har?

Jag äter: smör, cf, majonäs, ost, grädde, och typ fettet från bacon m.m  lite less börjar jag vara....

Hur vet man hur mycket kolisar det är i en sallad på squash, salladsblad, broccoli, lök, färsk vitkål? Jag äter kanske 1,5-2 dl två ggr dag med ungefär sådan.

Men SUUUUUUUG!
  • Hägris

Drömhus, jag klipper och klistrar Ctrl+C sen Ctrl+V om du tar från fl-korten så måste du klicka upp dom störa först har jag för mig.

Men SUUUUUUUG!
  • Linda1976

http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Denna är superb - tipsar igen!

Hägris skrev 2008-07-16 21:27:29 följande:
    Så där ja nu undrar jag vilka fettkällor ni har?Jag äter: smör, cf, majonäs, ost, grädde, och typ fettet från bacon m.m  lite less börjar jag vara.... Hur vet man hur mycket kolisar det är i en sallad på squash, salladsblad, broccoli, lök, färsk vitkål? Jag äter kanske 1,5-2 dl två ggr dag med ungefär sådan.

Kakan: Tack för coleslawreceptet!! Ska testa i helgen!

Jag är sällan hungrig på morgnarna - men blir lätt yr. Sabbar man allt om man dricker en Cambridge eller Nutrilett då? Det är ju en del carbs i dem, men sett till hela dan, om man äter rätt, så blir det inte så mycket.

Skaldemans carbs-gränser - undrar hur han kommit på dem, enligt www.viktklubben.nu så är det en gräns på 50gr carbs/dag för att hamna i ketos, det borde ju räcka då?

Hm.... många funduleringar!!

Och om 2 dagar börjar semestern, hur FAN (sorry) ska man lyckas hålla LCHF då, när man inte är hemma!!
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-07-16 21:33:41 följande:
    192.121.81.11/livsmedelsok/ är superb - tipsar igen! __________________________________________________ ________________________Kakan: Tack för coleslawreceptet!! Ska testa i helgen!__________________________________________________ _______________________Jag är sällan hungrig på morgnarna - men blir lätt yr. Sabbar man allt om man dricker en Cambridge eller Nutrilett då? Det är ju en del carbs i dem, men sett till hela dan, om man äter rätt, så blir det inte så mycket.Skaldemans carbs-gränser - undrar hur han kommit på dem, enligt www.viktklubben.nu så är det en gräns på 50gr carbs/dag för att hamna i ketos, det borde ju räcka då?Hm.... många funduleringar!!Och om 2 dagar börjar semestern, hur FAN (sorry) ska man lyckas hålla LCHF då, när man inte är hemma!!
    Jag skulle inte dricka dietdrycker för att det är sötningsmedel i dom. Jag tål inte dom.

Skaldeman har kommit fram till sina kolhydratgränser av egen erfarenhet eftersom han testat på sig själv. men alla människor är ju olika. Men 50 gr under en dag låter mycket, men jag har väl blivit kolhydratskrämd! (Istället för Fettskrämd som Litsfeldts bok heter).
  • Linda1976

Haha.... ja, kanske!

Jag ska köra pulver i helgen iaf för att bryta frossarmönstret iaf. Nu innan vi går på semester på jobbet så har det varit grillfest, smörgåstårta, kakor från leverantörer osv osv... Jag DÖÖÖÖR!!

Men sen är tanken ungefär såhär:

Frukost 2 ägg, lite skinka, 2 minitomater
    Mellanmål kl 11: 1 dl tjock yoghurt, några hallon
    Lunch kl 14: kött/fisk + tillåtna grönsaker i lagom mängd + sås på c f el dressing
    Mellanmål kl 17: lite ost&skinka
    Middag kl 20: som lunchen fast mindre.

Vad tycks?

(Ikväll har jag gett mig själv datorförbud - måste fixa 100 saker - så SKRIV MYCKET, så har jag massor att läsa ikapp )

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Hägris

Jag är ju ganska ny på det här men jag tycker att det ser bra ut men borde det inte vara mera fett?

Linda1976 skrev 2008-07-17 08:46:12 följande:
    Haha.... ja, kanske!Jag ska köra pulver i helgen iaf för att bryta frossarmönstret iaf. Nu innan vi går på semester på jobbet så har det varit grillfest, smörgåstårta, kakor från leverantörer osv osv... Jag DÖÖÖÖR!!Men sen är tanken ungefär såhär:Frukost 2 ägg, lite skinka, 2 minitomater Mellanmål kl 11: 1 dl tjock yoghurt, några hallonLunch kl 14: kött/fisk + tillåtna grönsaker i lagom mängd + sås på c f el dressingMellanmål kl 17: lite ost&skinkaMiddag kl 20: som lunchen fast mindre.Vad tycks? (Ikväll har jag gett mig själv datorförbud - måste fixa 100 saker - så SKRIV MYCKET, så har jag massor att läsa ikapp )
    Men SUUUUUUUG!
  • drömhus
    Hägris skrev 2008-07-17 09:21:05 följande:
    Jag är ju ganska ny på det här men jag tycker att det ser bra ut men borde det inte vara mera fett?
    Precis. Mer FETT!!! Majonäs, smör, olivolja. DRÄNK maten! (Det känns så, iaf om man är en gammal viktväktare)

Ni har väl sett nyhetsrubrikerna idag???
    http://nyhetskanalen.se/1.545651/2008/07/17/at_fett_och_minska_i_vikt
    http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1197087&lid=puff_1197077&lpos=rubrik

Härligt!!!
  • godisanna

Nu säger dom på radion att lchf är bäst för att gå ner i vikt.. Men det vet vi ju redan ;P

• Ewe lina

Hejsan idag blir det min första dag med LCHF diten. Vad ska ni äta till lunch?

Svar på tråden LCHF tråden 3