• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Linda1976
    Hägris skrev 2008-07-18 15:51:56 följande:
    Men WHAT??? ska prova radera och lägga till igen ..
    Inte för att vara tjatig, men det kommer upp samma ruta med lösenord

Hej tråden!

Nu har jag varit på ICA Maxi och shoppat:

smör
    laxfiléer
    c f
    broccoli
    tomater
    champinjoner
    ägg
    2 olika olivoljor med smak
    makrill i tomatsås
    balsamvinäger

samt lite annat som inte alls har med lchf att göra - typ toapapper
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Mäh... jag tycker minsann att ni är lite sega i tråden! I CKtråden där jag hängde förr var det liv i luckan alltid Kom igen girls!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Maddisen80

Nu är ju inte lchf någon kost jag gå på ,de är giviktkoll , men där får man äta färskost
    Ewe lina skrev 2008-07-18 16:46:56 följande:

Jag har en undran om färskost med olika smaker, får man äta dom?När ni ska äta eran lunch eller middag hur mycket brukar ni lägga upp på talriken beronde på vad ni har lagat????
  • Maddisen80

de är de jag handla med eftersom gi är något liknaden

Linda1976 skrev 2008-07-18 19:15:34 följande:
    Inte för att vara tjatig, men det kommer upp samma ruta med lösenord Hej tråden!Nu har jag varit på ICA Maxi och shoppat:smörlaxfiléerc fbroccolitomaterchampinjonerägg2 olika olivoljor med smakmakrill i tomatsåsbalsamvinägersamt lite annat som inte alls har med lchf att göra - typ toapapper
  • Kenzie
    Linda1976 skrev 2008-07-18 20:05:07 följande:
    Mäh... jag tycker minsann att ni är lite sega i tråden! I CKtråden där jag hängde förr var det liv i luckan alltid Kom igen girls!
    Haha jaa vi är nog lite väl sega, skärpning!

Min dag har sett ut så här.

Brunch: Oxfilé m. vitlökssmör. Stekt sparris och zucchini.

Mellis: 1 kokt ägg m. en klick majonäs

Middag. Lchf-pytt på oxfilé, bacon, zucchini, riven blomkål, vitkål, lök och lite grädde (nä jag klarar inte att ta bort grädde helt...då dör jag). Stekt ägg och en lite saltgurka till. Mycket oxfilé idag, rester från sambons födelsedagsmiddag igår.

När jag fått lilleman i säng blir det lite hallon med mascarpone. Det är ju ändå fredag

Imorse var jag ute på en 45 min powerwalk och sen blev det en cykeltur. Men jisses vad jag var seg i benen...det märks tydligt att min kropp inte ställt in sig ordentligt på fettdrift sen jag slarvade i helgen.
  • godisanna

Min första socker baksmälla idag. jag mår såååå dåligt. va på kalas å åt tårta. inte bra.

• Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-07-18 20:08:24 följande:
    Nu är ju inte lchf någon kost jag gå på ,de är giviktkoll , men där får man äta färskostEwe lina skrev 2008-07-18 16:46:56 följande:
    Missuppfatta inte nu - du får såklart vara i tråden - men du äter ju inte enligt lchf?
  • drömhus
    godisanna skrev 2008-07-18 22:35:37 följande:
    Min första socker baksmälla idag. jag mår såååå dåligt. va på kalas å åt tårta. inte bra.
    Nej, det är jobbigt! Men ta det som en lärdom! Fick du sockerkick i samband med tårtan också?
  • drömhus

Igår "fuskade" jag lite med jordgubbar och kom upp i 30 kolisar på en dag, men det var gott! Och på något sätt kändes det bättre än att äta godis... Jag har sockersug och några jobbiga dagar kvar innan jag kommer i ketos. Nu har jag nog skjutit på övergången några dagar, men jag måste nästan säga att det var värt det! Jordgubbarna är enormt söta och väldigt små just nu (svenska alltså) så något säger mig att det är sista veckorna man kan få tag på färska.

Använder ni andra keostix för att kolla om ni gått in i ketos?

• Kenzie

drömhus: Det är absolut bättre än godis, du slipper få i dig konstiga färgämnen och andra tillsatser. Och 30 g kh/dag lät ju okej även om jag försöker ligga under 20. Läste att man kan komma i ketos om man äter under 60 g/dag även om det såklart är individuellt.

Jag använder inte ketosstix då jag märker så tydligt när jag hamnar i ketos.

Nu är det dags för en kopp kaffe, därefter en powerwalk och sen ska jag smälla i mig en god tonfiskröra till frukost.

Svar på tråden LCHF tråden 3