Inlägg från: Linda1976 |Visa alla inlägg
  • Linda1976

LCHF tråden 3

Hoppar på tråden igen, efter låååång frånvaro. Ska till jobbet strax, men ska lusläsa allt sen!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-07-16 08:41:01 följande:
    Välkommen tillbaka,hur är läget med dig?
    Hej! Tack Jo, jag har ju också "fuskat". Snabb resume: Gått ner 45 med CK, upp och ner sen dess, nu är det lite upp - och jag MÅSTE hitta ett sätt som funkar, innan jag lagt på mig allt igen. Ska surfa igenom länktipsen i tråden.

Mitt problem är grönsaker. Hur mycket grönsaker är ok till lunchen. Jag vill helst äta 3-4 broccolibuketter och kanske 6-7 cocktailtomater - är det för mycket, eller ok?
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Det får hellre ta lite tid och att man kan leva med det. Jag tror inte att jag orkar hålla 12 gr/dag. Däremot 27 verkar ju mer rimligt.

Läser och läser, och blir kanske lite klokare. Det är just mängderna som är svåra tycker jag.

• Linda1976

I like coleslaw - läste att nån i tråden äter det till lunch ibland - har ni ett bra recept på detta?

• Linda1976

http://192.121.81.11/livsmedelsok/?epslanguage=SV

Denna är superb - tipsar igen!

Hägris skrev 2008-07-16 21:27:29 följande:
    Så där ja nu undrar jag vilka fettkällor ni har?Jag äter: smör, cf, majonäs, ost, grädde, och typ fettet från bacon m.m  lite less börjar jag vara.... Hur vet man hur mycket kolisar det är i en sallad på squash, salladsblad, broccoli, lök, färsk vitkål? Jag äter kanske 1,5-2 dl två ggr dag med ungefär sådan.

Kakan: Tack för coleslawreceptet!! Ska testa i helgen!

Jag är sällan hungrig på morgnarna - men blir lätt yr. Sabbar man allt om man dricker en Cambridge eller Nutrilett då? Det är ju en del carbs i dem, men sett till hela dan, om man äter rätt, så blir det inte så mycket.

Skaldemans carbs-gränser - undrar hur han kommit på dem, enligt www.viktklubben.nu så är det en gräns på 50gr carbs/dag för att hamna i ketos, det borde ju räcka då?

Hm.... många funduleringar!!

Och om 2 dagar börjar semestern, hur FAN (sorry) ska man lyckas hålla LCHF då, när man inte är hemma!!
  • Linda1976

Haha.... ja, kanske!

Jag ska köra pulver i helgen iaf för att bryta frossarmönstret iaf. Nu innan vi går på semester på jobbet så har det varit grillfest, smörgåstårta, kakor från leverantörer osv osv... Jag DÖÖÖÖR!!

Men sen är tanken ungefär såhär:

Frukost 2 ägg, lite skinka, 2 minitomater
    Mellanmål kl 11: 1 dl tjock yoghurt, några hallon
    Lunch kl 14: kött/fisk + tillåtna grönsaker i lagom mängd + sås på c f el dressing
    Mellanmål kl 17: lite ost&skinka
    Middag kl 20: som lunchen fast mindre.

Vad tycks?

(Ikväll har jag gett mig själv datorförbud - måste fixa 100 saker - så SKRIV MYCKET, så har jag massor att läsa ikapp )

• Linda1976
    http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article2917617.ab 
    Hägris skrev 2008-07-17 09:21:05 följande:
    Jag är ju ganska ny på det här men jag tycker att det ser bra ut men borde det inte vara mera fett?

Hurdå?? Hälla smör på köttet? Ja, det är verkligen ett nytt tänk.

Men visst är det så, att man ändå måste äta färre kcal än man förbrukar. Dricker man vispgrädde går man ju inte ner... Eller hur?

• Linda1976
    Kakan1983 skrev 2008-07-17 10:57:02 följande:
    Svar på #50Hej Ewe lina,va roligt att du tänker bli LCHF:are!Idag tänker jag äta en omelett (gjord på två ägg, två msk grädde och stekt i smör). Till det 4-5 skivor smörstekt bacon och en avocado, samt massa vatten. Gott gott :)Och ikväll blir det nog fisk av något slag, typ grädd-& ostgratinerad, till det nog smörstekta championer.Tycker det känns bra, eller vad tror ni andra (lite mer insatta)? Är ju ständigt denna fråga om det blir för mkt grädde...lite rädd att överäta...Ewe lina skrev 2008-07-17 10:27:03 följande:
    Jag är också så jävla rädd för att överäta!! MAn vill ju inte hinka för mycket grädde, så att man blir ännu fetare
  • Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-07-17 11:13:06 följande:
    man får ju äta 2 dl mejeriprodukter
    per dag?
Svar på tråden LCHF tråden 3