• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • drömhus
    Linda1976 skrev 2008-07-16 16:49:28 följande:
    Hej! Tack Jo, jag har ju också "fuskat". Snabb resume: Gått ner 45 med CK, upp och ner sen dess, nu är det lite upp - och jag MÅSTE hitta ett sätt som funkar, innan jag lagt på mig allt igen. Ska surfa igenom länktipsen i tråden.Mitt problem är grönsaker. Hur mycket grönsaker är ok till lunchen. Jag vill helst äta 3-4 broccolibuketter och kanske 6-7 cocktailtomater - är det för mycket, eller ok?
    Ang tomat och broccoli så är mitt tips att du skaffar ett konto på tex www.minmat.net och för in ett mål med det du äter idag så ser du om det blir för mycket kolisar. Det är ju kolhydraterna som du ska akta dig för, samt ej för mycket proteiner. Detta beror ju lite på hur strikt linje du kör. Skaldeman har 3 olika nivåer på hur mkt kolisar du får äta per dag: 12 gr, 18 gr eller 27 gr (beroende på hur mycket du har att gå ned).
  • Linda1976

Det får hellre ta lite tid och att man kan leva med det. Jag tror inte att jag orkar hålla 12 gr/dag. Däremot 27 verkar ju mer rimligt.

Läser och läser, och blir kanske lite klokare. Det är just mängderna som är svåra tycker jag.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • devega

tack! :) och tack för tipset på minimat.net, ska testa det istället.

är bara inne på andra dagen på LCHF men har gått ner 900 g :) MEN, jag känner mig ganska trött och trögtänkt. är det vanligt och kommer det att gå över?

drömhus skrev 2008-07-16 10:04:21 följande:
    Hej Devega, välkommen!Viktklubb är ju jättebra för att se proportionerna mellan kolisar, proteiner och fett! Men det finns gratissidor också:  www.minmat.net/index.phpKakan1983 och Linda1976, välkomna ni också!Lite ego:Jag har ju inte varit aktiv i tråden på några veckor. Varför? Jag har FUSKAT såklart!!!!  Men sedan i måndags är jag back on track igen. Jag har loosat över 2 kg redan, men det är ju bundet vatten förstås. Jag har inte kommit in i ketos ännu. Men nu tycker jag nästan att det smakar lite metall i munnen... NICE!  Haha, när man vill komma in i ketos är väl enda gången man blir GLAD över äcklig andedräkt!?  Nåja, min resa finns att läsa i min blogg.Kram på er!OT: hur får man in bilder i tråden???
  • Linda1976

I like coleslaw - läste att nån i tråden äter det till lunch ibland - har ni ett bra recept på detta?

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Kakan1983
    Svar på #35
    Jag hittade mitt recept på Internet (hittar alla mina recept där). Sök på Google på tex "LCHF recept" så hittar du massor! Här är iaf det recept jag använder mig utav:

Cole slaw
    (Moroten kan uteslutas för den som vill vara strikt. Men eftersom vi inte tillsätter något socker i dressingen ger moroten lite smakbrytning och sötma. Råa morötter har ett rätt lågt GI, men innehåller en del kolhydrater. Dock blir mängden/portion inte särskilt stor.
    Cole slaw:en håller sig bra i kylskåpet ett par dagar.

Riv eller skär 1/2 vitkålshuvud i tunna strimlor.
    Häll kokande vatten över kålen. Häll bort allt vatten och låt sedan kålen svalna.
    Riv en morot fint och blanda ner. (Kan uteslutas, vilket jag har gjort.)
    Finhacka en gul eller röd lök och blanda i.
    Blanda en dressing på:
    1,5 dl majonnäs
    1,5 dl gräddfil, creme fraiche eller grekisk/turkisk youghurt
    1 msk vinäger
    1 tsk fransk senap
    Salt och peppar
    Blanda dressingen med vitkålsblandningen.

Låt gärna stå ett tag i kylskåpet om du kan vänta, den blir bara godare med tiden :)

Smaklig måltid!
    Linda1976 skrev 2008-07-16 20:01:28 följande:
    I like coleslaw - läste att nån i tråden äter det till lunch ibland - har ni ett bra recept på detta?
  • Kakan1983

En liten fråga igen...om man vill räkna ut hur mkt av olika näringsämnen man vill få i sig (tex på sidan "minmat") har ni något bra tips på att ta reda på vad de olika ingridienserna väger? Jag har tyvärr ingen våg hemma, så jag försöker höfta på vad sakerna kan väga...tex en avocado, 2 msk smör, 1 dl grädde osv... Har försökt hitta någon bra omvandlingssida, men det verkar inte finnas någon sådan!

Tips någon?

• Fru Filur
    Kakan1983 skrev 2008-07-16 20:18:19 följande:
    En liten fråga igen...om man vill räkna ut hur mkt av olika näringsämnen man vill få i sig (tex på sidan "minmat") har ni något bra tips på att ta reda på vad de olika ingridienserna väger? Jag har tyvärr ingen våg hemma, så jag försöker höfta på vad sakerna kan väga...tex en avocado, 2 msk smör, 1 dl grädde osv... Har försökt hitta någon bra omvandlingssida, men det verkar inte finnas någon sådan!Tips någon?
    Här finns styckevikter på frukt & bär :
    www.fruktogront.se/modules/core/downloader.php

Här finns styckevikter på grönsaker & rotfrukter :
    www.fruktogront.se/modules/core/downloader.php

När det gäller lättflytande varor räknar jag med
    1 dl = 100 gram
    1 msk = 15 gram

Hmmm... :o) Jag har creme fraiche o dyl o kylen, och en våg, jag kan återkomma med resultatet........
  • Fru Filur

Creme fraiche 34%, 1 dl hamnade i princip på 100 gram det med, så då kan man nog räkna med det för saker med liknande konsistens också. Det kanske blir 98 gram ena gången och 102 andra, får vara "good enough"

Smör; ett matskedsmått, i princip 15 gram

1 dl grovt riven ost, ej hårt packat i måttet, ca 40 gram

Svar på tråden LCHF tråden 3