• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • devega

jag är också medlem på viktklubb men tänkte att man kanske skulle strunta i att skriva in där. men det är kanske ändå en bra ide.

JewelGirl skrev 2008-07-15 21:22:22 följande:
    devega: Vad jag har förstått så ska man strunta i att räkna kalorier så jag bryr mig inte riktigt om det men brukar själv hamna kring 1500-2100 kcal om dagen. Använder aftonbladets viktklubb för att räkna ut hur jag äter (gör alltså helt emot Stefan Rössner som står bakom viktklubbens idé) och jag håller mig ungefär till följande:Protein 20%Fett 78%Kolhydrater 2%Kolhydrater har jag en ungefärlig maxgräns på 5%, helst inte mer. Och fett kring 75-80% och resten protein.
  • Maddisen80

Välkommen hit,hoppas du kommer trivas i denna tråd

devega skrev 2008-07-15 19:24:54 följande:
    Jag är ny i tråden och började med LCHF igår! Har alltid varit rund och försökt gå ner med de flesta metoder. Nu hoppas jag att det här funkar, MEN jag är semi-vegetarian och äter fisk, ägg och skaldjur men inget annat kött. Någon annan som också äter så?
  • devega

tack! :)

Maddisen80 skrev 2008-07-15 22:28:03 följande:
    Välkommen hit,hoppas du kommer trivas i denna tråd
  • Kakan1983
    Svar på #3
    Tack för det varma välkomnandet! Här kommer jag nog trivas bra :)

Tack även för tipsen JewelGirl, jag ska försöka tänka på att alltid ta lite mer fett än vad jag eg vill!
    Bra tanke där om mängden kött kontra colwslaw...förmodligen har jag haft lite fel proportioner. Idag har jag tex en köttbit (karré) och ca 2dl colwslaw, vore det kanske bättre att ta en större köttbit och bara 1 dl colwslaw? Hur noga tror du att det är? Riskerar jag till och med att gå upp i vikt om jag äter för mkt gräddbaserade tillbehör?

Tack igen!
    JewelGirl skrev 2008-07-15 17:00:03 följande:
    Välkommen Kakan1983! Håller med om att man i början är lite "feg" med smör och grädde men ta alltid lite mer än vad du tycker räcker så brukar det bli bra Tycker ditt exempel på matsedel verkar bra. Tips är att kolla www.kolhydrater.ifokus.se, där finns frukostförslag och mycket mycket annat. Toppensida för amatör-lchf:are och experter Jag hade nog försökt fått in mer fett på frukosten dock. Bacon är ju bra men kanske även lite fet ost ifall du inte pallar med en smörklick till ägget tex. Själv har jag kokosfett i teet oxå. Ger ingen smak, bara lite extra fett.Nu är jag lite petig med ditt lunchexempel Menar du coleslaw med kött (alltså mer coleslaw än kött) eller tvärtom? Jag hade tagit mest kött och mindre coleslaw. Det som är det bästa med denna kosthållning är att den är inte så fantastiskt svår att hålla sig efter bara man fått ett litet hum om vad som är okej och mindre okej att äta. Åter igen, välkommen hit!
  • Linda1976

Hoppar på tråden igen, efter låååång frånvaro. Ska till jobbet strax, men ska lusläsa allt sen!

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Kakan1983
    Svar på #6
    Tack Maddisen80!
    Jag kommer säkert trivas, ni verkar så snälla och hjälpsamma allihopa!

Va bra att du redan gått ner till 98, 6 kilo är inte illa! Det kommer säkert bara rulla på nu, hoppas det blir lika bra för mig! Nästa sommar är vi förmodligen fit for the beach :)
    Maddisen80 skrev 2008-07-15 17:52:14 följande:
    Svar på #2Hejsan välkommen hit,hoppas du kommer trivas här, allihopa är så snälla och trevliga här man får bra stöd. du är inte ensam ,jag har gått upp från 53 kg -.104 kg men nu väger jag 98
  • Maddisen80

Har du haft en bra helg och nyttig mat?

devega skrev 2008-07-15 22:42:09 följande:
    tack! :)
  • Maddisen80

Klart du kommer trivas superbra här ,du vill nog ens inte ta en promenad för man bli fast här :)

Kakan1983 skrev 2008-07-16 07:52:20 följande:
    Svar på #3Tack för det varma välkomnandet! Här kommer jag nog trivas bra :)Tack även för tipsen JewelGirl, jag ska försöka tänka på att alltid ta lite mer fett än vad jag eg vill! Bra tanke där om mängden kött kontra colwslaw...förmodligen har jag haft lite fel proportioner. Idag har jag tex en köttbit (karré) och ca 2dl colwslaw, vore det kanske bättre att ta en större köttbit och bara 1 dl colwslaw? Hur noga tror du att det är? Riskerar jag till och med att gå upp i vikt om jag äter för mkt gräddbaserade tillbehör?Tack igen!
  • Maddisen80

Välkommen tillbaka,hur är läget med dig?

Linda1976 skrev 2008-07-16 07:55:00 följande:
    Hoppar på tråden igen, efter låååång frånvaro. Ska till jobbet strax, men ska lusläsa allt sen!
  • Maddisen80

Vi försöker hjälpas åt iaf så gott de gå ,vi skriver både fram och motgångar. klart de kommer gå superbra för dig ,här med beach 2009 , men jag försöker få in regelbundna tider,men de är inte lätt

Kakan1983 skrev 2008-07-16 07:59:14 följande:
    Svar på #6Tack Maddisen80!Jag kommer säkert trivas, ni verkar så snälla och hjälpsamma allihopa!Va bra att du redan gått ner till 98, 6 kilo är inte illa! Det kommer säkert bara rulla på nu, hoppas det blir lika bra för mig! Nästa sommar är vi förmodligen fit for the beach :)
Svar på tråden LCHF tråden 3