• drömhus

LCHF tråden 3

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Här stöttar vi varandra, ger varandra tips på recept och menyer och svarar på varandras och andras frågor.

Tidigare trådar!
    http://www.familjeliv.se/Forum-11-258/m29369167.html
    www.familjeliv.se/Forum-5-64/m31916515.html

Kom ihåg:

Socker gör dig tjocker!

Fett gör dig mätt!

Proteiner gör dig finer!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-16 12:13
    För er som vill så finns det nu en vikt-tråd! www.familjeliv.se/Forum-5-64/m34507967.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:34
    Nya medlemmar till tråden är självklart välkomna, men jag rekommenderar alla att först söka info på egen hand istället för att fråga i tråden i första hand. Det underlättar för oss alla och vi slipper svara på saker flera gånger. Att läsa tråden från början är också ett bra tips, även om det tar tid. Men alla frågor som ställs om och om igen tar på VÅR tid.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-29 20:45
    Bra länkar:

kolhydrater.ifokus.se/
    www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/03/dr_dahlqvist_kostprogram.pdf
    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/
    airamsmat.webblogg.se/
    lchf-kost.blogspot.com/
    www.kostdoktorn.se/
    www.skaldeman.se/
    www.fettskramd.se/
    www.fetmaparadoxen.se/
    www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-09 14:22
    Vår recepttråd:

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35055320.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-06 21:56
    Skriv in vad du ätit idag och inspirera oss andra!

www.familjeliv.se/Forum-5-64/m35990485.html
  • Svar på tråden LCHF tråden 3
  • Maddisen80

Linda, läs här vad drömhus ha skrivit längst upp

Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)

Jag äter enligt gi de är som atkins ,så jag få vara kvar

Linda1976 skrev 2008-07-18 22:42:05 följande:
    Missuppfatta inte nu - du får såklart vara i tråden - men du äter ju inte enligt lchf?
  • Maddisen80

Hej drömhus, hur går de för dig, här går de sådär, jag har inte vägt mig än för jag har menstration just nu . Jag använder inte ketosstix ,utan jag känner oftast på andedräkten när man ha kommit in i de, man lukta så illa

drömhus skrev 2008-07-19 07:37:07 följande:
    Igår "fuskade" jag lite med jordgubbar och kom upp i 30 kolisar på en dag, men det var gott! Och på något sätt kändes det bättre än att äta godis... Jag har sockersug och några jobbiga dagar kvar innan jag kommer i ketos. Nu har jag nog skjutit på övergången några dagar, men jag måste nästan säga att det var värt det! Jordgubbarna är enormt söta och väldigt små just nu (svenska alltså) så något säger mig att det är sista veckorna man kan få tag på färska.Använder ni andra keostix för att kolla om ni gått in i ketos?
  • Kenzie

Linda1976: Polarbröd är gjort på ost, ägg och keso. Jättegott tycker jag, speciellt som pizzabotten
    Allt är ju okej att äta så långe du ligger under ett visst antal kolhydrater/dag, men jordnötter är väl inte den bästa nöten om man ska se till antalet kolhydrater. Jag har valt att skippa nötter då det triggar igång sug på annat.

Frukosten lät bra men jag skulle använt vispgrädde istället

• Linda1976
    Maddisen80 skrev 2008-07-19 10:05:34 följande:
    Linda, läs här vad drömhus ha skrivit längst upp Här samlas vi som äter enligt LCHF, low carb, GI-noll!, Atkins m.m. (Kärt barn har många namn!)Jag äter enligt gi de är som atkins ,så jag få vara kvar
    Men om du äter enligt GI noll, så äter du ju inte som GI Viktkoll? Eftersom du pratar om maxintag av mejeriprodukter osv... 

För "vanligt" GI är ju inte alls samma som GI-noll.
    Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976

Och Atkins och GI är inte att jämföra på samma eftermiddag. Helt olika begrepp och inriktningar

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Linda1976
    JewelGirl skrev 2008-07-19 09:55:17 följande:
    Linda: 15 procentig grädde bara? Annars lät det jättegott och jag förstår att du känner dig mer nöjd än efter frall-frukost *även om det är gott det med*Mezeyoghurt är gott och lätt att variera
    Haha... Jag älskar Skånemejeriers matlagningsgrädde på 15%. Använder jag vispgrädde i kaffet så äcklar det mig nästan. Det blir ju en fet hinna i gommen liksom Men jag kanske ska vänja mig vid det också...

Fett-tillvänjningskur, haha
  • Kenzie

GI fas 1 (alla kostexperter ger olika råd men iaf när jag åt fas 1) är faktiskt ganska lik lchf. Jag hade ingen begränsning på mejeriprodukter och åt i stort sett likadant som jag gör nu, möjligen lite mer grönsaker och mindre fett. Atkins och lchf är också det rätt likt, speciellt den inledande fasen av atkins. Grejen med atkins är ju, precis som GI, att det är tänkt att man ska trappa upp kolhydraterna något som man inte gör i lchf.

• Kenzie
    Linda1976 skrev 2008-07-19 10:25:23 följande:
    Haha... Jag älskar Skånemejeriers matlagningsgrädde på 15%. Använder jag vispgrädde i kaffet så äcklar det mig nästan. Det blir ju en fet hinna i gommen liksom Men jag kanske ska vänja mig vid det också...Fett-tillvänjningskur, haha
    Haha ja det tar ett tag att vänja sig, men nu tycker jag att det är sjukt gott. Nästa steg för mig är att börja med kokosfett i kaffet, men än så länge gör bara tanken på det mig lite illamående.
  • JewelGirl

Linda: "fet hinna i gommen" oj oj oj då Och här sitter jag och har flera teskedar kokosfett i mitt te Det kan man tala om fetthinna

• Maddisen80
    Svar på #115
    Linda de står så här att vi som äter lchf, atkins,ginoll mm
    mm betyder med mera så då är ju även giviktkollare med

Jag lånade en bok av kompisar med atkins och sen har jag med gi ,de ser lika dan ut
    Linda1976 skrev 2008-07-19 10:22:35 följande:
    Men om du äter enligt GI noll, så äter du ju inte som GI Viktkoll? Eftersom du pratar om maxintag av mejeriprodukter osv...  För "vanligt" GI är ju inte alls samma som GI-noll.
Svar på tråden LCHF tråden 3